Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-17, 11:57
  #1
Medlem
Så här är händelseförloppet:

Jag köper en Samsung galaxy s10 från comviq med avbetalning.

Jag har den i ca 4 mån och då säger den att den går ej att ladda pga fukt i USB kontakten. Har aldrig haft den i närheten av vatten och när ja söker på nätet verkar detta vara ett vanligt fel. Jag kontaktar comviq och de skickar ut en kartong jag ska skicka in den i.

Men då alla mina grejjer e på mobilen och den går att ladda med trådlös så tar det ett tag innan ja kan skaffa en ersättnings mobil. Så i november har ja fått tag i en och skickar då in den. Men eftersom den kartongen de skicka ut bar gäller En månad så får de skicka ut en ny. Och då mobilen står i min mormor namn så får ja åka dit för att ta kartongen.

Så när jag packar ner mobilen, exakt enligt deras instruktioner, så har jag min sambo och mormor som vittne att mobilen inte hade sprickor.

När mobilen kommer fram till ingram som är deras reperationspartner, så har den sprickor både fram o bak. Och när ja kontaktar dem säger de att kartongen hade inga märken så därför måste de varit jag som förstörde den.

Jag har varit i kontakt med comviq o de vägrar göra nåt. Och ingram har ju ett katastrof rykte om man söker på dem.

Vad jag vill veta är om det är nån mening att lägga in on förenklat tvistemål?

Jag är juriststudent (har studieuppehåll nu, gått 5 terminer) så jag kan ju sköta det utan att betala för jurist. Och Min sambo är jur.kand.. även om de är mer än 10 år sen examen.

Är de nån som har mer erfarenhet av såna här mål? Har man nån chans?
__________________
Senast redigerad av MettaSubXanor 2019-12-17 kl. 11:59.
Citera
2019-12-17, 12:42
  #2
Medlem
Tvistemål? Du har väl ett års garanti
Citera
2019-12-17, 12:47
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tvistemål? Du har väl ett års garanti

Du kanske missade att läsa detta i inlägget ovan:

Citat:
När mobilen kommer fram till ingram som är deras reperationspartner, så har den sprickor både fram o bak. Och när ja kontaktar dem säger de att kartongen hade inga märken så därför måste de varit jag som förstörde den.
Citera
2019-12-17, 13:23
  #4
Medlem
Bevisbördan ligger på dig att bevisa att telefonen ej var trasig när det skickades.
Exempelvis en bild eller video när man packar ned den i lådan, samt visa att man packat bra och skydda telefonen med typ bubbelplast.

Många gånger som telefoner kan gå sönder i transport alternativt verkstan, så tyvärr lägga det på kund och i detta fall är du nog körd.
Citera
2019-12-17, 13:36
  #5
Medlem
ps870s avatar
Har du packat mobilen korrekt och kartongen är hel så har den knappast inte gått sönder på vägen.
Antingen är du inte ärlig eller så har någon tappat telefonen i golvet hos IM. Händer det hos IM går det på deras försäkring och lagret är sannolikt kameraövervakat. Så att IM skulle ljuga är inte troligt.
Citera
2019-12-17, 13:45
  #6
Moderator
yz44s avatar
Risken är stor att det kostar mer än det smakar.

Har även svårt att se hur den kan ha gått sönder i transportkartongen utan att det syns yttre spår av detta.
Om det beror på att det är du eller comviq som tummat på sanningen låter jag vara osagt.

Har lite svårt för de som absolut måste ha det senaste utan att ha råd med det.
Finns utmärkta budgettelefoner att köpa kontant utan dyra abonnemang i flera år.
Citera
2019-12-17, 13:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Har du packat mobilen korrekt och kartongen är hel så har den knappast inte gått sönder på vägen.
Antingen är du inte ärlig eller så har någon tappat telefonen i golvet hos IM. Händer det hos IM går det på deras försäkring och lagret är sannolikt kameraövervakat. Så att IM skulle ljuga är inte troligt.
Som jag sa.. jag packade den hos min mormor och min sambo va där. Jag har 2 vittnen att den var hel.

Varför i helvete skulle jag skicka en mobil på garanti som ja slängt i golvet? Jag är inte dum i huvudet.

Faktum är att den var 100% hel när jag skicka den.

Och om ni söker på ingram så har de knappast ett rent register när de gäller ärlighet och bra etik i sina affärer.

Och frågan är hur rätten kommer ställa sig mot att jag har 2 vittnen att den var hel? Min 85 åriga mormor och min sambo som är jur.kand. inte precis 2 pundare som säger vad som helst för en hundring.

