Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Varför skulle det vara obildat? För att du har en annan uppfattning som inte stämmer överens med den generella definitionen om vad en kniv är?
Samtliga ovan nämnda "verktyg" faller in under definitionen av vad en kniv är. Att du vil avgränsa det ytterligare och särskilja får ju stå för dig, men den vanliga definitionen av vad en kniv är samlar alltså in samtliga ovan nämnda redskap. En kniv behöver inte ha en vass spets och får i vissa fall inte ha det om den ska vara godkänd för att till exempel ingå i nödutrustningen till livflottar.
SAOB:
https://www.saob.se/artikel/?seek=kniv&pz
SAOL:
SO:
Samtliga beskrivningarna ovan stämmer överens med en machete och ingen förutsätter att spetsen är vass... Man kan hugga någon med en slö matkniv (Som är ett ätredskap.) med runda spets, men det är inte det lämpligaste redskapet på planeten för dylik verksamhet.
Man kan till och med spexa till det och köra en liten "top-down och bottom-up"-sammanställning över din lista...
Alla knivar är inte dolkar, men alla dolkar är knivar.
Alla knivar är inte machetes, men alla machetes är knivar.
Det är möjligt att du anser mig vara obildad, men det verkar jag inte vara ensam om att vara om så skulle vara fallet...
Ja, och jag har inte påstått något annat. Det jag påpekad är bara att en machete är en kniv.
Att jag är moderator är 100% irrelevant i den här diskussionen då jag är precis lika mycket användare som alla andra när jag inte modererar utan deltar som övriga i diskussioner.
FYI, så var det absolut inte mina egna uppfattningar utan helt och hållet Wikipedias.
En machete är absolut ingen kniv. Att du kan både skära och sticka med din "machete" är väl för att tillverkaren tyckte det lät fräckare att kalla den machete, men ordet kommer från, som någon skrev, det verktyg som förr kallades djungelkniv. Allt som är vasst går givetvis att skära med, men en glasskiva eller en yxa är ingen kniv för det. Således inte en machete heller, det är ett huggverktyg, som först och främst används för att hugga igenom låg vegetation i djungeln.
Att man kallar en PC, Macintosh eller Chromebook för dator är inte fel, men i en diskussion om plattformsutveckling bör man särskilja begreppen för att det ska bli konstruktivt. Samma sak här, ska man undvika spekulationer bör man särskilja begreppen för att skapa en bättre bild av händelseförloppet.