• 2
  • 3
2019-12-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Banken kan rätta en transaktion om den härleds till olaglighet, t.ex bedrägeri. S.k återföring.

Vad det gäller misstagsbetalningar så kan inte banken rätta transaktionen. ”Condictio indebeti” finns det en regel som menar på att den som gjort en felaktig betalning har ”rätt” att få beloppet åter.

Det betyder dock att mottagaren skall återbetala det felaktiga beloppet.

Att detta skulle antas gälla i TS fall låter osannolikt då han faktiskt gjort betalningen och därefter fått veta att varan är defekt.

Därav kan den inte tolkas som en misstagsbetalning enligt den ”regeln”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

http://lup.lub.lu.se/luur/download?f...ileOId=8981742

Går dock att återta en betalning, har skett när jag sett det...

Dock kände personen en bank anställd, så vem vet.
men ja banker har full kontroll över dina konton, även om dom inte "får" röra pengarna, så kan dom..

vilket alla förstår, då det är siffror på en datorskärm och inget annat
Citera
2019-12-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Du har uppenbarligen inte jobbat på bank. Tror du på allvar att tex SEB skulle gå in och plocka pengar från en privatkund på Swedbank för att en privatkund på SEB hänvisar till en felaktig överföring?

Om det är inom samma bank skulle givetvis en bankman kunna flytta pengarna precis hur som helst, men så fort det hade uppdagats hade den bankmannen blivit polisanmäld samt fått gå på dagen.

om du vill återbetala ett lån, så går banken in och plockar pengar ifrån ditt konto, utan att du behöver godkänna något, inga som helst problem!
HUR DJÄVLA DUM ÄR DU ?

dom gör det inte moraliskt sett, men dom kan fortfarande göra precis vad dom vill, då allting är elektroniskt.
Du borde skjuta dig själv 2 ggr i huvudet.
Citera
2019-12-13, 15:03
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen inte jobbat på bank. Tror du på allvar att tex SEB skulle gå in och plocka pengar från en privatkund på Swedbank för att en privatkund på SEB hänvisar till en felaktig överföring?

Om det är inom samma bank skulle givetvis en bankman kunna flytta pengarna precis hur som helst, men så fort det hade uppdagats hade den bankmannen blivit polisanmäld samt fått gå på dagen.

ja det kan dom.

hur tror du annars du "återbetalar" ett lån, dom går in och tar pengar ifrån ditt konto, då du bett dom.

VILKET BETYDER ATT DOM KAN GÖRA DET NÄR SOM HELST:

en BAIL IN ÄR NÄR BANKEN HAR KÖRT SINA AFFÄRER I BOTTEN OCH TAR PENGAR IFRÅN MÄNNISKORS KONTON; JA DET HAR HÄNT INNAN; SE GREKLAND!!!!

SKJUT DIG SJÄLV!
Citera
2019-12-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
om du vill återbetala ett lån, så går banken in och plockar pengar ifrån ditt konto, utan att du behöver godkänna något, inga som helst problem!
HUR DJÄVLA DUM ÄR DU ?

dom gör det inte moraliskt sett, men dom kan fortfarande göra precis vad dom vill, då allting är elektroniskt.
Du borde skjuta dig själv 2 ggr i huvudet.

Citat:
ja det kan dom.

hur tror du annars du "återbetalar" ett lån, dom går in och tar pengar ifrån ditt konto, då du bett dom.

VILKET BETYDER ATT DOM KAN GÖRA DET NÄR SOM HELST:

en BAIL IN ÄR NÄR BANKEN HAR KÖRT SINA AFFÄRER I BOTTEN OCH TAR PENGAR IFRÅN MÄNNISKORS KONTON; JA DET HAR HÄNT INNAN; SE GREKLAND!!!!

SKJUT DIG SJÄLV!
Ojojoj, var ska man börja? Är det ens värt att svara till någon som inte förstår/väljer att inte förstå och blandar ihop varenda begrepp på sättet som du gör?

Vill ändå tro gott om folk så gör ett försök, antar att du haft en jobbig dag på jobbet eller något.

Till att börja med, betala tillbaka ett lån är ingenting som sker utan kundens vetskap, precis som du själv nämner. Ang att godkänna, du är på något sätt legitimerad när du talar med banken, och det sker på kundens initiativ, på vilket sätt är det inte godkänt av kunden då? Det är samtidigt inom kundens engagemang, inom samma bank; sparpengar försvinner på "plussidan" samtidigt som lån försvinner på "minussidan". Detta är något helt annat än det jag frågade dig om i mitt inlägg, men det vet du förmodligen om hoppas jag.

Du tar upp bail in, vilket också är något helt annat än det vi diskuterade. Sedan var det nog Cypern du menade 2013 antar jag, mig veterligen har det inte hänt i Grekland (ännu iaf). Vill du diskutera bail in så kan vi göra det, men håll dig till ämnet. Blir lite spretigt när du kastar in helt nya, irrelevanta, diskussionsämnen för att stärka dina argument från tidigare diskussion, som handlar om något helt annat.