Och jag packa exakt enligt instruktionerna.
Och i instruktionerna stod inget om att ta foto på mobilen.. big surprise.. de Gör att de kan köra denna bluffen utan att kunden kan säga nåt.
Citera
2019-12-17, 14:26
  #8
Medlem
ps870s avatar
Det negativa du syftar på är deras tredjepartslogistik med Zalando. Ingram och Comviq/ Tele2 har jag fungerat bra i de RMA ärenden jag har haft med dem via mitt arbete. Jag har därför svårt att köpa ett de skulle ha haft sönder din mobil utan att ta på sig detta.
Citera
2019-12-17, 15:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det negativa du syftar på är deras tredjepartslogistik med Zalando. Ingram och Comviq/ Tele2 har jag fungerat bra i de RMA ärenden jag har haft med dem via mitt arbete. Jag har därför svårt att köpa ett de skulle ha haft sönder din mobil utan att ta på sig detta.

Jag har råkat ut för det här oxå.
Lämnade dessutom in min mobil på Telia utan synliga skador (touchfunktionen hade låst sig) och får välja mellan att betala 500kr för ingenting, eller 1500kr för att byta skärmen som enligt reparatörer är krossad...
Och Telia kunde såklart inte göra nåt då de lämnar till 3e part att laga skiten.

Så att det troligen är systematiskt fuskande är jag rätt säker på. De har säkert olika lönsamma fel på olika mobiler...

En skitig bransch.
Citera
2019-12-17, 17:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det negativa du syftar på är deras tredjepartslogistik med Zalando. Ingram och Comviq/ Tele2 har jag fungerat bra i de RMA ärenden jag har haft med dem via mitt arbete. Jag har därför svårt att köpa ett de skulle ha haft sönder din mobil utan att ta på sig detta.
Ingram har ju ett pissrykte. De kör ju med sina anställda som slavar. Så tror du själv att en anställd som tappar en mobil i golvet, för att de måste jobba i 190% för att inte få sparken, skulle anmäla sin egen klantighet till chefen o riskera få sparken?

Nä självklart inte. Bara en idiot skulle tro de.

Men jag har fortfarande inte fått nåt svar från jurister i tråden som varit uppe i tvisteärende.

Jag har som sagt 2 vittnen på att den var hel när den packades ner.. 1 vittne som följde hela vägen till inlämningen. Hur tror ni rätten ställt sig till detta?

Alla kommentarer om att jag skulle ljuga är helt irrelevant.. det är för rätten att bestämma.

Och tycker ni inte det är konstigt att comviq inte skriver att man ska ta en bild på sin mobil innan man skickar den? De har en väldigt genomgående lista man ska följa till punkt o pricka.. men inget om att dokumentera skicket på din mobil. De verkar nästan som det är genomtänkt för att slippa stå för vissa skador.
Citera
2019-12-17, 18:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag har råkat ut för det här oxå.
Lämnade dessutom in min mobil på Telia utan synliga skador (touchfunktionen hade låst sig) och får välja mellan att betala 500kr för ingenting, eller 1500kr för att byta skärmen som enligt reparatörer är krossad...
Och Telia kunde såklart inte göra nåt då de lämnar till 3e part att laga skiten.

Så att det troligen är systematiskt fuskande är jag rätt säker på. De har säkert olika lönsamma fel på olika mobiler...

En skitig bransch.
Det här 3e parts reparationer är ren blåsning av kunderna. Jag kan sätta min v vänstra kula på att de funkar såhär:
1. Telia/comviq/etc säljer sina garantireparationsverksamhet till den som tar minst betalt
2. Fulbolag som ingram ger ett underbud som inte är ekonomiskt hållbart.
3. För att kunna gå i vinst så slår de sönder mobiler som är dyra att laga och skyller på kunden.
Citera
2019-12-17, 18:08
  #12
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag har råkat ut för det här oxå.
Lämnade dessutom in min mobil på Telia utan synliga skador (touchfunktionen hade låst sig) och får välja mellan att betala 500kr för ingenting, eller 1500kr för att byta skärmen som enligt reparatörer är krossad...
Och Telia kunde såklart inte göra nåt då de lämnar till 3e part att laga skiten.

Så att det troligen är systematiskt fuskande är jag rätt säker på. De har säkert olika lönsamma fel på olika mobiler...

En skitig bransch.

Jag lämnade in min Samsung till Telia efter 2 veckor, råkade trycka ner glaset i asfalten.
Kostnad 3000kr men då hade dom bytt batteri också.

Luktar bedrägeri.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback