2019-12-09, 11:51
  #13
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Men RÖKNING och bilbränder och övriga anlagda bränder är okej? 🙄🙄🙄

Det finns bara en lösning på klimatkrisen. Och det är att inte plocka upp fossila bränslen ur marken. Låt olja, kol och gas vara kvar där det ligger. För de fossila bränslen man plockar upp, det bränner man. Och dess avgaser, koldioxid, hamnar i atmosfären. Och detta driver upp den globala uppvärmningen.

Visst är detta den ultimata lösningen men ändå så svårt att uppnå. För att vi är beroende, likt en junkie, av fossila bränslen. Vem kan ta sprutan från heroinisten utan att denne klagar?

Och visst kostar det, i pengar, att åtgärda klimatet. Men betänk att det kostar ännu mer om man låter bli. Och det blir allt dyrare ju längre man väntar.

Kan du och jag göra nåt? Ja, lite grann. Politikerna kan göra mycket mer.
Det är politikernas uppgift att se till att det blir laddstolpar överallt så en privatperson vågar köpa elbil utan att bli el-torsk då och då.
Det är politikernas uppgift att se till att import av fossila bränslen blir dyrare så vi ska bränna mindre och därmed minskas utsläppen av co2.
Det är politikernas uppgift att se till att informationen om klimatuppvärmningen kommer ut till folket, en utbildning alltså.
Men det vi vanliga kan göra är att köpa klimatsmart i större andel än vad vi gör idag. Men vi behöver hjälpen av makthavarna.
Citera
2019-12-09, 11:57
  #14
Avslutad
Problemet för jorden är att vi är för många människor. Alla dessa onödiga människor gör av med en massa energi och avsätter smutsiga CO2-fotspår. Därför borde det vara självklart för de människor som är mest medvetna om krisen att agera först. Greta borde uppmana till massjälvmord bland sina följare. TV-sända uppmaningar om skonsamma sätt att stoppa sin personliga nedsmutsning av jordklotet, lite Jim Jones-style. Sist av alla dricker Greta och Malena av Kool-Aiden. I direktsändning.

Det hade vi alla tjänat på i längden.
Citera
2019-12-09, 11:59
  #15
Medlem
Epimaness avatar
Jag har ett blygsamt förslag: säg åt Trump att kärnvapenbbomba både Kina och Indien. Kanske någon i Nigeria också.

Då slipper en massa framtida mänsklig miljöförstörning och om han gör det ordentligt även sotbildning som kyler ner jorden så sommar blir atomvinter.
Citera
2019-12-09, 12:24
  #16
Medlem
Blir ju helt fel om fokus läggs på co2.
Påstått co2-problem tillsammans med matbrist, vattenbrist. skövling av naturresuser ovh även upplopp och terrorism löser man genom att misnka u-länderna befolkningstillväxt och helst göra den negativ.
En bra början kan vara att strypa biståndet som dessvärre bara leder till en sak - de blir fler som måste ha bistånd. De kommer aldrig att kunna stå på egna ben, utan är och förblir blir en belastning för klotet och oss andra.

Vi skänker alltså hundtarals miljarder varje år för att så många som mäjligt ska födas till ett helt meningslöst liv där det endast handlar om att hålla sig vid liv och eventuellt jobba fr soluppgång till solnedgång.
Citera
2019-12-09, 12:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Det finns bara en lösning på klimatkrisen. Och det är att inte plocka upp fossila bränslen ur marken. Låt olja, kol och gas vara kvar där det ligger. För de fossila bränslen man plockar upp, det bränner man. Och dess avgaser, koldioxid, hamnar i atmosfären. Och detta driver upp den globala uppvärmningen.

Visst är detta den ultimata lösningen men ändå så svårt att uppnå. För att vi är beroende, likt en junkie, av fossila bränslen. Vem kan ta sprutan från heroinisten utan att denne klagar?

Och visst kostar det, i pengar, att åtgärda klimatet. Men betänk att det kostar ännu mer om man låter bli. Och det blir allt dyrare ju längre man väntar.

Kan du och jag göra nåt? Ja, lite grann. Politikerna kan göra mycket mer.
Det är politikernas uppgift att se till att det blir laddstolpar överallt så en privatperson vågar köpa elbil utan att bli el-torsk då och då.
Det är politikernas uppgift att se till att import av fossila bränslen blir dyrare så vi ska bränna mindre och därmed minskas utsläppen av co2.
Det är politikernas uppgift att se till att informationen om klimatuppvärmningen kommer ut till folket, en utbildning alltså.
Men det vi vanliga kan göra är att köpa klimatsmart i större andel än vad vi gör idag. Men vi behöver hjälpen av makthavarna.


