2020-03-03, 17:21
Medlem
Mer från Na. Det var den 9 december som polisbefälet-påverkad av amfetamin- åkte hem till kvinnan. Enligt domen är det klarlagt att de därefter hade sex. Det ska dock inte vara bevisat att kvinnan inte deltog frivilligt. "Det är åklagaren som har den fulla bevisbördan och brister och oklarheter går ut över åklagarsidan" skriver tingsrätten i sin dom.
EN STOR del av den skriftliga bevisningen i målet har bestått av mejl som de haft med varandra innan de kommit överens om att träffas.
-Vissa meddelanden var inte med i bevisningen. De saknades eftersom kontot var raderat. Vi vände oss till den aktuella sajten men de har inte velat hjälpa oss med det raderade kontot , säger Maria Sterup, åklagare.
ENLIGT TINGSRÄTTEN stämmer polisbefälet o kvinnans berättelse överens på flera punkter. Men det skiljer sig åt bland annat när det handlar om vad de diskuterar i konversationen som raderats.
"Avsaknad av utredning i denna del är under alla omständigheter en brist som måste falla tillbaka på åklagaren" skriver TR i sin dom.
Citera
2020-03-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsok
Mer från Na. Det var den 9 december som polisbefälet-påverkad av amfetamin- åkte hem till kvinnan. Enligt domen är det klarlagt att de därefter hade sex. Det ska dock inte vara bevisat att kvinnan inte deltog frivilligt. "Det är åklagaren som har den fulla bevisbördan och brister och oklarheter går ut över åklagarsidan" skriver tingsrätten i sin dom.
EN STOR del av den skriftliga bevisningen i målet har bestått av mejl som de haft med varandra innan de kommit överens om att träffas.
-Vissa meddelanden var inte med i bevisningen. De saknades eftersom kontot var raderat. Vi vände oss till den aktuella sajten men de har inte velat hjälpa oss med det raderade kontot , säger Maria Sterup, åklagare.
ENLIGT TINGSRÄTTEN stämmer polisbefälet o kvinnans berättelse överens på flera punkter. Men det skiljer sig åt bland annat när det handlar om vad de diskuterar i konversationen som raderats.
"Avsaknad av utredning i denna del är under alla omständigheter en brist som måste falla tillbaka på åklagaren" skriver TR i sin dom.

Hade det varit lite driv i denna åklagare hade hon nog sett till så det raderade kontot samt den raderade konversationen hade kunnat återskapas.
"De har inte velat hjälpa oss med det raderade kontot." Vill åklagaren ha tag i det som bevismaterial hade hon som sagt var ordnat det.
Undrar vems sida åklagaren står på.
Citera
2020-03-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St.Barger
Hade det varit lite driv i denna åklagare hade hon nog sett till så det raderade kontot samt den raderade konversationen hade kunnat återskapas.
"De har inte velat hjälpa oss med det raderade kontot." Vill åklagaren ha tag i det som bevismaterial hade hon som sagt var ordnat det.
Undrar vems sida åklagaren står på.
Självklart att raderat konto går att begära återskapat, viljan saknades nog. Hut trovärdig JJ är visade han angående drograttfylla. Undrar vilken tjänst han flyttas till? Skulle vara intressant om Tv4 kunde göra en dokumentär "I huvudet på en polis". De har bra startgrund med Skotten på Nygatan.
Citera
2020-03-03, 22:37
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Barger
En efterhandskonstruktion som heter duga och bör lämnas därhän.
Hade det varit en "vanlig" medborgare hade tingsrätten skrikit efterhandskonstruktion och medborgaren hade torskat på detta.

Det osar jäv lång väg ! Är det ORDER uppifrån att tysta ner opinionsläget mot tjänstemännens förmåga att hamna med fingrarna i kakburken?
Är de rättsvårdande i Örebros rättsapparat inblandade i den sk. Swingerklubb där Jögge butt tar för sig som det
deklarerades tidigt i tråden? Citat "swingerklubben som halva Örebros poliskår ingår i" domare,åklagare,jurister har ju historiskt sett ofta haft avikande sexualmönster om man kollar gamla domar.

