Citat:
Vuxna säger att vi är skyldiga unga personer att ge dem hopp. Men jag vill inte ha ert hopp, jag vill inte att du ska vara hoppfull. Jag vill att du ska ha panik. Och sen vill jag att du ska agera, agera som du skulle göra i en kris
Vi ska ju som bekant minska utsläppen med 55 procent senast år 2030, för att uppnå målet om klimatneutralitet senast år 2050. Den här gröna omställningen är inget "kanske", det är ett "måste". Det är ett nödläge. Vi vet det. Just därför har vi inte tid att stå och prata om att det är ett nödläge eller inte.
EU, Kalifornien och en rad andra länder har utlyst ett KLIMATNÖDLÄGE. Tiden är knapp, vi befinner oss i en kris som kräver resolut handlingskraft så jag skulle gärna vilja starta en tråd där vi:
- Ger varandra praktiska klimatsmarta och klimatambitiösa tips
- Hur man bäst klimatkompenserar, speciellt om man syndat
- Vilka skatter måste höjas för att styra om konsumtionen
- Tips på hur man bäst övertygar en klimatförnekare
- Hur man bäst startar ett klimatsamtal med en ytlig bekant
-. Hur vi kan tvinga politikerna att börja driva en klimatpolitik i linje med vad vetenskapen kräver
- Praktiska tips på hur vi överför mer makt till FN:s klimatpanel
- Gärna förslag på nya lagar. Ska det exempelvis vara lagligt att sprida falsk information om vi befinner oss i ett KLIMATNÖDLÄGE.
Vi har redan all fakta och alla lösningar. Allt vi behöver göra är att vakna upp och förändra oss. Framtidens generationer har ögonen på oss. Och om vi väljer att svika dem så kommer de aldrig att förlåta oss.
Börja redan idag med klimatsnälla semestrar, ta cykeln, skippa köttet, köp klimatvänliga kläder, strunta i att köpa elektronik. Med enkla medel kan du spara energi och minska dina koldioxidutsläpp.
Jag ser fram emot era klimatsmarta lösningar. Vi kan alla hjälpas åt att hejda klimatförändringarna.
********************
Det är ett nödläge. En kris. Vi vet det. Just därför har vi inte tid att sitta och spamma i tråden om att det är ett nödläge eller inte. Praktiska tips på hur vi på bästa sätt implementerar den gröna omställningen efterfrågas.
********************
Citat:
Det här är helt fel. Jag borde inte vara här. Jag borde vara i skolan på andra sidan havet. Ändå kommer ni till oss unga personer och ber om hopp. Hur vågar ni. Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord