Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-19, 22:47
  #1
Medlem
Aftonbladet: Linda Piras app säljer Orten till överklassen
Citat:
Workish har ojämlikhet som affärsplan

Linda Pira har lanserat Workish – en app för microjobb

För Workish är det otroligt praktiskt. Man tar noll ansvar för skatter, betalningar, arbetsmiljö eller annat som är grundbulten på en vettig arbetsmarknad, men kan ändå casha in.


svt.se: Undermålig säkerhet i artisten Linda Piras app Workish

Citat:
Appen Workish, som artisten Linda Pira varit med och grundat, har kritiserats för att inte ta ansvar för att skatter betalas och för att bidra till försämrade villkor på arbetsmarknaden.

Nu visar det sig att appen även är osäker. Enligt IT-säkerhetsexperten David Jacoby är skyddet av användares uppgifter undermålig.

Workish har tidigare kritiserats för att bolaget inte tar ansvar för att användarna betalar skatt eller sociala avgifter och att den här typen av tjänster bidrar till en otrygg arbetsmarknad.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) har kritiserat Workish:

”Att smita från skatt eller lura någon att jobba för låga löner och med sämre villkor är inte hippt”, skrev hon i ett inlägg på Twitter på onsdagen.

Vad säger ni om detta?

Var står Linda Pira politiskt? Hur stämmer kritiken mot dåliga arbetsvillkor mot den politik hon förespråkar? Lever hon som hon lär?
Citera
2019-12-19, 23:26
  #2
Medlem
Amazon-mannens avatar
Hon vill ha in pengar utan att göra mycket alls, och skiter egentligen i folket som jobbar för henne och allt det juridiska. Pengasugen "entreprenör" från förorten..
"Betala skatt och sociala avgifter?? Men brooor asså..rasistiskt mot förorten!"
Citera
2019-12-19, 23:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Hon vill ha in pengar utan att göra mycket alls, och skiter egentligen i folket som jobbar för henne och allt det juridiska. Pengasugen "entreprenör" från förorten..
"Betala skatt och sociala avgifter?? Men brooor asså..rasistiskt mot förorten!"

Din kommentar är träffande. Det är precis så hon säger.

https://www.instagram.com/p/B6QRXCrp5lk/
Det krävs mycket för att behaga varenda människa. Sanningen är att det är omöjligt. Detta fick jag erfara 18 december 2019. Ett datum jag hade sett fram emot. Datumet jag skulle få presentera en ny sida av mig själv som jag har jobbat hårt för att förverkliga. Drevet och intoleransen som spred sig på Twitter och på sociala medier lämnade mig häpnadsväckt och inspirerad. Inspirerad att fortsätta jobba med samma entusiasm som jag fick med bröstmjölken.

Jag växte upp i ett hem där hårt arbete var en god egenskap. Och där ingen var rädd för att skita ner händerna. Min barndom och mina ungdomsår tar sin rot i en miljö där utanförskap och arbetslöshet är vardag. Appen Workish som jag och mina kollegor har tagit fram är resultatet av en idé som en av grundarna kläckte fram för många år sedan. Idén har fötts utav människor som själva har dragits med långtidsarbetslöshet, segregering och kraftigt utanförskap. I en socioekonomisk del av Sverige där så kallade arbetsmarknadsinsatser har hjälp lika lite som oförstående och inkompetenta lärare i skolan har gjort. Vi pratar om en plats där man vet hur man snickrar ihop ett hus tillsammans med ett par polare, men kanske inte där man är så akademiskt lagd.

Med det sagt finner jag det plumpt och enfaldigt att kalla mitt och mina kollegors initiativ för ”inhumant”. Ja, det må vara inhumant att jobba med hushållsnära tjänster eller hantverksarbete om man i hela sitt liv vuxit upp med privilegier. Det låter som ett opportunistiskt försök till tolkningsföreträde som jag läser det. För den som inte har haft allt serverat hela livet, blir det inte en fråga om klass när möjligheten till arbete presenterar sig. Nej det är en fråga om överlevnad. Hade det varit annorlunda så hade inte människor letat sig in i gigmarknaden i det första taget.

