2019-12-26, 06:20
Medlem
JBernards avatar
W
Citat:
Ursprungligen postat av Texas66
Hur gick det håvade du in 300 spänn av dina icke ingifta gäster? Tänker bjuda in grannarna på fika i em är 60 kr per person rimligt och när tar man betalt innan dom sätter sig till bords eller när dom klätt på sig ytterkläderna och står i dörren och skall gå? Sååå många frågor men inga svar

Det beror helt och hållet på vad som dukas fram, kaffe med torr köpekaka lär du inte kunna a många kronor för. Om du däremot bakar morotskaka eller kanske rent av en mäktig räkmacka med färska nyskalade räkor, ägg och majonnäs kan du gott och väl plocka dom på en femtiolapp per kuvert.

Min erfarenhet säger att alla affärsuppgörelser skall göra upp innan varan eller tjänsten konsumeras, jag tycker att du redan vid inbjudan tydliggör kostnaden för kaffekalaset för att undvika att detta kommer som en överraskning och riskerar att kännas obekvämt för dina gäster.
Citera
2019-12-26, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Men för helvete. Ska Jonte dricka upp allt detta själv eller kommer gästen hjälpa till. Ju mer jag tänker på det så ser jag snyltgästerna som det stora problemet. Vill dom inte betala vad det kostar kan dom stanna hemma. Om inte annat så fattar dom hyr dyrt det är om man ska köpa julmat.

Men för h-e, gurkelurkan! Du fattar fortfarande Inte? Har du inga ekonomiska resurser så ska du inte ställa till med kalas. Över huvud taget. Har du det knapert så får planera kalaset lite längre fram så du hinner spara ihop tillräckligt med pengar för att kunna betala vad det kostar. Det finns inga "snyltgäster", det finns bara "festfixare" som aldrig borde ha blivit sådana. Kan du begripa detta faktum, som är så självklart för varje normalt funtad människa?
Citera
2019-12-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?

låt bli och ta betalt.
det är fult att först bjuda hem en och därefter säga att allt kostar.

jag säger inte att jag är perfekt men under en period bjöd jag ofta polarna hem till mig utan att kräva betalt. en gång så hade polarna en tillställning hos sig. först efter att jag hade käkat klart ville de ha betalt för besväret. de hade kunnat säga på förhand att tillställningen kostar men jag sa ingenting och pröjsade. däremot var det slut för alltid med tillställningar hos mig. det har gjorts försök att få till tillställningar hos mig men det är över för alltid.

om du stör dig på någon så låt bli att bjuda in den här personen framöver.
Citera
2019-12-26, 11:38
Medlem
downloaders avatar
I längden blir det rättvist, nästa år kan det vara 2 igen som är någons +1. Då får den personen oxå ta den kostnaden.
Citera
2019-12-27, 13:40
Medlem
Azciis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ett par som tjänar cirka 70-80K innan skatt.
Det är snålt. Och speciellt att i efterhand komma och säga att det ska kosta. Man gör inte så bara.
Det handlar inte ens om pengarna mer tillvägagångssättet.
Om det är så jävla viktigt att ta betalt kunde de väl sätta en prislapp till en början. Men det hade väl inte sett så snyggt ut? Välkommen på nyår hem till oss, det kommer kosta dig 500 kr. Utöver taxiresan fram och tillbaka.

Låter snålt. Sättet är riktigt sunkigt, ska man ta betalt ska det framgå tydligt vid inbjudan. Inte något man slänger fram halvvägs in i maten.
Citera
2023-01-06, 14:28
Medlem
Min styvson med sambo, bjöd över oss på enklare, alkoholfri julmiddag. Han är +30 och flyttade hemifrån för två månader sedan. Har aldrig behövt betala så länge han bodde hemma. Tjänar dubbla sin mammas lön.
Vi var 3 vuxna gäster till julbordet.
Igår ringde han sin stackars morsa och ville ha betalt i efterskott. 500;- per kuvert……..
Vet inte vad jag kände mest. Avgrundslik ilska eller förtvivlan för mamman.
En sak är säker, jag kommer aldrig mer att hjälpa/besöka honom igen. Så förbannat jävla arg o besviken hur han kunde göra så.
Satans skitstövel!
Citera
2023-01-06, 14:36
Medlem
Alltså är detta en trolltråd ?

Vem fan tar betalt på ett julbord?
Jag har lagt mina sista pengar under julen flera gånger om och aldrig förväntat mig något tillbaka.

Finns det verkligen sådana snåljudar eller är detta ett skämt ?

Ta betalt för mat under jul?? Det är ju skrämmande /skamligt.
Har ni helt tappat det .

Julen innebär glädje och givmildhet.
Förstår man inte det så kan man sitta inne själv i sin ensamhet.
Citera
2023-01-06, 20:37
Medlem
Han kan väl ta med sig en flarra vin
Citera
2023-01-07, 09:18
Medlem
Aktieklipparns avatar
Förr när vi var fler (ca 16-18) så hjälptes vi åt med maten för att underlätta för den som har Julen
En tog med Julskinka, någon Risalamanta mm, och själv brukade jag stå för köttbullar, korv och ägg

Bara Julklappar till barnen, och en liten Julklappslek med julklapp för kanske 200 för oss vuxna
Citera
2023-01-07, 21:54
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Vilken jävla trådstart hahah
jävla jude !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem