2023-08-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimsicalGenius
jag tror på dina uppgifter

en handläggare kan dock välja att se till dina reella behov först och inte bara följa lagen eller praxis

vet du vad du vill och har ett bra underlag så väger det tungt

""Men vi kan ju åtminstone sammanfatta det hela som: AF gör det j*vligt svårt att göra rätt från början när det gäller studier!"""

Af. ; två olika handläggare har hjälpt mig mycket, däremot har jag bara problem med de unga tjejerna på levenrantörerna av Rusta & Matcha, RM. De bara läser innantill + totalt respektlösa

de får betalt för att ge dig ett skitjobb, och ju fortare, desto bättre...de stjälper otroligt mer än de hjälper...

Du har jäkligt starka incitament för att bli beviljad studier med aktivitetsstöd, det är sant!
Faktiskt så är det så med 'Rusta och matcha' att ju snabbare de sätter dig i jobb, desto mer pröjs får de av AF. När det gått "för lång" tid, så får de inget alls betalt och RM kastar ut en... (hände mig pga svår att matcha mot jobb...)
Det är den "svenska välfärden" det...
Citera
2023-08-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinalCuntDown
Du har mött en likasinnad rent akademiskt här, så jag uppmanar till att slåss med näbbar och klor för att få plugga! Lycka till! Och hoppas du hittar någon lösning så att du kommer framåt akamediskt, istället för att bara fortsätta vara en siffra i Arbetsförnedringens rullor, och sitta av tid i någon av deras geniala (lol, ironisk..) åtgärder/aktiviteter.

på denna nivån är det svårt att vara intresserad av akademiskt, i praktiken är det så...men man finner sina vägar efterhand...

man har dock den stora fördelen av att hantera saker teoretiskt och vana att ifrågasätta

jag behöver inte gå tillbaka till det yrke jag hade tidigare då jag har en längre sjukdomshistoria i slutet av den karriären, vilket man måste trycka hårt på. Af. har fått de dokumenten och har inga krav mig mig inom det området, men uppgifterna är sekretessbelagda så ensklida handläggare vet inte om att detta eller att vi från första dagen har ett avtal om detta, men dylika förhållanden man ha beredda att presentera/försvara vid kontakter med Af. eller RM-levenrantörer, speciellt de senare.

Rusta & Matcha leverntörerna är framförallt vinstdrivande - de bara till ur mycket pengar de kan få ut av mig; inte vad som är bra långsiktigt!

att jag tar ett skitjobb nu - än har en fruktbar karriär, om än lite senare i livet, är bra för dem, men katastrof för mig!

det har iofs gjort att jag nu lägger mycket tid på själva presentationen av studierna tll Af. och även RM-levenrantören.

har man en tydlig strategi, en yrkesexamen eller en magister, då är det värt mycket i sig gentemot vissa spärr-regler som egentligen inte fyller någon funktion, de är bara framtagna och har väl en viss relevans, denna skall dock inte hindra aktivitet, den skall motverka/förhindra passivitet...

det kan ta sin tid att skapa starka argument - det är dock värt - alla dagar i veckan...

ledighet 10 dagar per halvår låter mycket bra, visste inte alls vad det betydde utifrån FKs internet-site, trodde man skulle ha synnerligen starka skäl, men som du anger kan man få det beviljat utan större förklaringar...- absolut värt att höra sig för...
Citera
2023-08-16, 18:00
Medlem
Citat:
Du har jäkligt starka incitament för att bli beviljad studier med aktivitetsstöd, det är sant!
Faktiskt så är det så med 'Rusta och matcha' att ju snabbare de sätter dig i jobb, desto mer pröjs får de av AF. När det gått "för lång" tid, så får de inget alls betalt och RM kastar ut en... (hände mig pga svår att matcha mot jobb...)
Det är den "svenska välfärden" det...

hej igen FinalCuntDown!

ingen har hittills signalerat om att jag skulle kastas ut ur RM men jag undrar vad det innebär; får man behålla aktivitetstödet utan RM?

dvs om man söker jobb och utbildingar på egen hand (vilket är det jag i praktiken redan gör)

det vore ju en lättnad att slippa dessa "levenrantörer"...Gode Gud vad skönt det hade varit!

men iaf ; jag skall ansöka om att studera med aktivitetstöd nu till HT 23, får jag nej, så söker jag till VT24.

i slutänden, när jag nått 450 dagar, så borde Af. godkänna studier, det är helt enkelt utan jämförelse det bästa alternativet.

