Citat:
Ursprungligen postat av
Maranzano
Jag upplever även att hela min kroppshållning/ögonkontakt förändras avsevärt när osäkerheten/ångesten inom mig börjar stiga. Fysiska symptom börjar kännas av i kroppen också vilket eldar upp mig.
De dags för en radikal förändring. Mycket kunnigt folk finns på fb så jag hoppas ni kan dela med er av all hjälp.
Känner igen mig i mycket av det du skriver från när jag var ung. Jag skulle avråda från medicinering och istället börja träna. Träna hemma om du inte vill gå till ett gym.
Jag gick på antidepp i nästan 20 år och tröttnade till slut. En människa ska inte vara beroende på piller för att klara dagen. Jag började träna istället och det gav mig så mycket mer än medicinen någonsin gjort.
Det är slitigt och kräver disciplin men resultaten är ovärdeliga.
Endorfiner gör att mam mår bättre men det är bara en tillfällig effekt. Det mer bestående är att man ser bättre ut, vilket dels stärker självkänslan dels gör att andra behandlar en bättre, vilket även det stärker självkänslan. Det blir en positiv loop.
Dessutom om man börjar dagen med exempelvis armhävningar, pumpar blodet runt lite snabbare och man blir piggare på morgonen. Man får dessutom en känsla av att ha klarat av någonting. Det är dagens första “vinst”.
Önskar verkligen att jag hade lyssnat på de som sa till mig att börja träna när jag var ung men jag trodde inte på att det mentala välmåendet var så intimt sammankopplat med det fysiska. Dessutom hatar de flesta sporter, i synnerhet boll- och lagsporter och gymmen verkade fulla av narcissister, så jag valde medicinering... den pågick sen i nära 20 år. Helt vansinnigt.
Fysisk träning hjälper dig dessutom med hållningen. Vad som faktiskt till slut fick in mig i gymmet och fick mig att fortsätta även när det var tråkigt/jobbigt var boken (eller ja, ljudboken) Extreme Ownership av Jocko Willink och Leif Babin. Det är en bok om ledarskap men kan appliceras på personlig utveckling då man trots allt bör leda sig själv i livet och inte bara följa andra.
Skulle även rekommendera Jocko Podcast för vidare inspiration.
Medicinering kan göra dig både fet och impotent. Hur det ska hjälpa någon att må bra är svårbegripligt.