2019-12-12, 21:52
Medlem
Är det inga som blir utförsäkrade efter typ 300 dagar eller lite till.

Vet en dam som inte flyttade med jobbet till annan stad när det flyttade.

Hon var med i unionen o de hade tydligen evig a-kassa - vilka har det
förutom politrukerna
Citera
2019-12-13, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Är det inga som blir utförsäkrade efter typ 300 dagar eller lite till.

Vet en dam som inte flyttade med jobbet till annan stad när det flyttade.

Hon var med i unionen o de hade tydligen evig a-kassa - vilka har det
förutom politrukerna
En evig a kassa?
Citera
2019-12-13, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickB8man
Samma här !

Har varit på så kallade Stöd och matchning i flera omgångar efter varandra !
Nu vill AF att jag ska gå på något som heter "Introduktion till arbete"

Först ska man på något möte men de verkar inte ha särskilt bråttom att skicka någon kallelse !

Vissa handläggare säger att man måste ha en aktivitet om man är inskriven i Jobb- och utvecklingsgarantin.

Trots detta har jag flera gånger släppts fri och fått vara hemma i flera månader och upp till ett år tills det en dag plötsligt dimper ner ett brev från AF med titeln "Dags för möte"

AF har kompetens helt i paritet med nuvarande regim, det vill säga noll !

Konstigt beteende fr de.
Citera
2019-12-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
En evig a kassa?

Ja i det fallet har det varit det - hon har gått på aktivitetsblaj - med sin a-kassa
i många år
Citera
2019-12-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickB8man
AF har kompetens helt i paritet med nuvarande regim, det vill säga noll !

Men de har åtminstone ett arbete va?
Citera
2019-12-13, 12:34
Medlem
Citat:
En evig a kassa?

Nu har jag svaret - hon fick 2 års avgångsvederlag o sen blev det a-kassa i 5 år
sista året/åren i Fas 2 men forfarande med samma A-kassa - sen tog kvinnan pension
vid 62-64 års ålder - vet inte exakt men åren för akassa stämmer
Citera
2019-12-13, 13:22
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Nu har jag svaret - hon fick 2 års avgångsvederlag o sen blev det a-kassa i 5 år
sista året/åren i Fas 2 men forfarande med samma A-kassa - sen tog kvinnan pension
vid 62-64 års ålder - vet inte exakt men åren för akassa stämmer
Först får man A-kassa i typ året.
Efter det får man aktivitetsersättning från Försäkringskassan och då på samma nivå som A-kassan var, som senare sänks i olika etapper.
Citera
2020-03-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Efter det får man aktivitetsersättning från Försäkringskassan och då på samma nivå som A-kassan var, som senare sänks i olika etapper.

Om du får rätt till A kassan...om du tjänar upp a kassan
Citera
2023-05-12, 06:08
Medlem
Citat:
En evig a kassa?

det finns olika alternativ med fina namn som erbjuds då man går Rusta & Matcha

men jag har nu påbörjat min 3e period

ett år studerade jag på Universitet med visst närvarokrav, men inte mer

man kan också skaffa sig en ny A-kassa period genom

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...g_sfs-1997-238

paragraf 30
sökande som lämnat eller står i begrepp att lämna jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgarantin för ungdomar, om det är förmånligare, dagpenning lämnas med ett belopp som motsvarar 65 procent av den dagsförtjänst som låg till grund för den senast lämnade arbetslöshetsersättningen."""

det är skyddsregel

om du under tiden med aktivitetsstöd jobbar in ett nytt arbetsvillkor , 360/420hs på 6 mån, så blir det det en väldigt låg ersättning, men då går paragraf 30 in och ger dig samma ersättnign som du har under din nuvarande JOB/aktivitetsstöd

¡Feliz Día!
"
Citera
2023-05-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

nej, den sänks inte i olika etapper...

a-kassa ger max 80% upp till ett tak, aktivitetsstöd 65% och det ligger kvar ...

Rusta & Matcha

alltså det är ju bara till för att de som ger dig en praktikplats eller liknade skall tjänana pengar, de utnyttjar detta till max. , vissa aktörer iaf.

de är de riktiga tjuvarna!

jag ville studera och allt sånt och de erbjöd "praktik på en städfirm" på heltid...men du vägrade ge ut namnet innan jag tackat JA!!!

alltså...de får betalt av företagen för att fixa in gratis rbetskraft!!

det är det enda som intresserar dem!
Citera
2023-08-01, 20:32
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimsicalGenius
nej, den sänks inte i olika etapper...

a-kassa ger max 80% upp till ett tak, aktivitetsstöd 65% och det ligger kvar ...

Rusta & Matcha

alltså det är ju bara till för att de som ger dig en praktikplats eller liknade skall tjänana pengar, de utnyttjar detta till max. , vissa aktörer iaf.

de är de riktiga tjuvarna!

jag ville studera och allt sånt och de erbjöd "praktik på en städfirm" på heltid...men du vägrade ge ut namnet innan jag tackat JA!!!

alltså...de får betalt av företagen för att fixa in gratis rbetskraft!!

det är det enda som intresserar dem!
I min verklighet så har de sänkningar av bidrag när du hamnar hos FK, själv låg jag långt över maxtaket och blev aldrig lidande av deras sänkningar. Dock så har jag aldrig fått ut 80% av min inkomst, snarare 50%... AF skall man akta sig för, får man problem skall man höra av sig till kundrelationer på AF, de hjälper dig vid strul. Har du fler frågor hör av dig... För AF är galna i att försöka stanga av en...
Citera
2023-08-01, 21:03
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej!
Flera av vänner undrar vad som händer efter jobb och utvecklingsgaranti, stöd och matchning du är i inskriven i och du får aktivitetsstöd.Exempelvis folk har erfarit att deras period gått ut exempelvis ta datum, 20 september, men ingen hört av sig till de innan det gått ut. De trodde de ska gå varning, brev, samtal med handläggare.
Ingeting, helt tyst. Ingeting. Sedan går några dagar och de kommer på att tiden gått ut och blir skraja. De är fortfarande arbetslösa ju. Ska de höra av sig igen? Blir det ny beviljad tid eller måste de gå till socialen pga av pengarna?
Förlorar då folk dagar i aktivitetsstödet då?
Blir det nya beviljade dagar? Vilka rättigheter kan personer åberopa?
Känns som om reglerna är diffusa på den punkten.

Tack iförväg.
Jobb och Utvecklingsgarantin kan i princip förlängas hur länge som helst så länge du följer det AF säger och begär. Visst kan man konstra, men då ska man ha på fötterna med läkarintyg och verifierade diagnoser. Till slut kommer AF anse att de "uttömt sina resurser" att hjälpa dig och du skrivs ut ur jobb och utvecklingsgarantin, men inte från arbetsförmedlingen. Dock förlorar du ditt Aktivitetsstöd.

Det där med att perioder löper ut, när det nalkas - sisådär en månad innan, så är det läge att börja jaga sin handläggare om förlängning om JOB för att inte förlora sitt aktivitetsstöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in