2019-12-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Alternativet borde ha varit att gå in med mycket större resurser och beslutsamhet direkt från början. Det är ändå ett mord på offentlig plats vi pratar om. Gärningsmännen är garanterat inga högintelligenta mästarkriminella. De borde ha kunnat gripas ganska omgående. Alternativet nu är att leta i de kretsar där de med stor sannolikhet kan finnas. Polisen borde ha en ganska klar bild av vilka kretsar det kan tänkas vara. Jag hoppas verkligen att de klarar upp det.

Om polisen i Gislaved haft bättre bemanning så kunde en patrull varit på plats mycket snabbt och gripit in. Nu har dom istället en station öppet några timmar under onsdagen och närmaste polispatrull kanske inte ens finns i kommunen. Lite intressant är att hade mordet skett för 20 år sedan skulle troligen en polispatrull varit mycket snabbare på plats.
Citera
2019-12-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodinbed
Det kan vara så. Men modus operandi tyder på Somalier.
Var det kat-lukten som avslöjade de?
Citera
2019-12-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför skulle det vara obildat? För att du har en annan uppfattning som inte stämmer överens med den generella definitionen om vad en kniv är?

Samtliga ovan nämnda "verktyg" faller in under definitionen av vad en kniv är. Att du vil avgränsa det ytterligare och särskilja får ju stå för dig, men den vanliga definitionen av vad en kniv är samlar alltså in samtliga ovan nämnda redskap. En kniv behöver inte ha en vass spets och får i vissa fall inte ha det om den ska vara godkänd för att till exempel ingå i nödutrustningen till livflottar.

SAOB:

https://www.saob.se/artikel/?seek=kniv&pz

SAOL:

SO:

Samtliga beskrivningarna ovan stämmer överens med en machete och ingen förutsätter att spetsen är vass... Man kan hugga någon med en slö matkniv (Som är ett ätredskap.) med runda spets, men det är inte det lämpligaste redskapet på planeten för dylik verksamhet.

Man kan till och med spexa till det och köra en liten "top-down och bottom-up"-sammanställning över din lista...
Alla knivar är inte dolkar, men alla dolkar är knivar.
Alla knivar är inte machetes, men alla machetes är knivar.

Det är möjligt att du anser mig vara obildad, men det verkar jag inte vara ensam om att vara om så skulle vara fallet...

Ja, och jag har inte påstått något annat. Det jag påpekad är bara att en machete är en kniv.

Att jag är moderator är 100% irrelevant i den här diskussionen då jag är precis lika mycket användare som alla andra när jag inte modererar utan deltar som övriga i diskussioner.

FYI, så var det absolut inte mina egna uppfattningar utan helt och hållet Wikipedias.

En machete är absolut ingen kniv. Att du kan både skära och sticka med din "machete" är väl för att tillverkaren tyckte det lät fräckare att kalla den machete, men ordet kommer från, som någon skrev, det verktyg som förr kallades djungelkniv. Allt som är vasst går givetvis att skära med, men en glasskiva eller en yxa är ingen kniv för det. Således inte en machete heller, det är ett huggverktyg, som först och främst används för att hugga igenom låg vegetation i djungeln.

Att man kallar en PC, Macintosh eller Chromebook för dator är inte fel, men i en diskussion om plattformsutveckling bör man särskilja begreppen för att det ska bli konstruktivt. Samma sak här, ska man undvika spekulationer bör man särskilja begreppen för att skapa en bättre bild av händelseförloppet.
Citera
2019-12-16, 21:00
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag tänker först och främst att de maskerade sig för att dölja sin identitet, och de använde dödligt våld för att dölja ett annat brott (rån). Det behöver inte betyda att de är från Gislaved. Att de cyklade från brottsplatsen är en bättre indikation på att det inte var stjärnkockar som ville ha sina foton i Michelinguiden.
Få se nu. Man använder alltså dödligt våld med högt straffvärde för att dölja ett rån med betydligt lägre straffvärde. När de här importerade hundarna infångats kan det visa sig vara precis så korkade. Precis.
Citera
2019-12-16, 21:02
Medlem
Om man nu har ett hum om etnicitet, ålder, fysik och kläder i cirkatermer torde det vara lätt att ringa in dessa i en större grupp med liknande ursprung och social status:
Här hoppas jag att Polisen går riktigt hårt och resolut fram, och sätter press på ALLA i dessa grupper lokalt som regionalt - för att få värdefulla tips. Klart att någon/ några i dessa grupper vet eller anar vilka GM:s kan vara. Jag är säker på att det finns BRA själar bland dessa invandrare som grupp också. Så: Stå upp. Ta ansvar.
Citera
2019-12-16, 21:05
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Var det kat-lukten som avslöjade de?

Enligt Flashback är det endast somalier som bär machete.
Citera
2019-12-16, 21:11
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodinbed
Det kan vara så. Men modus operandi tyder på Somalier.

Håller med om att det finns en möjlighet att du har rätt, eller andra nyanlända. Men gissar att det inte handlade om rån i första hand.
Citera
2019-12-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Håller med om att det finns en möjlighet att du har rätt, eller andra nyanlända. Men gissar att det inte handlade om rån i första hand.

Finns alltid en möjlighet att någon har rätt om gärningsmännens ursprung men det gör det inte mer produktivt att diskutera frågan i varenda jävla tråd innan det ens finns någon grund för varken det ena eller andra.

By the way undrar jag varför du tror att det inte handlar om rån? Ärligt menad fråga.
Citera
2019-12-16, 21:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inteminsak
Tacksam om någon kan ge namn /adress. Låt oss framföra våra hälsningar till familjen
Det pågår en insamling till dem anordnad av Fredric Morenius, tidigare talesperson i Medborgerlig Samling:
https://www.facebook.com/donate/2548664742087377/576542053178300/
https://twitter.com/FredricMorenius/status/1206352184142630920
Citera
2019-12-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Var det svenskar som utförde dådet?

Det vet man inte ännu. Angriparna var maskerade och ingen är ännu gripen.
Citera
2019-12-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gul-apelsin
Om polisen i Gislaved haft bättre bemanning så kunde en patrull varit på plats mycket snabbt och gripit in. Nu har dom istället en station öppet några timmar under onsdagen och närmaste polispatrull kanske inte ens finns i kommunen. Lite intressant är att hade mordet skett för 20 år sedan skulle troligen en polispatrull varit mycket snabbare på plats.

Ja förr var småorterna bättre utvecklade än idag.
Hade dem haft stationär polis i Gislaved skulle mordet förmodligen gå att klara upp.
Citera
2019-12-16, 21:28
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja förr var småorterna bättre utvecklade än idag.
Hade dem haft stationär polis i Gislaved skulle mordet förmodligen gå att klara upp.
Polisreformen har gjort polisen ännu mer centraliserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in