Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-18, 16:43
  #1
Medlem
Min lärare har suttit ett E på mig i matte och jag tycker inte att jag har gjort mig förtjänt av det betyget. Han är en väldigt korkad lärare som jag själv och många andra tycker gör ett väldigt dåligt jobb och han satte ett E på mig eftersom att jag inte har uppnått betygskriterierna vilket jag då gjort men enligt han så har jag inte det han är rent ut sagt efterbliven. Vet ni hur jag ska göra för att få ett högre matematik betyg.
Citera
2019-12-18, 16:49
  #2
Medlem
tremades avatar
Fick du högre betyg på nationella proven?
Citera
2019-12-18, 16:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojtomte
Min lärare har suttit ett E på mig i matte och jag tycker inte att jag har gjort mig förtjänt av det betyget. Han är en väldigt korkad lärare som jag själv och många andra tycker gör ett väldigt dåligt jobb och han satte ett E på mig eftersom att jag inte har uppnått betygskriterierna vilket jag då gjort men enligt han så har jag inte det han är rent ut sagt efterbliven. Vet ni hur jag ska göra för att få ett högre matematik betyg.


Plugga lite och prestera på proven.
Citera
2019-12-18, 17:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Fick du högre betyg på nationella proven?

Jag fick ett B på matte nationella.
Citera
2019-12-18, 17:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poofie
Plugga lite och prestera på proven.

Tack för tipset.
Citera
2019-12-18, 18:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojtomte
Min lärare har suttit ett E på mig i matte och jag tycker inte att jag har gjort mig förtjänt av det betyget. Han är en väldigt korkad lärare som jag själv och många andra tycker gör ett väldigt dåligt jobb och han satte ett E på mig eftersom att jag inte har uppnått betygskriterierna vilket jag då gjort men enligt han så har jag inte det han är rent ut sagt efterbliven. Vet ni hur jag ska göra för att få ett högre matematik betyg.

Eh va?

Du anser dig inte tycka att du har förtjänat ditt E, vad vill du ha istället - ett F? Hur kan läraren göra ett dåligt jobb när det är du som skall visa upp att du har högre kunskaper än E. Uppenbart har läraren gjort sitt jobb då du är godkänd.
Hur kan du sedan skriva att du har fått ett E för att du inte har uppnått betygskritierierna? Då bör du ha ett F!

Hur man gör?

1. LÄS KURSPLANEN!!!!!
2. Plugga på det som du skall visa upp enligt KRITERIERNA OVAN!
Citera
2019-12-18, 18:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojtomte
Jag fick ett B på matte nationella.

Säger inte någonting då Nationella bara testar en liten del av kunskapskraven varje gång det prövas. Du kan få A i provbetyg men ändå ett F eller ett E i kursbetyg på grund av att du inte har uppnått krav som inte testades på provet.
Citera
2019-12-18, 19:07
  #8
Medlem
kristofferGs avatar
Vad är ditt betyg i svenska?
Citera
2019-12-18, 20:00
  #9
Medlem
Det är ju en skojtomte vi har att göra med
Citera
2019-12-20, 07:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Säger inte någonting då Nationella bara testar en liten del av kunskapskraven varje gång det prövas. Du kan få A i provbetyg men ändå ett F eller ett E i kursbetyg på grund av att du inte har uppnått krav som inte testades på provet.

Uppenbarligen uppfattas nationella prov säga en hel del eftersom de starkt korrelera med en gräns för lägsta slutbetyg inom matte.
Citera
2019-12-20, 16:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottegaveneta
Uppenbarligen uppfattas nationella prov säga en hel del eftersom de starkt korrelera med en gräns för lägsta slutbetyg inom matte.

Vad menar du här?

Det standardiserade provet Nationella Provet i ämne X är utarbetat för att göra en jämförelse mellan nationens elever under samma årskurs. Den syftar också till att vägleda lärare till en diskussion om hur Skolverket vill att lärarna skall bedöma eleverna. Provet testar bara en del kunskapskrav och inte tillräckligt många för att provet skall ge ett betyg.

Enlligt Skollagen och läroplanerna skall läraren enbart bedöma elevens kunskapskutveckling i sin helhet. Läraren får inte bedöma eller sätta betyg enbart efter ett nationellt prov. Däremot står det inskrivet i reglerna för gymnasieskolan att NP skall särskilt beaktas, men det betyder inte att NP skall vara det som sätter betyget.


För mer information:
https://www.skolverket.se/getFile?file=4000
https://www.skolverket.se/undervisni...gymnasieskolan
Citera
2019-12-20, 16:43
  #12
Medlem
Kan säga att jag har varit med om såna lärare också. Fick E en gång i slutbetyg i biologi i åttan eller nian när jag ALDRIG fått det betyget på någon inlämningsuppgift eller prov. Lärare favoriserar folk betydligt mer än man tror.
Jag ser dock skitkonstig ut, och svenskar är generellt sett inte jätteförtjusta i folk som är fula, så det kan varit en av anledningarna att han inte gillade mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback