Citat:
Ursprungligen postat av
Maranzano
Tråkigt att höra din historia önska verkligen du fick rätt hjälp från början. Du klarar detta nu!
Jag har aldrig varit förtjust i medicinering och inte haft de i tankarna tidigare. Men småfunderar tveksamt.
En stor anledning är att jag gör det mesta rätt men det blir inte bättre eller så har jag kanske för stora krav ja vet inte.
Angående träning så tränar jag 5 pass i veckan. Träningen är alltid underbar och känslorna efter är alltid på topp.
95% av tillfällena jag är på gymmet känner jag ingen alls. Det känns som jag har kontroll där.
Det låter bra. Kan rekommendera isbad som komplement. Att göra saker som tar emot stärker. Ge dig själv utmaningar och klara av dem, det stärker självkänslan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maranzano
Men jag börjar bli mer och mer tveksam till om de rätt metod. För mig handlar det inte om att må bäst på gymmet utan livet utanför är ännu viktigare.
De andra 22 timmarna då?
Varför upplever jag en vältränad kille på 25 år ångest och oro för andra människor? Hänger du med ungefär va ja menar.
Jag tror jag behöver börja om och på nytt.
Japp, jag hajar. Grejen är att du kan aldrig börja om på nytt. Du är den du är med de erfarenheter du har och de har du alltid med dig. Istället kan du se det som att du ska ta en ny riktning. Kan verka fånigt att “rätta ord” men hur du formulerar dina tankar för dig själv (och andra) spelar faktiskt roll... så ta en ny riktning. Åt vilket håll vill du gå? Vilka förändringar måste du göra för att nå dit?
Tänk igenom vilka förebilder du har. Vilka egenskaper har de? Är de positiva och eftersträvansvärda? Om inte, hitta bättre förebilder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maranzano
Bygga om och träna inte mental styrka. Jag vet inte hur det går till eller hur man ska göra de. Därför vänder jag mig hit för info.
Lyssna på Jocko Willink och Jordan B Peterson. Jordan har teorin, Jocko är teorin förkroppsligad.
Ett av mina ledord var länge fake it till you make it. Det fungerar. Bete dig som om du hade de egenskaper du eftersträvar så blir de till slut naturliga. Alla är osäkra, vissa lyckas bara dölja det bättre än andra.
För mig funkade fejkandet så långt att jag fick en internationell karriär med lön på över 100000 i månaden efter skatt. Jag var fortfarande livrädd innerst inne men tvingade mig frammåt ändå. Det är svårt men går.
Idag har jag andra mål och tjänar mindre än hälften men jobbar heller inte i närheten lika mycket utan fokuserar mer på mina barn och att ha en lugn tillvaro... men jag är glad över erfarenheterna och nöjd med vad jag åstadkom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maranzano
Inte övervakad nej. Däremot analyserar jag människor allt för ofta och felaktig information i hjärnan. Jag försämrar mig själv helt enkelt.
Ah, ja... problemet kan vara att du är för intelligent för ditt eget bästa (på riktigt). Såg att du tidigare haft problem med spelande. Sök intellektuella utmaningar istället. Läs mycket, res mycket och fortsätt försätta dig i situationer du räds för (utan att gå till överdrift, ta det stegvis). Prova spela olika roller. Låtsas vara den du vill vara.
Det är lätt att få tunnelseende när man blir depp/får ångest. Man ser liksom ingen väg ut och missar lätt, för andra, uppenbara möjligheter. Försök att se på situationen “utifrån” och tänk, “vad är det värsta som kan hända?”.
De flesta är för upptagna med att själva oroa sig för vad andra tänker om dem för att bry sig om hur du beter dig. De dömer dig inte lika hårt som du tror, om ens alls.
Försök att inte jämföra dig med andra (lättare sagt än gjort).
Citat:
Ursprungligen postat av
Maranzano
Jag tycker om sociala sammanhang och skulle gärna vara med ännu mer. De man inte ska me är att det finns individer som föredrar o inte vara me.
Kanske försök att vidga ditt umgänge eller byt det helt? Flytta till en ny stad/land där ingen känner till vem du var igår så kan du vara den du vill istället.
Det betyder inte att du flyr (för du kan aldrig fly från dig själv) men det ger dig en chans att prova en ny roll utan att de runt dig kan påpeka förändringen.