Jag har nu förstått att jag har blivit redskap i en politisk debatt som är endimensionell men ändå flerbottnad. Att vara blå, röd eller lila kan betyda många saker. Jag är inte smartare till att förstå att man på Kuba i kommunismens namn numer uppmuntrar mikroekonomi. Hela 13 % av Kubas befolkning är idag egna entreprenörer. Vidare är jag heller inte klokare till att förstå att man i neokonservativa rörelser och tankesmedjor världen över utnyttjar liberal nationalekonomisk forskning som visar att gigekonomin faktiskt fungerar. Och att man genom det hela partipolitiska systemet har gjort det så extremt att man ställer detta i kontrast till billigt populistiskt snack om integration. Och där vill jag inte vara med och leka. Tack men nej tack. Vill dom leka Linus på linjen får dom göra det själva.

Men om dom ändå vill ha fler läror att röra om i sin gryta med, så kan dom få det. Varför inte tänka grönt? Varför inte begrunda för en stund hur vi mer och mer isolerar oss, tänker på individen och konsumerar mera. När vi istället kan skapa allianser med varandra, umgås mer, skapa fler nätverk och återuppfinna det vi redan har, med hjälp av andra. Allt medan en eller två femhundringar byter händer. Istället för att bli straff- och skambelagda. Människor tjänar sitt levebröd dagligen med arbetsgivare som plockar ut sin del för att de förmedlar jobb. Sticker det i ögonen på dom när Linda Pira vill sätta sig i chefsstolen? Jag är inte här för att svara på den frågan. Allt jag kan göra är att berätta om min färd och var jag kommer ifrån.

Min mamma jobbade på ålderdomshem. Skitiga blöjor och ensamma dödsfall präglade hennes vardag. I ett svenskt folkhem där en tredjedel av befolkningen lever i ensamhet och där kollektivet inte betyder ett smack. Hon blev alltid så ledsen av det och pratade med oss barn hur hemskt det var att se dessa gamla människor spendera sina sista dagar i ensamhet. När det i våra kulturer är raka motsatsen. Jag lovade henne på hennes dödsbädd att alltid kämpa för människans bästa. Att alltid ta med oss de värderingar som följde med henne från Colombia. Och i förorten formades jag och fick de talanger som idag har tagit mig dit jag är. Jag förstår att vissa blir rädda när en kvinna försöker bryta sig loss och förändras. Tro mig, jag har också varit rädd när förvandlingens skepnad har knackat på min dörr. Men jag vet idag att ingen vinner på ens åsikter om förändringen man vill se i världen. Världen vinner när man blir förändringen man vill se i världen. Det är min övertygelse. Och jag lovar att hedra den dygden så länge jag lever.

Nu vill jag återgå till mitt. Och hålla de försök som har gjorts att göra mig till en bricka i ett föråldrat politiskt spel som jag inte vill delta i, på en arms avstånd. Ta hand om varandra nu och njut av helgdagarna.

God jul önskar Linda

Inte med ett ord bemöter hon kritiken om bristfälliga arbetsvillkor och att hon smiter från skatt.
Citera
2019-12-20, 00:24
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Framför allt så låter det hela som en försäkringshärva waiting to happen. Säg att någon vill ha hjälp att skruva upp sin TV på väggen och jag hugger det knäcket. Väl på plats så borrar jag sönder ett vattenrör, tappar TV:n eller vad fan som helst. Vem ska pröjsa då är det tänkt? Nu är jag visserligen redan gig-jobbare men jag är i alla fall försäkrad under uppdrag och mina anställare betalar min skatt och alla sociala avgifter och så där.
Citera
2019-12-20, 04:55
  #5
Medlem
De vänsterblivna krigar loss ordentligt mot varandra på Facebook, Instagram mm gällande detta. Kul att beskåda
Citera
2019-12-20, 11:25
  #6
Medlem
Slovoviks avatar
Jag förstår inte riktigt vad kritiken mot appen är, kan någon förklara det för mig?

Menar kritikerna att de som söker jobb via appen erbjuds dåliga jobb? Det kan ju mycket väl stämma, men så vitt jag kan se vet alla vad de får. Och så länge som appens arbetstagare frivilligt väljer att ta ett jobb kan man inte hävda att de far illa av transaktionen. Så all kritik som går ut på att arbetstagarna får det dåligt är helt ologisk och borde kunna kastas rakt av.

