• 1
  • 2
2019-12-17, 12:43
Medlem
Inte för att jag är den som tycker om alkohol men jag tycker det är helt otroligt konstigt att de uppmanar folk att det dem säljer är något dåligt. Som i sin senaste reklam där de förklarar varför de inte finns sprit i mataffärerna. Detta är också varför det saknas kyl i deras affärer. Det ska tydligen minska drickandet på något vis. Är det lagstiftningen som tvingar staten till denna typ av beteende? Kan de bli skadeståndsskyldiga annars om någon super sig full och gör sig själv eller andra illa? Lägg ner fanskapet om det nu är eran önskan att människor ska hålla sig nyktra och låt folk leta dricka på annat håll. Ni bidrar till probelemet som ni försöker motverka och framstår som dumma i huvudet.
Citera
2019-12-17, 12:51
Medlem
Vad vill du diskutera?
Citera
2019-12-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad vill du diskutera?

Varför de sysslar med självskadebeteende.
Citera
2019-12-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amusing
Inte för att jag är den som tycker om alkohol men jag tycker det är helt otroligt konstigt att de uppmanar folk att det dem säljer är något dåligt. Som i sin senaste reklam där de förklarar varför de inte finns sprit i mataffärerna. Detta är också varför det saknas kyl i deras affärer. Det ska tydligen minska drickandet på något vis. Är det lagstiftningen som tvingar staten till denna typ av beteende? Kan de bli skadeståndsskyldiga annars om någon super sig full och gör sig själv eller andra illa? Lägg ner fanskapet om det nu är eran önskan att människor ska hålla sig nyktra och låt folk leta dricka på annat håll. Ni bidrar till probelemet som ni försöker motverka och framstår som dumma i huvudet.

Cigarretter gör det värre. Anledningen till varför systembolaget kampanjar mot sig själv med dissinfo är så de kan höja priserna och inte bli utsatta för kritik, det är hyckleri på en hög nivå.

Lägg märke till att Subutex, metadon och benso är det okej att staten säljer, ingen varning krävs. Men alkohol? Så länge staten får sina 15 miljarder om året på alkoholskatt så är det lugnt.
Citera
2019-12-17, 13:00
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:

Ja vi ska bara va lite beroende så vi kan dricka riktigt länge när vi blir gamla. Plus att det håller oss passiva så vi kan fortsätta rövknullas av staten.

Så JO de vill visst maximera försäljningen bara inte på det sättet vi tror
Citera
2019-12-17, 13:01
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Varför de sysslar med självskadebeteende.
Väldigt konstigt att du inte fattar att: Systemet FÅR inte göra reklam för sina produkter för folkhälsans skull. Det dom gör istället är antireklam, som fungerar ändå, eftersom deras varumärke syns i annonserna.

Om nåt annat företag gör på samma sätt låter jag vara osagt.
Citera
2019-12-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Cigarretter gör det värre.

Ja, iofs, de går rakt ut med att deras produkter kan ta livet av dig

Citat:
Anledningen till varför systembolaget kampanjar mot sig själv med dissinfo är så de kan höja priserna

Inte tänkt på, men nu kan jag se det när du säger det, snuskig strategi.

Citat:
Lägg märke till att Subutex, metadon och benso är det okej att staten säljer, ingen varning krävs. Men alkohol?

Och droger är olagligt trots att alkohol också är en drog, enda skillnaden är att det är flytande.

Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Väldigt konstigt att du inte fattar att: Systemet FÅR inte göra reklam för sina produkter för folkhälsans skull.

Jag var ju inne på om det kunde vara så.
Citera
2019-12-17, 13:11
Medlem
Ja, bort med systembolaget! Sovjetunionen hade en kopia av systembolaget och det hjälpte inte utan bara förvärrade.
Citera
2019-12-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpertenSkriver
Sovjetunionen hade en kopia av systembolaget och det hjälpte inte utan bara förvärrade.

Vad hette den?
Citera
2019-12-17, 13:23
Medlem
Citat:

Anledningen till att det saknas kyl på systemet är ur konkurransynpunkt, de kan inte hålla kylförvaring av alla produkter som rekomenderas kylda på golvet.

jag förslog för många år sedan att de skulle titta på hur "kanadas" uplägg är, där frågar de i kassan, would you like that cold sir. svarar du ja så tar det din "platta" och ställer tllbaks den , och ut ur väggen (från kyllagret) uppenbarar sig en platta kyld bira. vet inte om de kyl håller andra drycker.
Citera
2019-12-17, 13:23
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Men alkohol? Så länge staten får sina 15 miljarder om året på alkoholskatt så är det lugnt.

Alkoholen kostar oss tiotals miljarder per år efter att vi räknat in skatteintäkterna. Om något skulle staten må bättre rent ekonomiskt om alkoholen inte existerade.
Citera
2019-12-17, 13:24
Medlem
KlappMungons avatar
Det är en kompromisslösning eftersom en majoritet av folket vill ha tillgång till alkohol på laglig väg.

För måttlighetsbrukare, speciellt de med intresse för lite exklusivare sorter är Systembolaget fantastiskt. I minsta småstad har man tillgång till ett enormt utbud från hela världen.

Jämför med en liten stad i t ex Frankrike eller Spanien. Utbudet är erbarmligt torftigt och utländska viner är både dyra och svåra att hitta.

I princip så subventionerar alkisarna en bra service till bättre bemedlade med exklusivare vanor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in