men som jag förstår är praxis idag att de bara ger dig nya 450 dagar...

men jag hoppas du fick behålla aktivitetsstödet när de avslutade din medverkan i RM?
Citera
2023-08-16, 19:42
Medlem
Citat:
hej igen FinalCuntDown!

ingen har hittills signalerat om att jag skulle kastas ut ur RM men jag undrar vad det innebär; får man behålla aktivitetstödet utan RM?

dvs om man söker jobb och utbildingar på egen hand (vilket är det jag i praktiken redan gör)

det vore ju en lättnad att slippa dessa "levenrantörer"...Gode Gud vad skönt det hade varit!

men iaf ; jag skall ansöka om att studera med aktivitetstöd nu till HT 23, får jag nej, så söker jag till VT24.

i slutänden, när jag nått 450 dagar, så borde Af. godkänna studier, det är helt enkelt utan jämförelse det bästa alternativet.

men som jag förstår är praxis idag att de bara ger dig nya 450 dagar...

men jag hoppas du fick behålla aktivitetsstödet när de avslutade din medverkan i RM?

Skönt att höra att allt går bra med RM! Vad jag menar med "kastas ut" är att man helt enkelt inte kan matchas till något av deras jobb de fixar fram. Min egen erfarenhet är just som så. De matchade bara ihop mig med jobb som hade för höga fysiska krav (är skadad) och sen en dag fick jag veta av en slump från kundtjänst på AF att "Näää, men Rusta&Matcha har avslutat dig för 1 månad sen, visste du inte det? De har inte heller inte angett orsak." Högst troligt var det väl för att de hade passerat den där gränsen för när AF slutar ge dem pengar, eftersom jag inte kom ut i arbete snabbt nog... Professionellt att bli avslutad utan att bli meddelad...

Just då hade jag a-kassa, och det löpte bara på eftersom jag återgick som" vanlig" arbetssökande. Om jag hade haft aktivitetsstöd så antar jag att det blivit samma...
Men avgörande faktor är ju om det är RM som avslutar för att de själva vill, eller om en själv tackar nej, krånglar eller liknande. Då har AF rätt att skriva ut en från jobb- och utvecklingsgarantin, för att man tackar nej/försvårar AF:s insats och åtgärder...
Och då står man ju där och är fucked...

Ja, när 450 dagar gått, så är möjligheterna stora att få 450 dagar till. Men AF har stramat upp det där.
Men det rapporteras om ökat antal som inte blir beviljade ny period i jobb- och utvecklingsgarantin pga medicinska skäl. Att man blir utkastad helt enkelt för att man inte anses arbetsför eller objekt för AF:s insatser, och många vittnar om att AF sagt "Sorry, men du är för sjuk/för skadad för att vi ska kunna hjälpa dig ut i arbete".
Det är skrämmande.
Citera
2023-08-17, 00:10
Medlem
Citat:
Skönt att höra att allt går bra med RM! Vad jag menar med "kastas ut" är att man helt enkelt inte kan matchas till något av deras jobb de fixar fram. Min egen erfarenhet är just som så. De matchade bara ihop mig med jobb som hade för höga fysiska krav (är skadad) och sen en dag fick jag veta av en slump från kundtjänst på AF att "Näää, men Rusta&Matcha har avslutat dig för 1 månad sen, visste du inte det? De har inte heller inte angett orsak." Högst troligt var det väl för att de hade passerat den där gränsen för när AF slutar ge dem pengar, eftersom jag inte kom ut i arbete snabbt nog... Professionellt att bli avslutad utan att bli meddelad...

Just då hade jag a-kassa, och det löpte bara på eftersom jag återgick som" vanlig" arbetssökande. Om jag hade haft aktivitetsstöd så antar jag att det blivit samma...
Men avgörande faktor är ju om det är RM som avslutar för att de själva vill, eller om en själv tackar nej, krånglar eller liknande. Då har AF rätt att skriva ut en från jobb- och utvecklingsgarantin, för att man tackar nej/försvårar AF:s insats och åtgärder...
Och då står man ju där och är fucked...