Jag också sett många prata om lönedumpning, med vilket jag antar de menar att appens arbetskraft skulle konkurrera mot övrig arbetskraft och dra ner deras löner. De är väl mer intelligent kritik, men om man tänker efter ett tag borde man inse att lönedumpning troligtvis inte kan hända här. Det kan inte ske någon lönedumpning om appens arbetskraft inte kan konkurrera med den övriga arbetskraften. Och det kan de ju inte. Vilka skulle de konkurrera med? Restaurangpersonal? Brevbärare? Om du vill anställa någon för ett sånt jobb kommer du inte använda Workish. Så lönedumpning är ju inte realistiskt.

Men jag vet inte, ser ni något jag inte ser?
__________________
Senast redigerad av Slovovik 2019-12-20 kl. 11:28.
Citera
2019-12-20, 11:41
  #7
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Jag förstår inte riktigt vad kritiken mot appen är, kan någon förklara det för mig?

Menar kritikerna att de som söker jobb via appen erbjuds dåliga jobb? Det kan ju mycket väl stämma, men så vitt jag kan se vet alla vad de får. Och så länge som appens arbetstagare frivilligt väljer att ta ett jobb kan man inte hävda att de far illa av transaktionen. Så all kritik som går ut på att arbetstagarna får det dåligt är helt ologisk och borde kunna kastas rakt av.

Jag också sett många prata om lönedumpning, med vilket jag antar de menar att appens arbetskraft skulle konkurrera mot övrig arbetskraft och dra ner deras löner. De är väl mer intelligent kritik, men om man tänker efter ett tag borde man inse att lönedumpning troligtvis inte kan hända här. Det kan inte ske någon lönedumpning om appens arbetskraft inte kan konkurrera med den övriga arbetskraften. Och det kan de ju inte. Vilka skulle de konkurrera med? Restaurangpersonal? Brevbärare? Om du vill anställa någon för ett sånt jobb kommer du inte använda Workish. Så lönedumpning är ju inte realistiskt.

Men jag vet inte, ser ni något jag inte ser?

En snabb googling hittade detta:
Workish — “Microjobb” och osäkerhet
från någon facklig. Vet inte om jag håller med om allt detta.

Men själv skulle jag nog tveka till att använda detta pga försäkringsproblematiken. Vem blir ansvarig om någon som jag hyr in skadar sig i samband med tjänsten? Om tjänsteutövaren inte har några försäkringar eller bolag bakom sig så blir jag själv ansvarig för eventuella arbetsskador som skulle kunna uppstå vid till exempel fall från en stege. Kan bli dyrt.
Citera
2019-12-20, 11:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Jag förstår inte riktigt vad kritiken mot appen är, kan någon förklara det för mig?

Det kan väl ändå inte vara speciellt svårt att googla "Workish kritik" och läsa den kritik som riktas mot henne?

Men jag kan summera om det är besvärligt för dig. Linda Pira har en kraftigt vänsterpolitisk vinkling. Tjänsten hon driver gör att arbetsgivare och arbetstagare kan nås utan att facket blandas in, något som sticker i ögonen på hennes kamrater inom vänstern. Hon blir en klassförädare som tjänar pengar på att förmedla arbeten utan att facket får säga sitt. Detta är vad kritiken huvudsakligen rör sig om.

Vidare, oavsett politisk åskådning är det knappast orimligt att tänka sig att skatter och arbetsgivaravgifter inte ligger i fokus, vilket missgynnar samhället och oss som faktiskt betalar skatt. Det framgår ganska tydligt av Piras egen kommentar citerad ovan "en eller två femhundringar byter händer" att hennes gäng inte ska behöva betala skatt likt andra.
Citera
2019-12-20, 11:59
  #9
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
En snabb googling hittade detta:
Workish — “Microjobb” och osäkerhet
från någon facklig. Vet inte om jag håller med om allt detta.

Men själv skulle jag nog tveka till att använda detta pga försäkringsproblematiken. Vem blir ansvarig om någon som jag hyr in skadar sig i samband med tjänsten? Om tjänsteutövaren inte har några försäkringar eller bolag bakom sig så blir jag själv ansvarig för eventuella arbetsskador som skulle kunna uppstå vid till exempel fall från en stege. Kan bli dyrt.


