Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-11, 10:33
  #13
Medlem
Joinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Alla med hylsor är att betrakta som förbjudna.
Jag hade en modell army med krut i trumman, nedtryckta kulor och tändhatt den var rätt rolig..
Hade gärna haft en Colt 45 med patroner frågan är hur lätt den är att söka licens på
Jag sitter på en livstidslicens på en 9a, detta skulle då bli en 5 års licens igen.

Det finns ju faktiskt vissa vapen som använder en typ av hylsor men fortfarande är lagliga.
som den här http://www.mickessvartkrutsvapen.com...e-cal35-m1865/

Grejen med dessa och liknande är väl dock att tändhatten inte sitter fast i botten på hylsan och därför räknas den inte som gastät.
Rätta mig om jag har fel.
Citera
2020-07-11, 11:09
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Skrev gevär inom parantes eftersom ljuddämpare endast ges licens på till gevär i vårt land.
Frågor är bra, det är forumet till för. Men det är nästan som Emils pappa säger vanvettaffärer att spruta ut frågeställningar där den ena frågan är värre än den andra och där du själv oftast vet svaret. Det går ju o googla. Jag bara undrade över det plötsligt stora intresset för svartkrutsvapen?
Det fanns en tid då jag själv var intresserad i gamla gevär och pistoler och tom fick ansöka av polisen för att inneha 1 kg svartkrut vilket isig var speciellt med att han som skrev på tillståndet besökte platsen, kontrollerade brandskåpet. När jag flyttade vart det halvstönigt med polisen o flytta skåpet (fick inte finnas i bebyggt hus) så sålde av dem alla.
Jag försökte också att tidsenligt införskaffa en karoliner dräkt, men idioten som fick mina originalritningar och skulle kopiera dem rörde bort dem. Det intresset försvann, men värjor, sablar och armens floretter finns kvar.

Emils pappa säger "stolleprov".

OnT:

Vad finns det för hederligt behov av ljuddämpare egentligen?
Citera
2020-07-11, 23:10
  #15
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Emils pappa säger "stolleprov".

OnT:

Vad finns det för hederligt behov av ljuddämpare egentligen?
Till vad?
Gevär eller pistol?

Det finns ganska många fördelar med ljuddämpare:

Dämpar rekyl,ljud, och flamma.
Stör omgivningarna mindre, samt ger fler skottchanser på olika flockdjur (ibland).

Kan till och med ge bättre funktion på en del vapen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback