2019-12-09, 10:29
  #1
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Vuxna säger att vi är skyldiga unga personer att ge dem hopp. Men jag vill inte ha ert hopp, jag vill inte att du ska vara hoppfull. Jag vill att du ska ha panik. Och sen vill jag att du ska agera, agera som du skulle göra i en kris

Vi ska ju som bekant minska utsläppen med 55 procent senast år 2030, för att uppnå målet om klimatneutralitet senast år 2050. Den här gröna omställningen är inget "kanske", det är ett "måste". Det är ett nödläge. Vi vet det. Just därför har vi inte tid att stå och prata om att det är ett nödläge eller inte.

EU, Kalifornien och en rad andra länder har utlyst ett KLIMATNÖDLÄGE. Tiden är knapp, vi befinner oss i en kris som kräver resolut handlingskraft så jag skulle gärna vilja starta en tråd där vi:

- Ger varandra praktiska klimatsmarta och klimatambitiösa tips
- Hur man bäst klimatkompenserar, speciellt om man syndat
- Vilka skatter måste höjas för att styra om konsumtionen
- Tips på hur man bäst övertygar en klimatförnekare
- Hur man bäst startar ett klimatsamtal med en ytlig bekant
-. Hur vi kan tvinga politikerna att börja driva en klimatpolitik i linje med vad vetenskapen kräver
- Praktiska tips på hur vi överför mer makt till FN:s klimatpanel
- Gärna förslag på nya lagar. Ska det exempelvis vara lagligt att sprida falsk information om vi befinner oss i ett KLIMATNÖDLÄGE.

Vi har redan all fakta och alla lösningar. Allt vi behöver göra är att vakna upp och förändra oss. Framtidens generationer har ögonen på oss. Och om vi väljer att svika dem så kommer de aldrig att förlåta oss.

Börja redan idag med klimatsnälla semestrar, ta cykeln, skippa köttet, köp klimatvänliga kläder, strunta i att köpa elektronik. Med enkla medel kan du spara energi och minska dina koldioxidutsläpp.

Jag ser fram emot era klimatsmarta lösningar. Vi kan alla hjälpas åt att hejda klimatförändringarna.

********************
Det är ett nödläge. En kris. Vi vet det. Just därför har vi inte tid att sitta och spamma i tråden om att det är ett nödläge eller inte. Praktiska tips på hur vi på bästa sätt implementerar den gröna omställningen efterfrågas.
********************

Citat:
Det här är helt fel. Jag borde inte vara här. Jag borde vara i skolan på andra sidan havet. Ändå kommer ni till oss unga personer och ber om hopp. Hur vågar ni. Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord
Citera
2019-12-09, 10:47
  #2
Avslutad
Steg 1 är alltid att se till sig själv.

Just nu sitter du på internet med en dator eller telefon.

TS, gör dig av med dessa saker omedelbart, datorer av alla slag, inklusive telefoner, drar ström, och ström produceras delvis medelst fossila bränslen, vilket är dåligt för klimatet.

Om du inte gör detta på en gång är den enda slutsatsen att du inte bryr dig om klimatet själv.
Citera
2019-12-09, 10:50
  #3
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag tycker att klimatet kan vänta till dess att problemet med samhällsförfallet är löst. Om och när den tiden kommer så tycker jag att icke-liberala krafter borde göra en objektiv granskning av det material som finns och komma upp med lämpliga åtgärder.
Citera
2019-12-09, 10:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det var inget vidare PRAKTISKT tips du kom med där. Endast beskyllningar, personattacker och konspirationsteorier. Det för inte tråden framåt.
Jo det var det visst, börja tänka själv, är ett praktiskt tips.

T.ex, har du aldrig funderat på varför det hela tiden är bilister som beskylls mest och skattas ihjäl mest? Bilister som hela tiden utmålas som största klimatboven?

Samtidigt vill INGEN ge sig på RÖKARE, bilbrännare eller övriga anlagda bränder.

Inte heller hur det bränns bildäck i mellanöstern och dumpas sopor i haven där nere eller hur mycket fartyg släpper ut.

Hela tiden ska svenska bilister skattas till döds och beskyllas för allting.

Co2 utmålas som livsfarligt när det faktiskt är livets gas, det som får växter att växa och det som omvandlas av växter och träd till syre för oss!

Dessutom, de klimatförändringar vi har, beror på solen och jordens cykler den alltid genomgått!

Inget som några skatter påverkar överhuvudtaget eller att sluta köra bil!

Som sagt, det är bluff då det tjatats om detta sen 50-talet och inget har hänt!

Och skulle man bry sig om miljön så borde rökning, bilbränder och övriga bränder vara prio ETT, inte bilister!

Har du nog med praktiska tips nu, jävla tomte?
Citera
2019-12-09, 11:04
  #5
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Om det vore kris på riktigt, vad kan man göra?
Enda sättet vore väl att ta kål på mänskligheten. Som han Drago i Moonraker filmen James Bond. Finns det något annat alternativ om det nu verkligen är kris?
Citera
2019-12-09, 11:10
  #6
Medlem
holmiums avatar
Eftersom TS efterfrågar faktiska lösningar:

Ta bort subventioner för elbilar, det finns inget som slår en bil med dieselmotor i totalverkningsgrad (dvs. total systemverkningsgrad).

Förbjud avgasreningsutrustning som leder till ökad resurs och energiförbrukning (Partikelfiler, EGR, ureainsputning etc.).

Ta bort alla artificiella trafikhinde som sänker effektiviteten för transportapparaten såsom fartbulor, bussfickor, omotiverade rondeller. Bredda vägar, ta bort trafikregleringar som leder trafik omvägar istället för närmsta vägen.