Håller med om försäkringsgrejen. Fast man borde inte hävda att Workish har någon skyldighet att lösa försäkringsproblemet. Men man kan hävda att det vore bra av dem att göra det.

Den där bloggen tog upp en intressant sak, att folk som tar tidsbegränsade anställningar av den här sorten lätt kan fastna i det livet. Jag har hört liknande saker från andra, att när man väl gett sig in på en viss typ av karriär, oavsett vad det är, så kan det vara svårt att byta bana, (eftersom man skaffar sig utgifter som bil och hyra, och därmed inte har ekonomiska förutsättningar att skola om sig), men om man bygger en karriär på att göra sånt här arbete har man gjort många dåliga val och man har definitivt inte använt appen på ett bra sätt. Och det kan ju inte Workish hållas ansvariga för. Precis som att Volvo kan inte rimligtvis hållas ansvariga om någon använder deras bilar för att smuggla knark.
Citera
2019-12-20, 12:21
  #10
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Men jag kan summera om det är besvärligt för dig. Linda Pira har en kraftigt vänsterpolitisk vinkling. Tjänsten hon driver gör att arbetsgivare och arbetstagare kan nås utan att facket blandas in, något som sticker i ögonen på hennes kamrater inom vänstern. Hon blir en klassförädare som tjänar pengar på att förmedla arbeten utan att facket får säga sitt. Detta är vad kritiken huvudsakligen rör sig om.

Jo det är jag med på, och det är ju den kritiken jag diskuterat i mitt inlägg, även om jag inte använt just det ordvalen. Jag hoppades mer på att någon skulle förklara tankeprocessen bakom den kritiken, eftersom den (som jag beskriv tidigare) var ganska orealistisk och i en del fall helt ologisk.

Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vidare, oavsett politisk åskådning är det knappast orimligt att tänka sig att skatter och arbetsgivaravgifter inte ligger i fokus, vilket missgynnar samhället och oss som faktiskt betalar skatt. Det framgår ganska tydligt av Piras egen kommentar citerad ovan "en eller två femhundringar byter händer" att hennes gäng inte ska behöva betala skatt likt andra.

Så det här med skatter är värt att fundera över. Appen här hjälper inte till något med skatterna och i slutändan är det upp till köpare/säljare (men framförallt säljare såklart) att hantera skatterna rätt. Vi kan säga att det är himla opraktiskt. Men vi kan inte säga att det leder till skattefusk, såvida vi inte utgår ifrån att användarna kommer göra fel. Men om en arbetstagare på workish inte deklarerar sina egenavgifter rätt borde vi inte säga att det är Workish fel.
Citera
2019-12-20, 12:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Jo det är jag med på, och det är ju den kritiken jag diskuterat i mitt inlägg, även om jag inte använt just det ordvalen. Jag hoppades mer på att någon skulle förklara tankeprocessen bakom den kritiken, eftersom den (som jag beskriv tidigare) var ganska orealistisk och i en del fall helt ologisk.



Så det här med skatter är värt att fundera över. Appen här hjälper inte till något med skatterna och i slutändan är det upp till köpare/säljare (men framförallt säljare såklart) att hantera skatterna rätt. Vi kan säga att det är himla opraktiskt. Men vi kan inte säga att det leder till skattefusk, såvida vi inte utgår ifrån att användarna kommer göra fel. Men om en arbetstagare på workish inte deklarerar sina egenavgifter rätt borde vi inte säga att det är Workish fel.

Jag tror vi är överens om det mesta.

Naturligtvis är det inte "Workish fel", men det är mindre relevant i sammanhanget. Om Workish i praktiken gör det naturligt att fuska med skatten är det naturligtvis fortfarande ett problem. Beträffande din formulering "utgår ifrån att användarna kommer göra fel", är min gissning att många inte ens känner till hur beskattning skulle ske i ett sådant fall, än mindre göra rätt för sig även om de visste. Det är knappast realistiskt att utgå från att alla skulle "göra rätt".

Problemet lär dock vara självdöende. Det är knappast troligt att Workish kommer bli nästa Spotify. Min gissning är att Workish kommer dö ut redan innan det blivit stort. Men jag kan givetvis ha fel.
Citera
2019-12-20, 12:38
  #12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag visste inte att Linda Pira kunde programmera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback