2019-12-20, 22:11
på lägsta kan inget hända, kör på.
Citera
2019-12-20, 22:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slev
God afton

Vart i receptet står det att det skall koka 24h i ett sträck?
VAR möjligtvis, vart är en riktning.

Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Går det inte att använda ugnen i stället för spisen när du fixar den här rätten?
Exakt. Järngryta och ugn löser det problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av femfemfemfem
Borde ju gå att ställa in grytan i ugnen över natten men jag har 2 timmars timer på ugnen så det löser tyvärr inget.
?? Två timmars timer? Bor du på ett gruppboende eller liknande? Det finns väl inga spisar i normala hushåll som har tidsbegränsning?

Möjligen är det så att din timer är begränsad till två timmar, men du behöver ju inte använda timern, utan bara ställa in önskad temperatur och gå och lägga dig. Vad kan hända inne i ugnen liksom, maten i en järngryta, inne i ugnen, i en syrefattig miljö, utan något brännbart i närheten? Sov gott!
Citera
2019-12-20, 22:15
Medlem
Lämna över natten på låg värme. Det räcker att det ryker eller bubblar minimalt.. typ slowcooker.
Som du sa, rikligt med vatten att den inte går torr. Kanske gå upp en gång under natten och kolla till grejerna. Bon appetit
Citera
2019-12-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
på lägsta kan inget hända, kör på.

Jag har också svårt att tro att något kommer hända. Enda risken jag kan komma på är att det skulle koka torrt och börja brinna, men det borde ju gå att lösa med massa vatten innan läggdags
Citera
2019-12-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
?? Två timmars timer? Bor du på ett gruppboende eller liknande? Det finns väl inga spisar i normala hushåll som har tidsbegränsning?

Möjligen är det så att din timer är begränsad till två timmar, men du behöver ju inte använda timern, utan bara ställa in önskad temperatur och gå och lägga dig. Vad kan hända inne i ugnen liksom, maten i en järngryta, inne i ugnen, i en syrefattig miljö, utan något brännbart i närheten? Sov gott!

Har köpt en speciell ugn med inbyggd diskmaskin, av någon outgrundlig anledning var det timer på ugnen men inte spisen.
Citera
2019-12-20, 22:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Har köpt en speciell ugn med inbyggd diskmaskin, av någon outgrundlig anledning var det timer på ugnen men inte spisen.
Märkligt tycker jag, det finns ju massor av saker som ska tillagas mer än två timmar. Annars är ju lösningen ugn/diskmaskin något som tilltalar mig, såg den för ett par tre år sedan, tyvärr strax efter jag just köpt ny spis. Hade lätt blivit en sådan annars eftersom jag hatar att diska.
Citera
2019-12-20, 23:07
Medlem
jag har vid 2 tillfällen sovit i minst 8 timmar med värmeplattan på 6ans nivå utan att jag brann upp. Eller så brann jag upp men överlevde in i ett annat multiversum (quantum inmortality) lol
Citera
2019-12-20, 23:18
Medlem
Citat:
Jag har också svårt att tro att något kommer hända. Enda risken jag kan komma på är att det skulle koka torrt och börja brinna,men det borde ju gå att lösa med massa vatten innan läggdags

Det sa man på Tjernobyl Buljong Aktiebolag också.

"Enda risken...BRAND"

Ett av syftena med att koka buljong är väl att minska vattenmängden.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-12-20 kl. 23:21.
Citera
2019-12-20, 23:19
Medlem
Det är hur lugnt som helst. Jag brukar köra på 1:an eller 2:an så det småkokar.
Lock på, mycket vätska. Så tar du och reducerar nästa dag.
Brukar reducera den kraftigt och frysa ner i isbitsformar så har man alltid god fond till hands till såser o.l.
Citera
2019-12-20, 23:23
Medlem
KalleXs avatar
Om du ändå är ok med att lämna den på lägsta varför inte skaffa en Sous Vide maskin som kan hålla ett vattenbad i konstant temperatur hur länge som helst?
Citera
2019-12-20, 23:49
Medlem
Citat:
Hej, jag har i skrivande stund en benbuljong på spisen som ska stå runt 24 timmar. Borde ju sova någon gång under dessa 24 timmar och undrar hur ni hade löst det? Låg värme och fylla på rikligt med vatten så det inte kokar torrt?

Om det nu ska stå och koka i 24 timmar enligt recept så sätt det på lägsta värme och låt stå med lock, så skulle jag gjort.

Kör du gjutjärn eller nåt annat som tål ugn så kan du ju ställa in den där på låg värme
Citera
2019-12-21, 00:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Borde ju sova någon gång under dessa 24 timmar och undrar hur ni hade löst det?
Har kokat buljong över natten flera gånger, men i dagsläget skulle jag nog ställa ut grytan på balkongen på kvällen och återuppta det hela nästa morgon.
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ett av syftena med att koka buljong är väl att minska vattenmängden.
Nej. Reducerar gör man först när buljongen är klar, om det behövs. I normalfall tillsätter man mer vätska vartefter buljongen sjuder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in