• 1
  • 2
2019-12-07, 13:55
Bannlyst
Bannad från Swedbanks internetbank + BankID
Jag har ju först blivit avstängd från Swedbanks internetbank (och därmed rök mitt BankID också) pga. dålig "tonalitet" mot Kundtjänst.

Det hela handlade om ett väldigt enkelt standardärende som Swedbank misslyckades totalt att hjälpa mig med. Jag skickades runt mellan olika instanser, platser osv. och INGEN kunde hjälpa mig. Jag har varit kund hos Swedbank i hela mitt liv (är kring 40 år), men det verkar dom inte ta hänsyn direkt.

Jag använde sk. "starka" ord mot Swedbanks kundtjänst för att få dom att (helst) eskalera det till någon som förstår sig på saker inom bankväsendet, sas. Det var ett VÄLDIGT enkelt ärende jag hade.

Jag skrev i slutet av ett meddelande något om "det är bra att använda versaler ibland för att få mer momentum i sina ärenden". Vem som helst borde ha förstått att jag inte skrev det här på fullt allvar. Det resulterade i att Kundtjänst bad mig att hålla "god tonalitet".

Jag blev ju bannad (kommer alltså inte åt meddelandena) och glömde spara ner dom här meddelandena jag skickade till Swedbank, så tyvärr kan jag inte visa dom.

När jag sedan skrev ett väldigt sakligt, nyanserat och trevligt (under omständigheterna) meddelande till Kundtjänst blev jag utkastad från internetbanken (med tillhörande BankID). Jag tror det var för att jag använde ordet "inkompetent" en gång.

Utkastad helt som kund hos Swedbank
Sen ringde jag till Kundtjänst för att lämna klagomål på det här, enligt:
https://www.swedbank.se/om-oss/konta...e-ar-nojd.html

Kundtjänst verkade inte ens veta om att dom skulle ta emot klagomål. Därför mailade jag:
kundombudsmannen@swedbank.se
... med sakliga klagomål. Då kastades jag ut HELT som kund.

Mer information finns i den här tråden:
(FB) Bannad från swedbanks internetbank pga. "dålig tonalitet"

Ryker Swedbanks Oktroj nu (tror inte det va...)?
Någon/några där var inne på att dom gör saker som egentligen skulle kunna göra så att dom mister sin banklicens/oktrojen (det lär ju INTE hända). Meningarna går isär här, jag har ingen aning:
... ingen aning. Jag kan INGENTING om oktroj.

Var/när/hur anmäler jag Swedbank?
Var/när/hur anmäler jag Swedbank? ARN vet jag ju om att jag kan göra det hos iaf.
https://www.konsumenternas.se/om-kla...ett-bankarende
... finns det mer/fler "instanser" jag borde anmäla det här till?

Jag tänkte nu anmäla Swedbank till i princip allt som jag kan anmäla dom till. Jag misstänker att det inte kommer göra någon skillnad direkt, men av principskäl vill jag inte låta dom göra så här HELT ostraffat, sas.

Är det poänglöst att anmäla Swedbank?
Eller ska jag inte slösa tid och energi på att anmäla alls för att det är HELT poänglöst?
Citera
2019-12-07, 14:05
Medlem
Det är lönlöst. Öppna hos en annan bank i stället. Swedbank är för övrigt en skräpbank.
Citera
2019-12-07, 14:40
Medlem
vad händer med ens cash i ett sånt här fall
Citera
2019-12-07, 14:52
Medlem
Skrämmande hur de behandlat dig som kund. Lite skit ska de allt tåla. Vilka mähän. Byt bank som ovan person sade. Och gå vidare, tror inte detta leder nån vart tyvärr =/
Citera
2019-12-07, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är lönlöst. Öppna hos en annan bank i stället. Swedbank är för övrigt en skräpbank.

Jag byter ju bank, så klart. Det finns ju inte en chans att jag vill *tillbaka* till Swedbank. Länsförsäkringar blir det.

