• 4
  • 5
2020-02-04, 21:11
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Norska "Monopolet" o finska "Alko" finns väl också kvar?

Finns det fler länder som har motsvarande?
Javisst, vad sägs om Gambia?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholmonopol
Citera
2020-02-10, 18:57
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Dom gör inte reklamer mot sig själva utan för att säkerställa monopolet och i förlängningen maximera deras vinst. Reklamerna ska få dig att vilja handla hos dom och bara dom för annars dricker du för mycket.
Deras reklamer är bara ren propaganda fyllda med lögner, felaktigheter och skönmålningar. Man låtsas ha sämre öppettider, sämre lägen, inga rabatter och full koll på producenterna varav allt är ren lögn., precis som man ljuger om vad alkoholen kostar samhället.
Det är ett samhällsproblem som det är svårt att förhålla sig till för dom, alternativen är alkoholförbud eller att helt släppa det fritt. Försäljning i vanliga livsmedels affärer eller kanske även tillåta hembränning?
Känner nu inte att Systembolaget i sig är nån attans hycklande skurk som tar dina pengar, super dig full och förstör ditt liv för varje person har själv ansvar som en vuxen människa över sin alkoholkonsumtion och får ta konsekvensera själv även för vad ett eventuellt missbruk leder till eller vanlig konsumtion med för den delen, ett drickande i måttliga mängder.

Nåt som även är kontroversiellt för mig är att citera andra med tanke på svaren man kan få men att prata bara rakt ut känns som att jag endast väljer att inte prata "med" någon och ta in vad andra har sagt i ämnet redan.
Allt är som ett mynt med en fram och baksida tydligen.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-02-10 kl. 19:01.
Citera
2025-01-19, 15:30
Medlem
Det här med att försäljning för alkoholproducenter alltid varit tabu i Sverige sen också Norge o Danmark tillåter det i europa är ett uselt skämt.
Det är bara positivt absolut nu iaf att viss försäljning kommer tillåtas efter halvårsskiftet nu, verkligen det enda rätta.
Det ska väl bidra till att till viss del större försäljning åtminstone från alla Sveriges alkoholproducenter kommer tillåtas ytterligare hoppas jag inom ett år.
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-01-19 kl. 15:34.
Citera
2025-04-02, 16:46
Medlem
shinystars avatar
Är irriterad över deras kampanjer med att "lättare flaskor", burkar, och pappkartonger ger mindre klimatavtryck och att de inför det mer och mer. Så staten ska bestämma att jag vill ha nåt b-vin i "lättviktsflaska!" eller varför inte i tetra(?!!) istället för ett gott rött vin från en kvalitetsvingård i vanlig flaska. Den här "reklamen" gör mig bara än mer negativt inställd till monopolet.
Citera
2025-04-02, 16:51
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Kan dom sluta ha reklam bara det är ju någon form av reklam för staten och deras monopol och faktiskt för att ta sig en sväng inne på bolaget oavsett vad dom säger. Tänker bolaget sprit köpa.
Citera
2025-04-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Kan dom sluta ha reklam bara det är ju någon form av reklam för staten och deras monopol och faktiskt för att ta sig en sväng inne på bolaget oavsett vad dom säger. Tänker bolaget sprit köpa.

Antipropaganda = kolla ni i norden kan inte supa varsegod här är erat monopol på starkare rusdrycker... klunk kunk..

Vi svenskar kan visst inget.

Citera
2025-04-21, 20:51
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amusing
Inte för att jag är den som tycker om alkohol men jag tycker det är helt otroligt konstigt att de uppmanar folk att det dem säljer är något dåligt. Som i sin senaste reklam där de förklarar varför de inte finns sprit i mataffärerna. Detta är också varför det saknas kyl i deras affärer. Det ska tydligen minska drickandet på något vis. Är det lagstiftningen som tvingar staten till denna typ av beteende? Kan de bli skadeståndsskyldiga annars om någon super sig full och gör sig själv eller andra illa? Lägg ner fanskapet om det nu är eran önskan att människor ska hålla sig nyktra och låt folk leta dricka på annat håll. Ni bidrar till probelemet som ni försöker motverka och framstår som dumma i huvudet.

Bra då alkohol gör dig korkad och trasig
Citera
2025-06-08, 20:26
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Cigarretter gör det värre. Anledningen till varför systembolaget kampanjar mot sig själv med dissinfo är så de kan höja priserna och inte bli utsatta för kritik, det är hyckleri på en hög nivå.

Lägg märke till att Subutex, metadon och benso är det okej att staten säljer, ingen varning krävs. Men alkohol? Så länge staten får sina 15 miljarder om året på alkoholskatt så är det lugnt.

Om det nu är skattepengar man är ute efter så är det väldigt kontraproduktivt att stänga i försäljningen i ett monopol, ge detta monopol begränsade öppettider och sedan se till att monopolet gör reklam för att man inte ska köpa. Bättre du hade varit att låta vilken ICA, COOP eller smålivs sälja alkohol när man vill och hur man vill då detta med största sannolikhet skulle öka försäljningen och därmed skatteinkomsterna.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in