2019-12-07, 18:29
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag fick intrycket av det TS skrev att säljaren har som intention att betala tillbaka. Fanns ingen sådan intention hade nog säljaren sagt "jag har skickat, har du inte fått den?" eller bara blivit tyst.
Det kan mycket möjligt vara så bara det att jag i regel misstror det mesta i situationer där man kan bli lurad/blåst och Ts berättelse fick mig att tro det är något lurt med det hela.

Hur kunde telefonen som skulle säljas plötsligt gå sönder "bara sådär"?
Iofs kan säljaren ha småbarn hemma som fått tag i telefonen och tappat den i golvet (tex) men som sagt är jag åt det negativa hållet så för mig ringer varningsklockor.

Hoppas på motsatsen dock!
Citera
2019-12-07, 18:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Kl 8 imorse skickade jag pengar till en på blocket. Det var 3500kr. Nu säger han att mobilen gått sönder. Jag behöver dock en mobil snabbt så undrar om det går att avbryta betalningen? Det är ju lördag så det ska väl inte hamna på hans konto förän på måndag?
Hur tänkte du där när du förskotts betalade?
Citera
2019-12-07, 19:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Det kan mycket möjligt vara så bara det att jag i regel misstror det mesta i situationer där man kan bli lurad/blåst och Ts berättelse fick mig att tro det är något lurt med det hela.

Hur kunde telefonen som skulle säljas plötsligt gå sönder "bara sådär"?
Iofs kan säljaren ha småbarn hemma som fått tag i telefonen och tappat den i golvet (tex) men som sagt är jag åt det negativa hållet så för mig ringer varningsklockor.

Hoppas på motsatsen dock!

Jag har varit med om att en sådan sak har hänt och att prylen faktiskt var trasig.
Citera
2019-12-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Kl 8 imorse skickade jag pengar till en på blocket. Det var 3500kr. Nu säger han att mobilen gått sönder. Jag behöver dock en mobil snabbt så undrar om det går att avbryta betalningen? Det är ju lördag så det ska väl inte hamna på hans konto förän på måndag?
Det beror på hur du gör överföringen. Är det via Swish så går det inte att avbryta. Har du överfört pengar inom samma bank så går det inte heller att avbryta.

Eftersom lördagar och söndagar inte är "bankdagar" så görs inga överföringar mellan olika banker. Du bör därför ha möjlighet att logga in på din internetbank och avbryta överföringen om det nu är så att ni använder olika banker.
Citera
2019-12-07, 20:20
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Skulle aldrig hända.

jo det kan dom, så länge den inte kommit in på personens konto.
eller tror till och med dom kan ta tillbaka pengar ifrån folks konton.

sluta prata om saker du vet inget om.
Citera
2019-12-07, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j

Jag kan alltså gå in på Blocket och köpa valfri bil, betala och sen kräva pengarna tillbaka? Är det så du menar? Är överföringen inte gjord kan du avbryta betalningen. Men banken skulle aldrig gå in manuellt och ta tillbaka några utbetalda pengar vilket dom inte ens kan. Så sluta larva dig!
Citera
2019-12-08, 12:07
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Jag kan alltså gå in på Blocket och köpa valfri bil, betala och sen kräva pengarna tillbaka? Är det så du menar? Är överföringen inte gjord kan du avbryta betalningen. Men banken skulle aldrig gå in manuellt och ta tillbaka några utbetalda pengar vilket dom inte ens kan. Så sluta larva dig!

bankerna kan ta pengar ifrån dig om dom vill.
har hänt en vän till mig, pengarna som kom fel in på hans konto, drogs tillbaka.

banken har full kontroll över dina konton

skulle du dock lura någon, så skulle du ju åka fast för det, då man kan bevisa att du köpt en bil och sedan dragit tillbaka pengarna, vilket är rätt korkat..

du kan ju googla om du vill, dumbo.
Citera
2019-12-08, 12:20
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ring banken, dom kan stoppa betalningen.