Men är det lönlöst att *anmäla* Swedbank?
Citera
2019-12-07, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
vad händer med ens cash i ett sånt här fall

I mitt fall har jag fört över alla mina pengar till min flickväns konto. Hon har betalat räkningar osv. Jag sparade lite pengar på mitt eget konto så jag kunde betala med kort och så. I nuläget kan jag inte betala med kort eftersom Swedbank har kastat ut mig som kund och jag inte har tagit tag i Länsförsäkningar än.

Jag kan inte ansöka som kund hos Länsförsäkringar eftersom jag saknar BankID (Swedbank stängde ju av allt). Så jag åker till ett kontor hos Länsförsäkringar på måndag och styr upp det hela.

Swedbank skickar en Avi till mig på alla pengar jag har kvar hos dom. Jag tog ut mina sista kontanter "på kortet" sas. i torsdags. Det blev 91.61kr kvar som jag inte kunde ta ut. Då handlade jag för 90kr i den lokala på-hörnet-butiken så det blev 1.61kr kvar på mitt konto. Det MÅSTE (väl?) Swedbank skicka ut till mig på en Avi.

Swedbank Datum 2019-11-20
"Om du inte själv har fört över dina pengar till en annan bank per den 6 december 2019 kommer banken att utbetala kvarstående medel via utbetalningsavi."

*väntar på Swedbanks 1.61krs-Avi*
Citera
2019-12-07, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Skrämmande hur de behandlat dig som kund. Lite skit ska de allt tåla. Vilka mähän. Byt bank som ovan person sade. Och gå vidare, tror inte detta leder nån vart tyvärr =/

Jorå, byter bank, så klart. Det jag undrar är ju mest hur/när/var jag ska anmäla Swedbank. Det minsta jag kommer göra är att anmäla dom till ARN iaf. Min trådstart är ju bara toppen på isberget av hur dåligt och inkompetent dom behandlat mig.

Jag lastar ingen på Kundtjänst för det här TOTALA haveriet från Swedbanks sida. Jag lastar Swedbank som företag.
Citera
2019-12-07, 16:35
Medlem
Tjenare dom kommer inte göra något alls jag har inte haft eget konto sedan januari när SEB kasta ut mig pågrund utav deras eget fel att inte kunna säga till i tid o när jag tror dom fått in allt. så när du söker ny bank va inte ärlig varför då slänger dom luren i örat på dig bara. MVH Nokkaz
Citera
2019-12-07, 16:44
Medlem
Balonzos avatar
Kan du berätta lite om vad ditt ärende med banken gällde för första början? Du skriver ju att det var ett väldigt enkelt ärende, hur kan det då ha gått så snett?
Citera
2019-12-07, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nokkaz11
Tjenare dom kommer inte göra något alls jag har inte haft eget konto sedan januari när SEB kasta ut mig pågrund utav deras eget fel att inte kunna säga till i tid o när jag tror dom fått in allt. så när du söker ny bank va inte ärlig varför då slänger dom luren i örat på dig bara. MVH Nokkaz

Så du har inget bankkonto alls nu då?
Citera
2019-12-07, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Kan du berätta lite om vad ditt ärende med banken gällde för första början? Du skriver ju att det var ett väldigt enkelt ärende, hur kan det då ha gått så snett?

Jag vill inte säga vad ärendet gällde. Det är min privatekonomiska ensak. Det handlar om en väldigt enkel grej och väldigt små pengar som inte Swedbank klarade av att lösa. Att diskutera vad det var är inte riktigt vad tråden handlar om heller. Jag undrar ju i princip hur/när/var jag ska anmäla Swedbank och om dom kanske hållt på med olagligheter här?!
Citera
2019-12-07, 16:53
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag vill inte säga vad ärendet gällde. Det är min privatekonomiska ensak. Det handlar om en väldigt enkel grej och väldigt små pengar som inte Swedbank klarade av att lösa. Att diskutera vad det var är inte riktigt vad tråden handlar om heller. Jag undrar ju i princip hur/när/var jag ska anmäla Swedbank och om dom kanske hållt på med olagligheter här?!

Kan du ge någon hint alls? Svårt att sympatisera annars. Kort, betalningar, sparande, digitala tjänster, lån? Väldigt enkla bankärenden som man gör över telefonbanken ska inte spåra ut såhär. Jag undrar om inte Swedbank mår bättre utan dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in