2019-12-11, 06:42
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Orkar inte citera alla.
Men nej, det är INTE vanligt att ha en miljon cash på kontot vid 65. Varför förstöra en tråd med meningslös pseudoskryt?

Ok. Jag tänker att det är oftast möjligt att ha en miljon på kontot.
För jag håller inte med dig här. Pensionsspar, sålt hus/lägenhet.
I min värld så är det inte konstigt och det är absolut inget skryt.

Men i min värld, i min familj och bland kompisar så har bostad och sparande varit självklart från ung ålder.
Citera
2019-12-11, 06:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Ok. Jag tänker att det är oftast möjligt att ha en miljon på kontot.
För jag håller inte med dig här. Pensionsspar, sålt hus/lägenhet.
I min värld så är det inte konstigt och det är absolut inget skryt.

Men i min värld, i min familj och bland kompisar så har bostad och sparande varit självklart från ung ålder.
Det BORDE inte vara något konstigt. Men det är det (en av tio):
https://www.di.se/live/vart-tionde-h...jon-pa-banken/
Siffran är väl förstås högre bland äldre men å andra sidan anser jag att försäljning sv bostad ska stå lite utanför här - jag är intresserad av fenomenet knega ihop en miljon och varför inte fler lyckas med det.
Citera
2019-12-11, 07:22
Medlem
Det känns som ett absolut minimum, utöver de vanliga pensionerna.
Litet citat:
Citat:
En av tio vuxna svenskar (mellan 20 och 80 år) har nu minst en miljon kronor på sparkontot. Det visar Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av banken SBAB, skriver Di.
Citera
2019-12-11, 07:59
Medlem
säg att du är 20 i dag ock sparar ihop en miljon på 45 år men vad får man för 1 miljon år 2064
en 15 år gammal skrotbil, eller kanske en 2 veckors thailandsresa , för 45 år sen fick man en fin nybyggd villa för 300 tusen i dag får man nog ge 3 miljoner för ett gammalt hus undrar vad ett mellanpris hus kostar om 45 år ? ska man börja spara i dag ska man nog satsa på att bli dollarmiljonär eller kanske nått annat
Senast redigerad av diseledvin 2019-12-11 kl. 08:10.
Citera
2019-12-11, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Det känns som ett absolut minimum, utöver de vanliga pensionerna.
Litet citat:

Låter väldigt ekonomiskt osmart att ha långsiktigt sparande på bankkonto med i princip ingen ränta. Eller ha SBAB ”sparkonto” med rimlig ränta?
Citera
2019-12-11, 09:42
Medlem
Citat:
Att ha 1Mkr på kontot dagen man går i pension skulle jag säga är extremt sällsynt.
Trots att det endast krävs en tusing per person och månad för att lyckas med detta. Eller 30 spänn om dan.
Är inte detta HELT ÅT HELVETE?

Jo. Det bästa man kan göra är att investera i en villa vars värde får växa fram till pensionen och sedan säljer man den och ser vinsten som en slags pension!
Citera
2019-12-11, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Har du inte sparat ihop 5 miljoner i pension när du är 65 (dagens penningvärde) så tillhör du bidragstagarkollektivet.

Vet inte i vilka miljöer du lever i men finns ingen över 40 som inte sparat ihop minst en miljon i pension. Vars får du ”extremt sällsynt” ifrån?

Hen menar väl privat pension och inte det som går via arbetsgivaren?
Citera
2019-12-11, 10:39
Medlem
Förr kunde du spara till dig själv och ev barn i "madrassen". Den möjligheten är i princip utraderad eftersom det trycks nya sedlar regelbundet som gör de gamla ogiltiga. Och du får kalla handen av banken/riksbanken om din vill växla in dina sparpengar för numera gäller ombänd bevisföring - kan du inte visa upp "kvitton" så hamnar du i gruppen penningtvättare/kriminell/fifflare.

Sätter du in på ett konto så får du inga bidrag och tvingas köpa mat o betala hyran med pengarna.
Men jag behöver inga bidrag kanske du tänker, jag ska jobba till pensione. Gott så men INGEN kan förutse framtiden. Du kan råka ut för olycker, trauman som gör det tillfälligt eller permanent invalid.

Vidare så kan pensionsreglerna ändras. State deklarerar "nödläge" som innebär att man inte få har mer än 50 000 kr på kontot för att få pension. Då ryker också ditt sparkapital.
Citera
2019-12-11, 11:34
Medlem
happilappis avatar
En miljon svenska kronor är inte mycket alls. Det är bara 100k$ exempelvis, och ingen höjer ögonbrynen på den summan. 10 dubbla det och då börjar vi närma oss mycket respektabla siffror.
Citera
2019-12-11, 11:41
Medlem
de flesta i min närhet har knappt råd att ens köpa en ny tvättmaskin när det strular. Mina egna föräldrar hade nog ett sammanlagt värde på över miljonen (ihop) vid pension men kanske ca 500 tkr i pengar de kunde komma åt. Resten var ex husvagn, lägenhet osv.

Sen dog farsan ändå ett par år innan pensionen, så inte en enda krona av sitt heltidsarbete sedan 16åring kunde han njuta av.

Vi har ca 300 tkr i gemensamt sparande samt att jag har 700 tkr i eget sparande (boendet betalt). Vi är 45-50års åldern.
Men ser inte poängen med denna jakt på miljonen på banken. Inga pengar kommer med ner i graven och tex morsan som får bostadsbidrag som pensionär, ändå så har hon inga problem alls att fortfarande spara undan pengar till barnbarnen trots att hon räknas som fattigpensionär. Hon har bil och lever som tidigare.
Sannolikt kommer våra sparpengar ges till barnen, innan de inför ev gåvoskatt och sånt trams.
Citera
2019-12-11, 11:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Att ha 1Mkr på kontot dagen man går i pension skulle jag säga är extremt sällsynt.
Trots att det endast krävs en tusing per person och månad för att lyckas med detta. Eller 30 spänn om dan.
Är inte detta HELT ÅT HELVETE?

Det är knappast ovanligt, speciellt inte om pensionären ex säljer villan och flyttar till mindre bostad. Det är dock inte heller mycket pengar. Dessutom krävs det inte ens nära en tusing i månaden.

Vuxen är man väl vid 18. Men säg 25 år då eftersom många tar ett sabbatsår och sedan pluggar. Pensionsåldern är minst 67 år för de som är unga idag. 67-25 = 42 år i arbetslivet. En rimlig avkastning över tid på börsen (där en sådan besparing självklart ska förräntas) är ca 7 %.

1 000 kr i månaden i 42 år med en avkastning på sju procent ger ett slutvärde på strax under tre miljoner. Sparar du däremot blott 340 kr i månaden hamnar du på strax över en miljon.
Citera
2019-12-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Förstår inte varför det ska vara omöjligt? Både jag och min sambo har jobbat sen vi var 18. Nu 33 år. Vi har båda lön runt 35 före skatt.

Äger ett hus på 200kvm och två barn har vi. Samt sparat ihop över en miljon på kontot tillsammans redan.

...och banklån på 2,5miljoner SEK ?

Skämt åsido, det är väl här "problemet" är för de flesta. Att bostadsköp är så dyrt - eller åtminstone binder kapital. Har man dessutom barn så krävs det i många fall att föräldrarna tar ytterliggare lån för att barnen skall köpa bostad - åtminstone i storstäderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in