• 1
  • 2
2019-12-07, 08:40
Medlem
60Hz skärm? För att citera Video game nerd what was they thinking???!

Vad ska jag göra med denna skärmen egentligen. Går det att överklocka en Asus skärm till 75hz utan att den går sönder inom några veckor?

Känner nästan lurad av butiken. 27", men 60hz. Det fungerar ju inte alls. Muspekaren hackar och julen är förstörd.

Något kul man kan använda skärmen till för jag vill inte bara kasta den?
Den är 1 år gammal nu så kan inte byta den.
Citera
2019-12-07, 08:52
Medlem
Du köper alltså en skärm för 1 år sedan, och nu kommer du på att den bara har 60 hz. Vad trodde du att den hade när du köpte den ? På vilket sätt skulle du vara lurad ?

What was YOU thinking !
Citera
2019-12-07, 09:38
Medlem
Papegojan21s avatar
Om du har ett NVIDIA-grafikkort går det säkert att överklocka till 75. Det är något jag själv har gjort.

https://i.imgur.com/KrzVm9S.png

1. Högerklicka på skrivbordet - gå till NVIDIAs kontrollpanel

2. Gå till Ändra upplösning på vänster sida

3. Nere under de listade upplösningarna, tryck på Anpassa...

4. Bocka i: "Aktivera upplösningar som inte visas på bildskärmen"

5. Tryck på Skapa Egen upplösning...

6. Ändra Uppdateringsfrekvens: på vänster sida näst längst upp till vänster - Ändra från 60 till 75.

7. Tryck på Prova

8. Om det fungerade, välj upplösningen i listan på Anpassa-rutan där det står Upplösningar:, "Aktivera upplösningar som inte visas på bildskärmen" och Skapa Egen upplösning...

9. Välj din upplösning i rutan under "2. Välj upplösning."

10. Tryck på Använd-knappen näst längst nere till höger i NVIDIAs kontrollpanel

Experimentera. Går nog inte över 75 utan att skärmen ballar ur. Se till att din upplösning är korrekt, ex. 1920x1080 (tror att programmet identifierar din skärms upplösning automatiskt, så det är nog lugnt. Skriv annars in rätt upplösning på Vågräta bildpunkter, samt Lodräta linjer).

Varsågod. Har du inte NVIDIA? Synd för dig. :/
Senast redigerad av Papegojan21 2019-12-07 kl. 09:53.
Citera
2019-12-07, 10:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

Vad ska jag göra med denna skärmen egentligen. Går det att överklocka en Asus skärm till 75hz utan att den går sönder inom några veckor?

Känner nästan lurad av butiken. 27", men 60hz. Det fungerar ju inte alls. Muspekaren hackar och julen är förstörd.

Standard är 60 Hz och det fungerar utmärkt i de flesta fall då din hjärna inte klarar mer än 30.
Vad har du för dator, grafikkort o.s.v.

Vilka program blir hackiga?
Kör du med eller utan v-sync?
Senast redigerad av PeterNoster 2019-12-07 kl. 10:56.
Citera
2019-12-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Standard är 60 Hz och det fungerar utmärkt i de flesta fall då din hjärna inte klarar mer än 30.

Jag tycker det flyter så mycket bättre på fler Hz. Har en gaming dator med bra saker i. Hade en bättre skärm den till den en gång i tiden.

Tänkte på muspekaren i Windows. 60 Hz är döden i Windowsmiljön tycker iaf jag.
Citera
2019-12-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papegojan21
Om du har ett NVIDIA-grafikkort går det säkert att överklocka till 75. Det är något jag själv har gjort.

https://i.imgur.com/KrzVm9S.png

1. Högerklicka på skrivbordet - gå till NVIDIAs kontrollpanel

2. Gå till Ändra upplösning på vänster sida

3. Nere under de listade upplösningarna, tryck på Anpassa...

4. Bocka i: "Aktivera upplösningar som inte visas på bildskärmen"

5. Tryck på Skapa Egen upplösning...

6. Ändra Uppdateringsfrekvens: på vänster sida näst längst upp till vänster - Ändra från 60 till 75.