Hade en vanlig dödlig person lyckats med en sån här brottslista och svamlat citat "Jag har inget bra svar på den frågan" och som skrevs här först berättar hur " han drog en lina på morgonen" låter fö. lika självklart som när var och en tar sitt morgonkaffe.......! Att sen ändra sig vid huvudförhandlingen och förneka vad han tidigare påstått och dessutom vittnesmål fr brottsoffret som vedimerar detta blir absurt. Då hade den dödlige tappat den smula förtroende och ärlighet till den milda grad att allt denne säger kan betraktas som lögn resten av dennes liv.

DEMOKRATIN ÄR FÖRLORAD TILL FÖRMÅN FÖR MAKTMISSBRUKET
Citera
2020-03-03, 22:41
Medlem
[quote=Forsok|70526242]Självklart att raderat konto går att begära återskapat, viljan saknades nog. Hut trovärdig JJ är visade han angående drograttfylla. Undrar vilken tjänst han flyttas till? Skulle vara intressant om Tv4 kunde göra en dokumentär "I huvudet på en polis". De har bra startgrund med Skotten på Nygatan.[/QUOTE

Ja, viljan saknades helt enkelt.
Han blir väl vad jag förstått av avskild från sin anställning hos polisen. Så någon tjänst inom poliskåren kan han ju glömma.
Ja det vore ingen dum idé att göra en sådan dokumentär. Han visar ju vad han har för inställning i Skotten på Nygatan. Kan sätta min högra hand på att han var påverkad även när det spelades in.
Vore intressant att veta hur många ggr han har varit narkotikapåverkad när han varit i tjänst.

"Skjuta, stjälpa, ställa inför rätta," om nu gärningspersonen lever efter att ha haft en påtänd Jörgen i hasorna med sin SIG Sauer i högsta högg.
Citera
2020-03-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Det osar jäv lång väg ! Är det ORDER uppifrån att tysta ner opinionsläget mot tjänstemännens förmåga att hamna med fingrarna i kakburken?
Är de rättsvårdande i Örebros rättsapparat inblandade i den sk. Swingerklubb där Jögge butt tar för sig som det
deklarerades tidigt i tråden? Citat "swingerklubben som halva Örebros poliskår ingår i" domare,åklagare,jurister har ju historiskt sett ofta haft avikande sexualmönster om man kollar gamla domar.

Hade en vanlig dödlig person lyckats med en sån här brottslista och svamlat citat "Jag har inget bra svar på den frågan" och som skrevs här först berättar hur " han drog en lina på morgonen" låter fö. lika självklart som när var och en tar sitt morgonkaffe.......! Att sen ändra sig vid huvudförhandlingen och förneka vad han tidigare påstått och dessutom vittnesmål fr brottsoffret som vedimerar detta blir absurt. Då hade den dödlige tappat den smula förtroende och ärlighet till den milda grad att allt denne säger kan betraktas som lögn resten av dennes liv.

DEMOKRATIN ÄR FÖRLORAD TILL FÖRMÅN FÖR MAKTMISSBRUKET

Kunde inte sagt det bättre själv. Tyvärr är det såhär inom rättsväsendet.
Citera
2020-03-03, 22:52
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsok
Självklart att raderat konto går att begära återskapat, viljan saknades nog. Hut trovärdig JJ är visade han angående drograttfylla. Undrar vilken tjänst han flyttas till? Skulle vara intressant om Tv4 kunde göra en dokumentär "I huvudet på en polis". De har bra startgrund med Skotten på Nygatan.

Ser fram emot den dokumentären!
Med tanke på Jäv möjligheten så är nog inte sista kortet lagt ännu! så är det nån som känner till om det
kan föreligga en jäv situation då tvingas man göra en ny Tingsrättförhandling. Även om det hinner bli överklaga
till Hovrätten och Jäv föreligger så tas allt om.