Ja, när 450 dagar gått, så är möjligheterna stora att få 450 dagar till. Men AF har stramat upp det där.
Men det rapporteras om ökat antal som inte blir beviljade ny period i jobb- och utvecklingsgarantin pga medicinska skäl. Att man blir utkastad helt enkelt för att man inte anses arbetsför eller objekt för AF:s insatser, och många vittnar om att AF sagt "Sorry, men du är för sjuk/för skadad för att vi ska kunna hjälpa dig ut i arbete".
Det är skrämmande.

sammantaget; jag får vara min egen advokat som bara ser till att få studierna genomförda!!!

om man inte kan vara registrerad officiellt kan man ju alltid studera hemma på sin "fritid", sedan när man väl får en godkänd finansiering eller ett arbete som går att kompa med studierna; ja då har man redan gjort det mesta av jobbet och slipper den hetsen och stressen som alla går igenom då de lämnar studentlivets glada dagar och verkligen måste plugga 24/7...

detta har jag redan gjort utan att tänka på det; mitt examensarbete blir och skall vara omfattande, men med sina tydliga ramar, detta kan man bara göra under en väldigt lång raksträcka med förberedelser tills man är officiellt antagen och har rätt att vara det...

man "mixar" sig fram helt enkelt, som en överlevnadskonstnär...

myndigheterna kör sitt race, RM-levenrantörerna sitt...och jag får köra mitt!!
Citera
2023-08-19, 16:46
Medlem
Citat:
sammantaget; jag får vara min egen advokat som bara ser till att få studierna genomförda!!!

om man inte kan vara registrerad officiellt kan man ju alltid studera hemma på sin "fritid", sedan när man väl får en godkänd finansiering eller ett arbete som går att kompa med studierna; ja då har man redan gjort det mesta av jobbet och slipper den hetsen och stressen som alla går igenom då de lämnar studentlivets glada dagar och verkligen måste plugga 24/7...

detta har jag redan gjort utan att tänka på det; mitt examensarbete blir och skall vara omfattande, men med sina tydliga ramar, detta kan man bara göra under en väldigt lång raksträcka med förberedelser tills man är officiellt antagen och har rätt att vara det...

Du får gärna dela med dig om hur det går framöver att plugga i smyg, om du nu bestämmer dig för att inte vara öppen. Likväl om du är öppen med det, såklart...
Citera
2023-08-25, 13:22
Medlem
Ja: ledigt 20 dagar per 12-månadersperiod vet jag säkert stämmer! MEN då är det uppdelat på max 10 dagar per 6-månadersperiod...
Vilket innebär att man bara får max 2 veckors semester, t.ex. nu på sommaren.
Grisigt, tycker jag...

Sommaruppehåll i utbildning har jag tyvärr inte koll på, men lär ju vara så som du skriver.[/quote]

Hej igen!

Är det FK eller Af. man skall fråga om ledighet?

Jag antar Af. eftersom det är det som anordnar allt, medan FK bara är utbetalare?
Trevlig Helg!
Citera
2024-03-12, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jobb och Utvecklingsgarantin kan i princip förlängas hur länge som helst så länge du följer det AF säger och begär. Visst kan man konstra, men då ska man ha på fötterna med läkarintyg och verifierade diagnoser. Till slut kommer AF anse att de "uttömt sina resurser" att hjälpa dig och du skrivs ut ur jobb och utvecklingsgarantin, men inte från arbetsförmedlingen. Dock förlorar du ditt Aktivitetsstöd.

Det där med att perioder löper ut, när det nalkas - sisådär en månad innan, så är det läge att börja jaga sin handläggare om förlängning om JOB för att inte förlora sitt aktivitetsstöd.

Ok.
Citera
2024-03-12, 06:03
Medlem
Citat:

Hur gåt det då?
Citera
2024-03-18, 18:05
Medlem
Arbetsförmedlingens Jobb och utvecklingsgaranti ? Vilka val är bäst/sämst?

Har fått av en vän att Arbetsförmedlingen har dessa val just nu i jobb och utvecklingsgarantim. Vilka av valen är bäst eller sämst anser ni? Erfarenhet av dem och vad de innebär vidare för en individ?

-arbetspraktik
-arbetsträning
-arbetsmarknadsutbildning
-stöd och rådgivning om du funderar på att starta eget företag
-utbildning på Komvux, folkhögskola eller högskola
-matchningstjänster.

Tack i förväg.
Citera
2024-03-18, 18:13
Medlem
Noxyls avatar
Det beror ju helt och hållet på dina behov, har du inga betyg skulle jag säga utbildning.
Citera
2024-03-18, 19:23
Medlem
Airwave92s avatar
Vad e skillnaden mellan arbetspraktik och arbetsträning? det är väl samma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in