Varken banken eller kunder kan stoppa överföringar som gått från en kunds konto. Enbart om överföringen har signerats med ett framtida datum och pengarna inte dragits än från kontot går det att avbryta då inga pengar dragits än.

Att man inte kan stoppa överföringar är av uppenbara skäl, då bedragare skulle köpa saker och betala för dem via överföring eller kort och sedan bara stoppa betalningen när varan är skickad. Har pengarna dragits från ditt konto är de oåterkalleligen på väg in på mottagarens konto. Kund får kontakta mottagaren av pengar vid problem.

De enda gånger pengar dras från någons konto automatiskt är 1) kronofogden har en fordran eller 2) kontot är inblandat i bedrägerier och har blivit låst. När detta sker kan insättningar återföras till kontot de kom ifrån.

Allt detta vet jag då jag arbetat på bank. För att citera dig själv: "sluta prata om saker du vet inget om"
Senast redigerad av Duerf 2019-12-08 kl. 12:27.
Citera
2019-12-08, 12:27
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Varken banken eller kunder kan stoppa inte överföringar som gått från en kunds konto.

Detta av uppenbara skäl, då bedragare skulle köpa saker och betala för dem via överföring eller kort och sedan bara stoppa betalningen när varan är skickad.

Har pengarna dragits från ditt konto är de oåterkalleligen på väg in på mottagarens konto. Kund får kontakta mottagaren av pengar vid problem.

vet en vän som fick pengar som inte var hans, som försvann efter ett tag.
banker har full kontroll över ditt konto, varför skulle banker inte kunna kontrollera folks saldon ?
det är datorer vi pratar om.

det kanske inte är något banken går ut med, men det går

rätt meningslöst att bedra folk via banker, då allting sparas och kan korrigeras.
så scammen blir aldrig lång varig
Citera
2019-12-08, 12:30
Bannlyst
Citat:
har hänt en vän till mig, pengarna som kom fel in på hans konto, drogs tillbaka.

skulle du dock lura någon, så skulle du ju åka fast för det, då man kan bevisa att du köpt en bil och sedan dragit tillbaka pengarna, vilket är rätt korkat..

”Har hänt en vän” Hahaha dagens... Nej självklart skulle aldrig banken manuellt flytta några pengar från ett konto till ett annat bara för du gjort en felaktig överföring. Hur många har inte förskottsbetalat en mobil på blocket dom aldrig fått? Dumbo....
Citera
2019-12-08, 12:51
Medlem
Citat:
vet en vän som fick pengar som inte var hans, som försvann efter ett tag.
banker har full kontroll över ditt konto, varför skulle banker inte kunna kontrollera folks saldon ?
det är datorer vi pratar om.

det kanske inte är något banken går ut med, men det går

rätt meningslöst att bedra folk via banker, då allting sparas och kan korrigeras.
så scammen blir aldrig lång varig
Du har uppenbarligen inte jobbat på bank. Tror du på allvar att tex SEB skulle gå in och plocka pengar från en privatkund på Swedbank för att en privatkund på SEB hänvisar till en felaktig överföring?

Om det är inom samma bank skulle givetvis en bankman kunna flytta pengarna precis hur som helst, men så fort det hade uppdagats hade den bankmannen blivit polisanmäld samt fått gå på dagen.
Citera
2019-12-09, 23:37
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Citat:

Banken kan rätta en transaktion om den härleds till olaglighet, t.ex bedrägeri. S.k återföring.

Vad det gäller misstagsbetalningar så kan inte banken rätta transaktionen. ”Condictio indebeti” finns det en regel som menar på att den som gjort en felaktig betalning har ”rätt” att få beloppet åter.

Det betyder dock att mottagaren skall återbetala det felaktiga beloppet.

Att detta skulle antas gälla i TS fall låter osannolikt då han faktiskt gjort betalningen och därefter fått veta att varan är defekt.

Därav kan den inte tolkas som en misstagsbetalning enligt den ”regeln”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

http://lup.lub.lu.se/luur/download?f...ileOId=8981742
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in