Paradoxalt just i dagarna så föreslogs att brottsoffer i våldtäktsmål ej ska få advokat som bisitter Åklagaren
Citera
2020-03-04, 16:34
Medlem
tjorven2019s avatar
Nedan är länk till Örebros tingsrätt angående Jörgen "rumpepluggen" Jansson 19710612-6639.

https://minfil.com/n0H920e6oe/_rebro...bil_88_DOM_pdf

Har inte bemödat mig att läsa igenom denna, främst då det är depraverande läsning som jag klarar mig utan.

Men som tidigare har nämnts, denne kom tämligen billigt undan. Något en "vanlig" person knappast hade kunnat åtnjuta. Har hört mig för och en våg som klarar av att väga ner mot en tiondels gram är i princip enbart något individer som köper större mängder av narkotika, främst i försäljningssyfte använder sig av.

Man kan sedan stilla undra varför man inte valde att testa denne mer ingående samt även gå in på hur långt bak i tiden vad jag förmodar är ett främst ett amfetminmissbruk har pågått. Det är knappast någon nybörjare sett av förundersökningen.

Att personen därtill varit inblandad i minst två kontroversiella dödsskjutningar där situationen snabbt verkar ha eskalerat hade gjort detta än mer intressant att nysta i. Mitt första intryck när jag såg han i den där dokumentären var, vilket andra tryckt på, att han uppenbart verkade påverkad.

Amfetamin och annat som liknar detta används bla. på frivillig basis inom det amerkanska flygvapnet och har varit upphov till flertalet "blue on blue"-incidenter. Alltså att man är så uppe i varv att man inte tänker riktigt logiskt och tar ett onödigt risktagande. Se nedan länkar för en mer utförlig beskrivning:

https://www.theguardian.com/world/20...rdnortontaylor
https://en.wikipedia.org/wiki/Dextroamphetamine

Nu klarade han sig undan med villkorligt och utan böter. Något gemene man bara hade kunnat drömma om. Det är inte utan att man undrar om "Rumpepluggen" sitter på någon komprometterande information som andra helst vill se att denne behåller för sig själv.

Nåja, dags för min del att ta ett längre semesteruppehåll. Kanske loggar in någon gång framöver och kollar ev. PM men ni andra får ha det så bra!
Senast redigerad av tjorven2019 2020-03-04 kl. 17:09.
Citera
2020-03-04, 16:59
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven2019
Nedan är länk till Örebros tingsrätt angående Jörgen "rumpepluggen" Jansson 19710612-6639.

Har inte bemödat mig att läsa igenom denna, främst då det är depraverande läsning som jag klarar mig utan.

Men som tidigare har nämnts, denne kom tämligen billigt undan. Något en "vanlig" person knappast hade kunnat åtnjuta. Har hört mig för och en våg som klarar av att väga ner mot en tiondels gram är inget som enbart människor som köper större mängder av narkotika, främst i försäljningssyfte använder sig av.

Man kan sedan stilla undra varför man inte valde att testa denne mer ingående samt även gå in på hur långt bak i tiden vad jag förmodar är ett främst ett amfetminmissbruk har pågått. Det är knappast någon nybörjare sett av förundersökningen.

Att personen därtill varit inblandad i minst två kontroversiella dödsskjutningar där situationen snabbt verkar ha eskalerat hade gjort detta än mer intressant att nysta i. Mitt första intryck när jag såg han i den där dokumentären var, vilket andra tryckt på, att han uppenbart verkade påverkad.

Amfetamin och annat som liknar detta används bla. på frivillig basis inom det amerkanska flygvapnet och har varit upphov till flertalet "blue on blue"-incidenter. Alltså att man är så uppe i varv att man inte tänker riktigt logiskt och tar ett onödigt risktagande. Se nedan länkar för en mer utförlig beskrivning:

Nu klarade han sig undan med villkorligt och utan böter. Något gemene man bara hade kunnat drömma om. Det är inte utan att man undrar om "Rumpepluggen" sitter på någon komprometterande information som andra helst vill se att denne behåller för sig själv.