Ordna parkeringar i direkt anslutning till bostäder och butiker för att minska onödig rundkörning i städer.

Ta bort alla trafikhinder i städerna som hindrar det huvudsakliga transportarbetet att utföras. Dvs ta bort taxi filer och bussfiler och öppna detta vägutrymme för alla trafikslag.
Vi kan ju inte fortsätta med trafikapartheid om vi skall minska co2-utsläppen.

Ersätt all passagerarfjärrtrafik inom landet med flyg eller buss, och lägg ner ner all opålitlig och resurskrävande tågtrafik.

Om förnuftiga åtgårder antligen införs vad beträffar trafiksytemen så kommer vi att klara alla "klimatmål" med glans.
Citera
2019-12-09, 11:11
  #7
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Snöp alla svartingar.
Så länge vissa har frikort, och jordens befolkningsökning inte räknas med i sammanhanget och aktivt begränsas, så blir alla åtgärder som vidtas här bara som att sminka en gris.
Citera
2019-12-09, 11:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jo, det är visst kris. Folk tror att det är kris. Det är själva krisen. Vad kommer det leda till undrar jag.
Nej det är ingen kris. Att folk tror det är kris, är för att de är iqbefriade, korkade, hjärndöda lallande idioter som tror på allt utom sanningen och som allihopa borde sitta inlåst på psyket på livstid och de som tutar i idioterna detta, borde hängas!
Citera
2019-12-09, 11:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Eftersom TS efterfrågar faktiska lösningar:

Ta bort subventioner för elbilar, det finns inget som slår en bil med dieselmotor i totalverkningsgrad (dvs. total systemverkningsgrad).

Förbjud avgasreningsutrustning som leder till ökad resurs och energiförbrukning (Partikelfiler, EGR, ureainsputning etc.).

Ta bort alla artificiella trafikhinde som sänker effektiviteten för transportapparaten såsom fartbulor, bussfickor, omotiverade rondeller. Bredda vägar, ta bort trafikregleringar som leder trafik omvägar istället för närmsta vägen.

Ordna parkeringar i direkt anslutning till bostäder och butiker för att minska onödig rundkörning i städer.

Ta bort alla trafikhinder i städerna som hindrar det huvudsakliga transportarbetet att utföras. Dvs ta bort taxi filer och bussfiler och öppna detta vägutrymme för alla trafikslag.
Vi kan ju inte fortsätta med trafikapartheid om vi skall minska co2-utsläppen.

Ersätt all passagerarfjärrtrafik inom landet med flyg eller buss, och lägg ner ner all opålitlig och resurskrävande tågtrafik.

Om förnuftiga åtgårder antligen införs vad beträffar trafiksytemen så kommer vi att klara alla "klimatmål" med glans.
Bra förslag.
Citera
2019-12-09, 11:14
  #10
Medlem
Blingons avatar
Det absolut viktigaste är att omedelbart helt stänga Sveriges gränser för invandring. Att flytta folk från varma länder med litet klimatavtryck till ett kallt land i norr som kräver massor av energi är inte klimatsmart.

Förbjud alla import av vegetarisk föda eftersom detta kräver onödiga transporter från världens alla hörn. Tvinga alla veganer att äta hemslaktat viltkött med noll klimatavtryck. Allra helst skall de jaga själva. En obligatorisk tvångsfinansierad jägarexamen kan vara på sin plats.

Förbjud all kommunaltrafik och biltrafik i storstäder. Det går att cykla och promenera. Eller använda häst och vagn.

Förbjud all onödig energislukande datoranvändning som Facebook, Instagram etc. En straffskatt kan vara på sin plats här.

Förbjud alla elbilar. Dessa laddas oftast med icke förnybara energikällor. För att inte tala om den ofantliga miljöförstöring och oljeförbrukning som sker när råvarorna till batterierna bryts. Här finns också ett moraliskt ansvar då brytningen sker under fruktanstvärda omänskliga förhållanden.
Citera
2019-12-09, 11:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Det absolut viktigaste är att omedelbart helt stänga Sveriges gränser för invandring. Att flytta folk från varma länder med litet klimatavtryck till ett kallt land i norr som kräver massor av energi är inte klimatsmart.

Förbjud alla import av vegetarisk föda eftersom detta kräver onödiga transporter från världens alla hörn. Tvinga alla veganer att äta hemslaktat viltkött med noll klimatavtryck. Allra helst skall de jaga själva. En obligatorisk tvångsfinansierad jägarexamen kan vara på sin plats.

Förbjud all kommunaltrafik och biltrafik i storstäder. Det går att cykla och promenera. Eller använda häst och vagn.

Förbjud all onödig energislukande datoranvändning som Facebook, Instagram etc. En straffskatt kan vara på sin plats här.

Förbjud alla elbilar. Dessa laddas oftast med icke förnybara energikällor. För att inte tala om den ofantliga miljöförstöring och oljeförbrukning som sker när råvarorna till batterierna bryts. Här finns också ett moraliskt ansvar då brytningen sker under fruktanstvärda omänskliga förhållanden.


Men RÖKNING och bilbränder och övriga anlagda bränder är okej? 🙄🙄🙄
Citera
2019-12-09, 11:47
  #12
Medlem
happilappis avatar
Visst, du kan dra ner på allt så mycket du kan, även när du har gjort det kommer ditt klimatavtryck vara ett par ton CO2/år.

Lösningen är simpel och heroisk. Kilmatextremisterna kan leda vägen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in