2019-12-22, 13:26
Medlem
Kan någon kommentera det här då,

Ett par i 30 års åldern har bjudit in nära vänner till nyårsfest och tar betalt.
25 personer kommer.

Är det okej eller inte?

Jag tycker personligen inte det är okej, vi pratar om en middagsmåltid.
Men dagens ungdom är ju såpass snål idag så.
Senast redigerad av BlackRockInc 2019-12-22 kl. 13:32.
Citera
Medlem
Ja, där ser man.
Bara att komma på tanken att ta betalt.
Hoppas verkligen att du inte är så småsint gällande allt annat med.
Vanligt jävla hyfs verkar du inte besitta.
Citera
Medlem
Det svåra är ju inte om
en person kommer med ytterligare 1 person det är väl bara att bjuda eller om någon kommer med kompisen.

Men vad gör du om en familj är 5 personer och en familj är 1 person, skall då den familjen på 1 person bjuda lika månger som den familjen som har 5 personer.

Men vad gör du om alla har bjudit varje år men en familj inte bjudit, lägger ni ner det eller börjar man om från början.
Den familj som inte bjudit säger att de har en för liten lägenhet eller inte råd eller inte kompetens eller är sjuk eller andra hälften inte vill eller kan.

Vad gör du om en person är bevisligen sjuk och inte kan göra detta, då tycker jag att man skall ta hänsyn till det och börja om från början-
Citera
2019-12-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Betalt, kan du nämligen ICKE ta av gäster. Speciellt inte på julafton. Inte på några vilkors vis, faktiskt.

Dessutom, slutligen - den som bjuder till kalas, middag eller julfirande gör detta endast och enbart om personen ifråga har resurser till detta. Om man äger tillräckligt med pengar för att finansiera ett sådant kalas. Saknar man dessa medel så måste man avstå. Eventuellt kanske bara bjuda på kaffe och pepparkaka. För det här du väl ändå råd till? Kanske har du till och med råd med en ask Paradis att ställa fram bland kaffekopparna? Eller?
Citera
2019-12-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
+1

Vi snackar om skitpengar, skulle skämmas som en hund om jag hade begärt småpengar för ett julbord.
Vad är det för billigt skräp som du lagar till åt gästerna? Handlar du varor med röda lappar på Lidl? Om det nu är såna skitpengar enligt dig så kan dom väl hosta upp vad det kostar? Tala om varför en person ska betala allting själv och dessutom passa upp, handla, tillaga, städa och stå för allting. Det är dom som ska skämmas om dom inte vill betala. Ett normalt julbord för 20 pers kostar skjortan och bara skinkan går på 189:-/kg. Jonte har rätt att ta betalt av samtliga och som någon skrev, blir dom osams eller någon dör så får Jonte aldrig bli bjuden tillbaka av dessa.
Citera
2019-12-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Dessutom, slutligen - den som bjuder till kalas, middag eller julfirande gör detta endast och enbart om personen ifråga har resurser till detta. Om man äger tillräckligt med pengar för att finansiera ett sådant kalas. Saknar man dessa medel så måste man avstå. Eventuellt kanske bara bjuda på kaffe och pepparkaka. För det här du väl ändå råd till? Kanske har du till och med råd med en ask Paradis att ställa fram bland kaffekopparna? Eller?

Och så en sak till, kom jag på! Den som är bjuden på kalas, middag eller julfirande tar ju självklart med sig en liten present, en gåva, till värden - en blomma, en julgrupp, en glöggflaska eller kanske t o m en inslagen dyrare julklapp! För att visa värden sin tacksamhet över att ha blivit bjuden, samt även som en liten kompensation för värdens utgifter. Däremot vill ingen gäst (nej, verkligen INGEN!) tvingas fiska upp sin plånbok och betala värden kontant. EFTERSOM detta inte alls är något restaurangbesök. Tvärtom, faktiskt. Betalar för sin mat gör man på restaurangen, och endast där.
Citera
2019-12-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svudel
Knapert om julen?
Dagen jag frågar en gäst om swish för en bjudning jag själv håller hoppar jag nog i sjön.

Det är snack om 300kr här.
Be dom ta med något att dricka, öl elr liknande så jämnar det ut sig.

Men om 300kr är något att bråka över, så skulle iaf jag se över min financiella hållning.

Ove Sunberg v2.0 varning här.
Larvigt.
Men för helvete. Ska Jonte dricka upp allt detta själv eller kommer gästen hjälpa till. Ju mer jag tänker på det så ser jag snyltgästerna som det stora problemet. Vill dom inte betala vad det kostar kan dom stanna hemma. Om inte annat så fattar dom hyr dyrt det är om man ska köpa julmat.
Citera
2019-12-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Ett par i 30 års åldern har bjudit in nära vänner till nyårsfest och tar betalt.
25 personer kommer.

Är det okej eller inte?

Jag tycker det är okey

Men man måste tala om det i förväg så att alla vet, man vet att inte alla dessa kommer att bjuda igen, dessutom kan det bli ganska dyrt med brännvin och raketer.
Försök budgera så de vet ungefär vad det kommer att kosta. Försök också skapa en festkommite om det är större.

Detta är dessutom en mer lös samling som man träffar och kanske inte träffar igen.

Sammanlagt kanske en såddan här tillställning kostar ca 3000 kr till 10 000 kr

Jag har vid ett flertal tillfällen gjort såhär men kanske ofta lite större och hyrt lokal, det har gått bra.

Försök kom överens innan hur ni skall städa diska mm och försök få hjälp.
Senast redigerad av batshake 2019-12-22 kl. 13:47.
Citera
2019-12-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Vad är det för billigt skräp som du lagar till åt gästerna? Handlar du varor med röda lappar på Lidl? Om det nu är såna skitpengar enligt dig så kan dom väl hosta upp vad det kostar? Tala om varför en person ska betala allting själv och dessutom passa upp, handla, tillaga, städa och stå för allting. Det är dom som ska skämmas om dom inte vill betala. Ett normalt julbord för 20 pers kostar skjortan och bara skinkan går på 189:-/kg. Jonte har rätt att ta betalt av samtliga och som någon skrev, blir dom osams eller någon dör så får Jonte aldrig bli bjuden tillbaka av dessa.

Frågan är vad är det för billigt skräp du är till människa om du anser att en laxing är för mycket för att själva lägga ut? Pinsamt.

Tar du betalt för att folk ska få gå på ditt bröllop med?
Citera
2019-12-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Jag tycker det är okey

Men man måste tala om det i förväg så att alla vet, man vet att inte alla dessa kommer att bjuda igen, dessutom kan det bli ganska dyrt med brännvin och raketer.
Försök budgera så de vet ungefär vad det kommer att kosta. Försök också skapa en festkommite om det är större.

Detta är dessutom en mer lös samling som man träffar och kanske inte träffar igen.

Sammanlagt kanske en såddan här tillställning kostar ca 3000 kr till 10 000 kr

Jag har vid ett flertal tillfällen gjort såhär men kanske ofta lite och hyrt lokal, det har gått bra.

Försök kom överens innan hur ni skall städa diska mm och försök få hjälp.

Det är lite konstigt. Folk har tackat ja och i efterhand säger de att de kommer ta betalt.
Ingen klass på det. Det enda de i princip anordnar är en middag i hemmet, delvis ingen alkohol kvällen ut. De har inte ens sagt hur mycket utlägget kommer att bli

Hyr man däremot en lokal och fixar allt runtom och dricka kvällen ut så förstår jag.
Men det är väl ändå något som bestäms i förväg.
Citera
2019-12-22, 13:43
Medlem
Azciis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

25 personer kommer.

Är det okej eller inte?

Beror på vilka ekonomiska möjligheter man har tycker jag, själv hade jag gärna velat bjuda. Men om alternativet är att alla betalar sin del eller fira sämre, hade jag hellre betalat min del.
Citera
2019-12-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du har nog missuppfattat detta jag är liksom inte i närheten av TS
Snart har vi fest och jag står för hela kalaset fri mat sedan gåvor till alla grannar och barn.

Du har tyvärr missuppfattat mig. Mitt inlägg har två stycken. Det första är riktat till dig, och det andra till TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in