Ha en fortsatt trevlig kväll nu.
Citera
2019-12-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ojojoj, var ska man börja? Är det ens värt att svara till någon som inte förstår/väljer att inte förstå och blandar ihop varenda begrepp på sättet som du gör?

Vill ändå tro gott om folk så gör ett försök, antar att du haft en jobbig dag på jobbet eller något.

Till att börja med, betala tillbaka ett lån är ingenting som sker utan kundens vetskap, precis som du själv nämner. Ang att godkänna, du är på något sätt legitimerad när du talar med banken, och det sker på kundens initiativ, på vilket sätt är det inte godkänt av kunden då? Det är samtidigt inom kundens engagemang, inom samma bank; sparpengar försvinner på "plussidan" samtidigt som lån försvinner på "minussidan". Detta är något helt annat än det jag frågade dig om i mitt inlägg, men det vet du förmodligen om hoppas jag.

Du tar upp bail in, vilket också är något helt annat än det vi diskuterade. Sedan var det nog Cypern du menade 2013 antar jag, mig veterligen har det inte hänt i Grekland (ännu iaf). Vill du diskutera bail in så kan vi göra det, men håll dig till ämnet. Blir lite spretigt när du kastar in helt nya, irrelevanta, diskussionsämnen för att stärka dina argument från tidigare diskussion, som handlar om något helt annat.

Ha en fortsatt trevlig kväll nu.

Vilket betyder att banker kan plocka pengar ifrån ditt konto om dom vill.
då dom har kontroll över alla bank konton, men väljer att inte göra något.
och säger till alla slavar att dom inte kan göra något.

har dock sätt med egna ögon pengar försvinna ifrån en persons konto.
utan hans inbladning.

Så skjut dig själv din lilla värdelösa NPC.
Citera
2019-12-13, 21:57
Medlem
Citat:
Vilket betyder att banker kan plocka pengar ifrån ditt konto om dom vill.
då dom har kontroll över alla bank konton, men väljer att inte göra något.
och säger till alla slavar att dom inte kan göra något.

har dock sätt med egna ögon pengar försvinna ifrån en persons konto.
utan hans inbladning.

Så skjut dig själv din lilla värdelösa NPC.
Varför alla påhopp? Blir du frustrerad för du inser att du har fel eller mår du bara bättre av att kasta lite glåpord efter folk på ett anonymt forum? Förstår inte riktigt vad det kan bidra med i en diskussion bara...

Oavsett, du talar fortfarande om något helt annat än det jag frågade dig om. Vi kanske ska släppa det där, då du uppenbarligen inte kan/vill förstå bättre?
Citera
2019-12-14, 16:42
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Går dock att återta en betalning, har skett när jag sett det...

Dock kände personen en bank anställd, så vem vet.
men ja banker har full kontroll över dina konton, även om dom inte "får" röra pengarna, så kan dom..

vilket alla förstår, då det är siffror på en datorskärm och inget annat

Att det går att göra är skillnad mot att faktiskt göra. Som jag skrev så finns det absolut scenario när banken kan göra en återföring. Det som diskuteras i trådstarten är om banken kan ta tillbaka en genomförd betalning, som inte har med någon felaktighet, olaglighet eller på annat sätt kan antas behöva rättas.

Och där är det korta svaret; Nej.
Det utförligare svaret är; Har du gjort en överföring till en person eller företag som du sedan ångrar så kan du inte ta hjälp av banken att ta tillbaka pengarna. Du får själv kontakta motparten och be om att få pengarna tillbaka.

I det fallet att du har gjort en felaktig betalning, tex råkat göra en transaktion mot ett annat konto än vad du hade tänkt- och saknar möjligheten att kontakta mottagaren- så kan banken bistå med hjälp att informera mottagaren att det har blivit fel och be om att mottagaren rättar tillbaka överföringen.

Vad det gäller en olovlig transaktion, tex vid ett bedrägeri, så är det självklart att banken har större befogenheter att återföra ”stulna medel” om detta går att säkerställa (och pengarna fortfarande finns)

Vad det gäller kortköp som genomförts felaktig så finns det mängder med olika lagstiftningar som man får ta hänsyn till. Då gör man huvudsakligen en kontakt till företaget för att reklamera kortköpet och i annat fall reklamerar man genom banken.

Du drar upp lån som ett förfarande där banken kan gå in och ”ta dina pengar”. Om du har tagit ett lån så framgår det i skuldebrevet och de allmänna villkoren vilka befogenheter banken har när det gäller uttag från ditt konto.

På samma sätt finns det autogiron där du som person godkänt att företaget kan debitera ditt konto utifrån tex faktura eller på annat sätt en giltig anledning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in