Citat:
Ursprungligen postat av
Hatan
Nej
Ät potatis för fan, då får man turbo i musklerna.
Edit:60%fett? förutom rännskitan så är det väl dåligt för hjärtat och ens energi.
Nej det får man inte. Kanske i början om man är ovan.
Har du inte hört om ketogenic diet och alla långdistansare som sysslar med det? Många påstår att det är bättre.
Personligen har jag iaf betydligt mer energi på en sådan kost. Både på gymmet och i vardagen. Men jag tränar max 3 ggr i veckan. Tränar jag mer så sjunker det fria testosteronet konstigt nog. Med eller utan sådan kost.
Enda gångerna jag möjligen känner mig lite slapp i musklerna är om jag tränat extremt hård styrketräning några dagar i sträck, alltså tömt glykogenet, och inte fyllt på med kolhydrater efter.Därför har jag alltid en ätardag med kolhydrater.
Så kör man väldigt hård styrketräning ofta så kanske det är bättre med din typ av kost.
Men efter en viss tid blir kroppen på nåt sätt bättre på att fylla på och lagra glykogen, så det var mest i början.
Men Den största anledningen att jag har en ätardag efter hård träning är:
1. pga att via glykogenet få lite mer tryck i musklerna. Med hjälp av insulinpeak mata musklerna lite liksom.
2. För köldkörtelns hormoner.
3. För att det är jävligt gott.
Vad beträffar hjärtat så börjar vetenskapen vända och rekommendationerna förändra. Att animaliskt mättat fett skulle vara skadligt är ganska förlegat och bygger på väldigt gammal forskning. De hittade långsökta samband, men det tjatas om det än idag trots att det egentligen saknar stöd. Nyare och bättre forskning visar snarar motsatsen. Tror för mycket socker vid fel tidspunkt och stillasittande är betydligt värre.
Men det som verkligen fick mina nivåer att peaka var just animaliskt mättat fett tillsammans med vanligt kött. Kanske det är kolesterolet, jag vet inte. Men jag började köpta in talg och fett på lösvikt typ och äter det tillsammans med kött.
Det har kommit till en punkt att det är nästan det enda jag vill ha. Typ 1 kg kött fördelat på två måltider och fett till. Thats it. Har senaste åren fått mindre cravings och längtan till ätardagarna. Ibland hoppar jag till och med över dom.
Ska därför testa hur det är med nivåerna med en ätardag i månaden nästa gång. Men brukar vänta minst 3 månader för att vara på den säkra sidan och dessutom testa det två gånger.