2019-12-07, 16:55
Medlem
HuJintaos avatar
Banken bryr sig inte om ett skit om småsparare. Jag ”hotade” min bank att gå över till någon annan som kunde erbjuda bättre vilkor för ett tag sen. Har runt 500k på mina konton så man tycker ju att det borde svida lite för dom. Men nä, de vägrade. Det är ju pissummor för dom i det stora hela.
Citera
2019-12-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag vill inte säga vad ärendet gällde. Det är min privatekonomiska ensak. Det handlar om en väldigt enkel grej och väldigt små pengar som inte Swedbank klarade av att lösa. Att diskutera vad det var är inte riktigt vad tråden handlar om heller. Jag undrar ju i princip hur/när/var jag ska anmäla Swedbank och om dom kanske hållt på med olagligheter här?!

När man blir nekad vid ansökan eller när man blir avstängd skall man få skriftlig information om detta och då skall banken även informera om hur du kan klaga/överklaga beslutet.

Banker har rätt att neka kunder eller stänga av kunder under vissa förutsättningar..
Lagen som reglerar det hela är ganska ny (EU direktiv som trädde i kraft 1juni 2017) så vad som omfattas av "särskilda skäl" och att "kunden misskött sig i avseende mot banken" är i te direkt fastställt i svensk rätt än (vad jag känner till).

Förslagsvis anmäler du ärendet till ARN.
Citera
2019-12-07, 17:39
Medlem
Hahah vad ska du anmäla Swedbank för? Att dem inte orkar med dig?
Citera
2019-12-07, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Kan du ge någon hint alls? Svårt att sympatisera annars. Kort, betalningar, sparande, digitala tjänster, lån? Väldigt enkla bankärenden som man gör över telefonbanken ska inte spåra ut såhär. Jag undrar om inte Swedbank mår bättre utan dig.

Nej, jag säger inte här vad det handlar om. Utgå ifrån att det var väldigt enkelt, handlade om små pengar men Swedbank klarade inte av ett så här pass enkelt ärende. Tråden handlar inte om själva ärendet. Alla jag berättat det för IRL förstår hur pass enkelt det är och hur enkelt Swedbank egentligen borde ha kunnat hantera det här.
Citera
2019-12-07, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
När man blir nekad vid ansökan eller när man blir avstängd skall man få skriftlig information om detta och då skall banken även informera om hur du kan klaga/överklaga beslutet.

Banker har rätt att neka kunder eller stänga av kunder under vissa förutsättningar..
Lagen som reglerar det hela är ganska ny (EU direktiv som trädde i kraft 1juni 2017) så vad som omfattas av "särskilda skäl" och att "kunden misskött sig i avseende mot banken" är i te direkt fastställt i svensk rätt än (vad jag känner till).

Förslagsvis anmäler du ärendet till ARN.

Tack för infon.

Jag har blivit meddelad via ett snailmail-brev (2019-11-20) om att jag blivit utkastad från Swedbank. Dom skriver b.la.
"Anser du att bankens beslut är felaktigt bifogas en skrivelse om vart du kan vända dig vidare med ditt ärende."

Sen är det sex sidor från:
"VILLKOR Inlåning med mera (med Särskilda villkor Betalkonton och Betaltjänster)"
... som jag inte orkat läsa.

Det finns lite info här om hur/vad/när Swedbank skriver och vad dom hänvisar till:
(FB) Bannad från swedbanks internetbank pga. "dålig tonalitet"

"swedbank" säger att "...finner banken att den har stöd för beslutet under punkt 17 Villkor Inlåning med mera."
17. - UPPSÄGNING AV AVTAL OM BETALKONTO OCH BETALTJÄNSTER

Jag vände mig till kundombudsmannen@swedbank.se för att överklaga beslutet (har ingen aning om det var rätt instans).

Fick det här svaret 2019-11-16
Hej,

Banken har lämnat sitt slutliga svar i ärendet och du hänvisas till de instanser för överklagande som angavs i den informationsskrivelse som du erhöll med svaret och vilken även bifogas med detta mejl.

Ytterligare skrivelser från din sida i ärendet kommer att lämnas obesvarade.

Med vänlig hälsning
Kundombudsmannen
Swedbank

Jag anmäler det hela till ARN i alla fall. Tar tag i det i nästa vecka.
Citera
2019-12-07, 19:00
Medlem
RedXs avatar
Om du inte ens kan förklara vad som har skett (och framför allt vad din egen roll i det här är) blir det ju ganska meningslöst för oss andra att diskutera.
Citera
2019-12-07, 19:29
Medlem
Balonzos avatar
Nåja, det var tråkigt att du inte ville dela med dig av ditt väldigt enkla ärende. Alla telefonsamtal och alla chattar är sparade hos Swedbank. Blir du avstängd så har det ju gått igenom flera avdelningar i banken innan beslutet togs och är säkerligen helt befogat. Du kommer aldrig att vinna något genom att anmäla banken.
Citera
2019-12-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Nåja, det var tråkigt att du inte ville dela med dig av ditt väldigt enkla ärende. Alla telefonsamtal och alla chattar är sparade hos Swedbank. Blir du avstängd så har det ju gått igenom flera avdelningar i banken innan beslutet togs och är säkerligen helt befogat. Du kommer aldrig att vinna något genom att anmäla banken.

