Citat:
Ursprungligen postat av
magiul
Antingen är det en kniv, dolk eller en machete. De bör inte förväxlas med varandra då de har olika användningsområden. Att säga "kniv" om alla är bara obildat.
Knivar
Har EN egg och en vass spets. Det används som stick- och skärredskap.
Machete
Röjredskap och har liksom kniven bara EN egg. En machete hugger man med och är totalt odugligt som stickvapen.
Dolk
TVÅ eggar och är först och främst ett stickvapen för strid.
Varför skulle det vara obildat? För att du har en annan uppfattning som inte stämmer överens med den generella definitionen om vad en kniv är?
Samtliga ovan nämnda "verktyg" faller in under definitionen av vad en kniv är. Att du vil avgränsa det ytterligare och särskilja får ju stå för dig, men den vanliga definitionen av vad en kniv är samlar alltså in samtliga ovan nämnda redskap. En kniv behöver inte ha en vass spets och får i vissa fall inte ha det om den ska vara godkänd för att till exempel ingå i nödutrustningen till livflottar.
SAOB:
Citat:
"1) (sedan urgammal tid allmänt förekommande, äv. ss. vapen användt) värktyg att skära med, bestående av ett på den ena sidan (stundom på båda sidorna) äggvasst blad o. ett (vanl. kort) skaft med vilket bladet är förenat antingen fast l. medelst en rörlig led (så att bladet kan vikas emot, ofta fällas in i, skaftet). ..."
https://www.saob.se/artikel/?seek=kniv&pz
SAOL:
Citat:
"kniv substantiv ~en ~ar
• ett hugg- och stick*vapen; ett ät- och arbets*redskap
– I sammansättn. kniv-, ngn gång knivs-."
SO:
Citat:
"kniv substantiv ~en ~ar
kniv·en
●ett verk*tyg som består av ett tunt, skarpt (metall)blad med skaft anv. som skär- el. ätverktyg, vapen m.m."
Samtliga beskrivningarna ovan stämmer överens med en machete och ingen förutsätter att spetsen är vass... Man kan hugga någon med en slö matkniv (Som är ett ätredskap.) med runda spets, men det är inte det lämpligaste redskapet på planeten för dylik verksamhet.
Man kan till och med spexa till det och köra en liten "top-down och bottom-up"-sammanställning över din lista...
Alla knivar är inte dolkar, men alla dolkar är knivar.
Alla knivar är inte machetes, men alla machetes är knivar.
Det är möjligt att du anser mig vara obildad, men det verkar jag inte vara ensam om att vara om så skulle vara fallet...
Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Jag tror brodern har lika bra koll som polisen eftersom polisen har fått sina uppgifter från samma vittnen som brodern, men fortsätt du nedvärdera dina medmänniskor. Det är passande för en moderator på FB.
Ja, och jag har inte påstått något annat. Det jag påpekad är bara att en machete är en kniv.
Att jag är moderator är 100% irrelevant i den här diskussionen då jag är precis lika mycket användare som alla andra när jag inte modererar utan deltar som övriga i diskussioner.