Ett hjärntvättat ickesvar som inte nånstans alls besvarade det jag frågade om. 🙄

Nä, vi ska inte förbjuda några fossila bränslen eller bilkörning.

Har du läst något överhuvudtaget av det jag skrivit i mina inlägg?

Få igång hjärnan för fan o börja tänk!

Sluta rapa upp en massa gretafloskler!
Citera
2019-12-09, 12:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Problemet för jorden är att vi är för många människor. Alla dessa onödiga människor gör av med en massa energi och avsätter smutsiga CO2-fotspår. Därför borde det vara självklart för de människor som är mest medvetna om krisen att agera först. Greta borde uppmana till massjälvmord bland sina följare. TV-sända uppmaningar om skonsamma sätt att stoppa sin personliga nedsmutsning av jordklotet, lite Jim Jones-style. Sist av alla dricker Greta och Malena av Kool-Aiden. I direktsändning.

Det hade vi alla tjänat på i längden.


Radera hela mellanöstern och allt som spridit sig därifrån till resten av planeten (omja ej inkluderat) så blir vi nog av med VÄLDIGT mycket co2.
Citera
2019-12-09, 12:35
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Blir ju helt fel om fokus läggs på co2.
Påstått co2-problem tillsammans med matbrist, vattenbrist. skövling av naturresuser ovh även upplopp och terrorism löser man genom att misnka u-länderna befolkningstillväxt och helst göra den negativ.
En bra början kan vara att strypa biståndet som dessvärre bara leder till en sak - de blir fler som måste ha bistånd. De kommer aldrig att kunna stå på egna ben, utan är och förblir blir en belastning för klotet och oss andra.

Vi skänker alltså hundtarals miljarder varje år för att så många som mäjligt ska födas till ett helt meningslöst liv där det endast handlar om att hålla sig vid liv och eventuellt jobba fr soluppgång till solnedgång.

Hur hårt det än låter, så har du rätt.
Citera
2019-12-09, 12:35
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Du är sverigedemokrat, eller hur?
Sluta snacka bort dig och besvara frågorna, eller är det så att du inte kan??
Citera
2019-12-09, 12:47
  #21
Medlem
RiverStyxs avatar
Träd suger till sig CO2 när de växer så man kan plantera ett träd på huvudet som skyddar en från de värsta nivåerna CO2 ungefär som ett paraply skyddar en från att bli blöt när det regnar.
Citera
2019-12-09, 12:48
  #22
Medlem
Sverige är redan klimatneutralt. Vi släpper ut 60 miljoner ton CO2 medan våra skogars fotosyntes absorberar ca 100 miljoner ton CO2. Med andra ord har vi ett underskott på CO2 på 40 miljoner ton.

http://nordicforestresearch.org/wp-content/uploads/2017/11/tryck-engelsk-A3.pdf?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_nam e=iossmf
__________________
Senast redigerad av 50Hz 2019-12-09 kl. 12:50.
Citera
2019-12-09, 13:34
  #23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Sverige är redan klimatneutralt. Vi släpper ut 60 miljoner ton CO2 medan våra skogars fotosyntes absorberar ca 100 miljoner ton CO2. Med andra ord har vi ett underskott på CO2 på 40 miljoner ton.

http://nordicforestresearch.org/wp-content/uploads/2017/11/tryck-engelsk-A3.pdf?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_nam e=iossmf
Därför är lösningen för Sveriges del att luta sig tillbaka i den här frågan & invänta att Kina kommer ifatt oss.
Därefter kan vi ta upp frågan på nytt.
Citera
2019-12-09, 14:16
  #24
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Sverige är redan klimatneutralt. Vi släpper ut 60 miljoner ton CO2 medan våra skogars fotosyntes absorberar ca 100 miljoner ton CO2. Med andra ord har vi ett underskott på CO2 på 40 miljoner ton.

http://nordicforestresearch.org/wp-content/uploads/2017/11/tryck-engelsk-A3.pdf?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_nam e=iossmf

Att skogar absorberar co2 är helt korrekt, men det har skogar alltid gjort, det ingår i det naturliga kretsloppet.
Att bränna fossila bränslen och släppa ut fossilt co2 är däremot inte en del av det naturliga kretsloppet.
Så länge Sverige emitterar fossilt kol i atmosfären så är naturligtvis inte Sverige klimatneutralt. Vi är fortfarande en del av problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in