Det är inte alls säkert.
Det är nya EU direktiv som gäller sedan 2år som innebär att det bara är vid vissa speciella undantag som en bank kan neka någon att öppna konto eller att stänga ned befintligt konto.
De flesta av dessa orsaker rör kriminell verksamhet.
Det enda lagliga skälet som en bank skulle ha i TS fall är om det föreligger "särskilda skäl" t.ex. "om kunden misskött sig i avseende mot banken".
Exakt vad som innefattas i det är inte direkt klarlagt så det är fullt möjligt att banken inte tolkat situationen rätt. Det skall poängteras att inte betala avgiften för kontot inte anses som tillräckligt grov misskötsel(enligt proposition) så det är faktiskt inte troligt att avsaknad av "god tonalitet" skulle ses som giltigt skäl.
Eftersom rätten att öppna/inneha betal-/spar-konto ses som en grundläggande rättighet av EU så skulle jag gissa på att en domstol kommer kräva ganska grov misskötsel i avseende mot banken.

Nu vet vi ju i och för sig inte vad avsaknad av "god tonalitet" innebär i TS fall eftersom TS inte berättat exakt vad som sagts men med tanke på hur lagen och EU förordningen ser ut så lär det behöva vara i princip hot mot banken eller dess personal för att det skall vara tillräcklig grov misskötsel att motivera avstängningen av konton.
Citera
2019-12-07, 21:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det är inte alls säkert.
Det är nya EU direktiv som gäller sedan 2år som innebär att det bara är vid vissa speciella undantag som en bank kan neka någon att öppna konto eller att stänga ned befintligt konto.
Det enda lagliga skälet som en bank skulle ha i TS fall är om det föreligger "särskilda skäl" t.ex. "om kunden misskött sig i avseende mot banken".
Exakt vad som innefattas i det är inte direkt klarlagt så det är fullt möjligt att banken inte tolkat situationen rätt. Det skall poängteras att inte betala avgiften för kontot inte anses som tillräckligt grov misskötsel(enligt proposition) så det är faktiskt inte troligt att avsaknad av "god tonalitet" skulle ses som giltigt skäl.
Eftersom rätten att öppna/inneha betal-/spar-konto ses som en grundläggande rättighet av EU så skulle jag gissa på att en domstol kommer kräva ganska grov misskötsel i avseende mot banken.

Nu vet vi ju i och för sig inte vad avsaknad av "god tonalitet" innebär i TS fall eftersom TS inte berättat exakt vad som sagts men med tanke på hur lagen och EU förordningen ser ut så lär det behöva vara i princip hot mot banken eller dess personal för att det skall vara tillräcklig grov misskötsel att motivera avstängningen av konton.

Om man tittar i TS posthistorik ser man att han verkar aningen instabil mentalt, TS kan ha hotat både banken och personalen.

(FB) Felaktigt LPTad - vad göra?

I inlägg #18 i tråden skriver TS:
"swedbank" säger att "...finner banken att den har stöd för beslutet under punkt 17 Villkor Inlåning med mera."

Han säger i samma inlägg att han inte orkar läsa villkoren, det verkar som TS utelämnar väsentlig fakta i tråden.
Senast redigerad av trottwell 2019-12-07 kl. 21:56.
Citera
2019-12-08, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Om du inte ens kan förklara vad som har skett (och framför allt vad din egen roll i det här är) blir det ju ganska meningslöst för oss andra att diskutera.

Jag måste berätta saker om min inkomst och liknande för att det ska gå att greppa hur extremt inkompetenta Swedbank är, och det vill jag inte göra. Jag undrar mest bara vart jag ska göra anmälningar osv.
Citera
2019-12-08, 02:14
Bannlyst
Citat:
Det är inte alls säkert.

Det är lite synd att jag inte kan komma åt mina "mejl" (som Swedbank kallar det, meddelandesystemet). Det var definitivt inga hot mot banken eller så. Mer konstaterande att dom (starka ord) kan "dra åt helvete", är "inkompetenta" och "jävla skitbank" osv.

Olämpligt? Ja!
Smart? Nej!!!!!
Lagligt? Vet ej?!
Har Swedbank gjort något olagligt? Vem vet?

Jag ville få Swedbanks Kundtjänst att eskalera ärendet. Tidigare genom åren har jag inte kommit någon som helst vart med att vara artig osv. Det biter inte på deras Kundtjänst. Jag var inte ens direkt arg när jag skrev sakerna, men det ser säkert ut så.

Min flickvän tyckte INTE (vi diskuterade det lite kort innan jag skickade iväg det) att jag skulle använda mig av den här "strategin", och att det var dumt. Hon hade rätt. Men nu blev det så här. Allting löser sig ändå för mig, utan större ansträngning. Men det har blivit lite krångel utan BankID t.ex.
Citera
2019-12-08, 02:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Om man tittar i TS posthistorik ser man att han verkar aningen instabil mentalt, TS kan ha hotat både banken och personalen.

(FB) Felaktigt LPTad - vad göra?

I inlägg #18 i tråden skriver TS:

Han säger i samma inlägg att han inte orkar läsa villkoren, det verkar som TS utelämnar väsentlig fakta i tråden.

OT:
Jag är rätt stabil mentalt nu. Men har inte alltid varit det. Felaktigt LPTad-ärendet rullar på. Läkaren kommer anmälas osv. osv. osv. Patientnämnden hjälper mig och har koll. Nästa steg (i mitten av januari) där lär bli IVO.

EDIT: Jag hamnar ofta i massor av konstiga rättshaverisituationer, och liknande, för att jag är en väldigt engagerad person (läs varför jag var på S:t Göran i tråden t.ex.). Jag har Aspergers syndrom, ja... Mina "mentalskötare" () på Neuropsykiatriska hej-å-hå säger att jag inte kan fortsätta vara så engagerad i saker, och personer. Jag försöker trappa ner i alla fall.

On-Topic:
Nej, jag orkar inte läsa igenom sex sidor villkor. Jag har annat att göra. Det räcker säkert med att anmäla Swedbank till rätt "instanser"?! Inte. Vet. Jag.
Senast redigerad av realFEZ 2019-12-08 kl. 02:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in