Nåja, dags för min del att ta ett längre semesteruppehåll. Kanske loggar in någon gång framöver och kollar ev. PM men ni andra får ha det så bra!

Tack för domen

Men vad tror du? Kommer åk överklaga?
I vanliga fall hade det säkert skett men detta är ju inget vanligt fall...
Citera
2020-03-04, 17:35
Medlem
tjorven2019s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Tack för domen

Men vad tror du? Kommer åk överklaga?
I vanliga fall hade det säkert skett men detta är ju inget vanligt fall...

Svårt att sia om hur "Särskilda nedläggningskammaren" resonerar. Men tanke på utkomsten är det självklart att betrakta som ett misslyckande om det handlat om en "vanlig" individ.

Man har även försatt sin chans i själva "överraskningsmomentet". I förhören kan man se att "Rumpepluggen" var bra spak i dom första förhören. Troligtvis tände han då av ganska rejält men var även på en ovan plats. En sak att stå bredbent i häktet med polarna i bakgrunden och en helt annan sak att vara där själv ensam vilket man även märker då "rumpepluggens" attityd att "bjuda upp till dans" var som helt bortblåst i början.

Med tiden verkar han dock bli lite mer självsäker för att sedan börja neka till saker han i ett svagt ögonblick erkänt tidigare. Min subjektiva åsikt är att dett handlar om en individ som har kört friskt på amfetamin under en längre period. Tramadol skall tydligen vara något man använder för att ta bort effekten av amfetamin för att kunna sova då det senare är uppiggande.

Troligtvis har en längre tid av amfetaminmissbruk grumlat hans förmåga till någorlunda vettiga beslut. Bara en sådan sak som "polis" söka upp en kvinna som i princip kunde ha varit hans barnbarn och "smörjt" in hennes underliv med amfetamin är fullständigt bisarrt. Lägg därtill att han var ytterst medveten om hennes självskadeproblematik.

Men tillbaka till den där vågen som vi får förmoda var avsedd att väga upp narkotika i vikter betydligt större än för en "egendosering". Enligt uppgift har man sådana våger i två syften som tidigare nämnt, antingen verifiera ett större egenköp eller väga upp inför försäljning.

Troligtvis har "Rumplepluggen" stulit det mesta knark denne har kommit över och hur mycket det kan ha varit per gång lär inte varit så intressant att man införskaffar en våg. Ett inte omökligt scenario kan ha varit att han försett kollegor etc. med narkotika och det hade även förklarat varför vi idag ser en så pass slapp dom som ingen "vanlig" hade kunnat erhålla.

Frågan är alltså om "Rumpepluggen" sitter på komprotterande information och detta var det lägsta straffet man kunde erbjuda i gengäld av någon form av tystnad.

Åklagarens chanser är enligt mig ganska försatta nu då "Rumpepluggen" verkar ha modet tillbaka men det vore intressant att vet hur utspridd denna kulturen är. Något stinker iaf, så långt är nog alla med.
Citera
2020-03-04, 17:53
Medlem
Åklagarna är polisens arbetsledare o leder förundersökningar o chefar poliser.

Gissningsvis har åklagaren band o sympatier med Jörgen o överklagar inte.

Ingen åklagare har mig veterligt inte heller begärt resning när poliser får låga
straff för att de skall få sparken men ändå får jobba kvar
Citera
2020-03-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven2019

Men som tidigare har nämnts, denne kom tämligen billigt undan. Något en "vanlig" person knappast hade kunnat åtnjuta. Har hört mig för och en våg som klarar av att väga ner mot en tiondels gram är i princip enbart något individer som köper större mängder av narkotika, främst i försäljningssyfte använder sig av.

Tack Tjorven för alla kloka ord och den dagen jag får hjälp med överföring kommer ett bidrag. Känner så för alla vilsna ungdomar o "buset" som blivit utsatta under åren av denna själsdödare. Inte försvarbart att åklagare får hot men förstår det på ett annat sätt idag. Tänker på BO, om man kunde skulle jag försöka göra något för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in