2019-12-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Hur hade ni gjort?

Bjudit syrrans kille. De kanske gifter sig och så firar du jul där i framtiden sen? Jag hade även bjudit den ensamma kompisen. En till person på 10-15 pers märks knappt. Det hör till allmänt hyfs, det är WT deluxe att börja kräva betalning för att folk äter hemma hos en.

Jag misstänker att detta är en trolltråd dock. Inte ens Jockiboy hade haft så lite folkvett.
Citera
2019-12-21, 15:11
Medlem
sfrges avatar
Syrrans nya kille skall alltså betala 150 spänn när han blir "bjuden" på julmat hemma hos släktingarna.

Om du inte vill ha något med den här människan att göra nått mer i ditt liv så är det en ypperlig idé.
Karln kommer att idiotförklara dig.
Citera
2019-12-21, 15:14
Medlem
Ta 500 kr av alla ock säg att du sen skänker alla pengarna till röda korset
men behåll pengarna för 80 % försvinner till löner mm
Citera
2019-12-21, 15:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Pinsam fråga. Om det nu nödvändigtvis ska betalas något, kan man väl hinta om att de som kommer utöver familjen, tar med sig varsin chokladkartong eller liknande. Fast det brukar ju folk med normalt hyfs göra ändå.
Citera
2019-12-21, 15:17
Medlem
Mandingos avatar
Säg åt syrran att låta hennes kille ta med en flaska nubbe eller två, och några välskrivna snapsvisor, hennes ensamma kompis får göra nåt liknande eller vara delaktig i tillagningen... då slipper hon vara ensam och får prata med folk samtidigt som hon gör nåt som inte relaterar till sin mors bortgång...
Citera
2019-12-21, 15:25
Medlem
FHBKs avatar
Alternativ är väl att några av de sällskap tar med sig något, delar upp på hela maten så ett gäng tar med köttbullar, ett annat prinskorv, osv? Tror mig hört någon familj genomfört liknande. Nu vet ej hur gott det är då de kanske hinner kallna osv. Men överlag mindre jobb och kostnad om enskild gör allt.
För övrigt om personer som blir bjudna har hyfs så antingen bjuder de tillbaka i framtiden alternativt kanske tar med sig någon gåva.
Själv skulle jag aldrig begära betalt om jag väljer att bjuda en massor med folk. Har du ej råd får du väl säga det helt enkelt. Säkert någon annan inom familjen som annars kan göra det eller hjälpa till med betalning.
Själv anser jag julen är överskattad och kommer vara själv och ej äta julmat.
Citera
2019-12-21, 15:26
Medlem
InteSDblivens avatar
Eftersom din syrras kille verkar vara en snål och otrevlig typ tycker jag att 750 sek är lagom.

Det motsvarar ett mycket torrlagt julbord på Operakällaren och jag utgår ifrån att din mat är minst lika hemlagad och god som deras.

Bara att förklara premisserna före julbordet serveras så att stämningen blir skön och avslappnad under förtäringen.

Var noga att han inte dricker för mycket också, då du självklart ska lägga på detta till summan. Påpeka att bara mineralvatten direkt från kran ingår utan extra kostnad.

Jag tror det blir en skön jul för dig i år.
Citera
2019-12-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Vem FAN tar betalt för de man bjuder över på julbord, eller middag överhuvudtaget? Det är ju pinsamt.
Snåla jävel!

Håller med. I jultider dessutom. Många svenskar gör att jag får skämmas över min nationalitet.

Höj standarden för helvete.
Citera
2019-12-21, 15:29
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Så mycket barnsliga svar här i tråden. Varför bjuder ni inte hem hemlösa eller dylikt från stan och betalar. Jag är inte snål, men jag har ett ekonomiskt sinne vilket resulterat i att jag har det gott ställt. Men om mitt ekonomiska sinne försvinner är jag snart fattig och jag vill av den anledningen inte tappa fattningen om det. Därför tycker jag att det är rimligt att de betalar ett självkostnadspris- är det för mycket begärt?

Så om du inte får dessa 300 kr så kommer du bli fattig ?
Citera
2019-12-21, 15:30
Medlem
Anordna ett knytkalas så har du löst problemet.
Citera
2019-12-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du får sätta upp prislappar på allt på julbordet. 5 kr för skinkskiva, 10 kr för 3 köttbullar, 1 kr för ett glas med vatten och 3 kr för ett litet glas med julmust. 10 kronor för en nubbe, 10 kronor för ett glas med öl, 2 kronor för en mellanstor potatis osv

10 bagis för en nubbe!
Liten i maten men gruvligt törstig..
Finns det plats för en till runt bordet?
Citera
2019-12-21, 15:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Vi får utgå ifrån att syrrans kille har socialt vett att ge en julklapp med en flaska bättre singel malt eller cognac.

Likaså så kan man iskallt utgå ifrån att det borde komma ett bättre vin eller champagne från din syrras kompis.

Att ta betalt är sniket, sånt gör man inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in