7. Tryck på Prova

8. Om det fungerade, välj upplösningen i listan på Anpassa-rutan där det står Upplösningar:, "Aktivera upplösningar som inte visas på bildskärmen" och Skapa Egen upplösning...

9. Välj din upplösning i rutan under "2. Välj upplösning."

10. Tryck på Använd-knappen näst längst nere till höger i NVIDIAs kontrollpanel

Experimentera. Går nog inte över 75 utan att skärmen ballar ur. Se till att din upplösning är korrekt, ex. 1920x1080 (tror att programmet identifierar din skärms upplösning automatiskt, så det är nog lugnt. Skriv annars in rätt upplösning på Vågräta bildpunkter, samt Lodräta linjer).

Varsågod. Har du inte NVIDIA? Synd för dig. :/

Tack. Missade ditt inlägg då du inte citerade mig. Ska kolla på detta imorgon eller ikväll. Ska strax till Göteborg. Det sitter ati eller nvidia i den. Hoppas på nvidia då!
Citera
2019-12-07, 10:59
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Även om hjärnan inte "ser" mer än 60 bps så håller nog alla med om att en stillastående bild får bättre "kvalitet" med högre uppdaterings frekvens. Bilden blir mer "crisp" och klarare även om det bara är en stillbild som ligger på skärmen. Så hjärnan uppfattar bilden som mer sammanhängande.

Länder med 60Hz i elnätet har alltid haft en bättre bild än 50Hz som vi har i Sverige. Att det är en skillnad mellan ex USA och Sverige kan man se på gamla TV program från USA som är filmade i 60Hz, och då de överförs till 50Hz så "mjuknar" bilden och upplevs som lite suddig.

Alla som bytte ut sin TV till 100Hz från 50Hz gjorde det för just bildkvalitetens skull.
Citera
2019-12-07, 11:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag tycker det flyter så mycket bättre på fler Hz. Har en gaming dator med bra saker i. Hade en bättre skärm den till den en gång i tiden.

Tänkte på muspekaren i Windows. 60 Hz är döden i Windowsmiljön tycker iaf jag.

Muspekare som hacker i Windows, nah.

Ansluter du skärmen till grafikkortet eller till något integrerat på moderkortet?

Har en ASUS VX238 23" som fungerar utmärkt med ett enkelt grafikkort AMD Radeon R7 240
Senast redigerad av PeterNoster 2019-12-07 kl. 11:08.
Citera
2020-05-27, 13:07
Medlem
199702042s avatar
Citat:

Du kör skärmen på 29hz eller 30 när du skrev det inlägget, det hackar inte på 60hz. Kör du DP så kolla att den än inställd på v 1.2.
Citera
2020-05-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Du kör skärmen på 29hz eller 30 när du skrev det inlägget, det hackar inte på 60hz. Kör du DP så kolla att den än inställd på v 1.2.

Hade den på 60 Hz i windows inställningar. Det är väl där man ställer in hz:en eller har det ändrats?
Köpte en gamingskärm istället på 144hz.
Citera
2020-05-27, 14:28
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Hade den på 60 Hz i windows inställningar. Det är väl där man ställer in hz:en eller har det ändrats?
Köpte en gamingskärm istället på 144hz.

De förstår nog bara inte vad du menar med att den "hackar" på 60hz. Det är en tydlig skillnad, även på muspekaren och övriga windows till 144hz så det är inget knas med den eller att du råkat ha den på 30hz. Har man känt skillnaden så vill man inte gå tillbaka.

Är fortfarande nyfiken på första inlägget, vad fan tänkte du med egentligen?
Citera
2020-05-27, 14:32
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
De förstår nog bara inte vad du menar med att den "hackar" på 60hz. Det är en tydlig skillnad, även på muspekaren och övriga windows till 144hz så det är inget knas med den eller att du råkat ha den på 30hz. Har man känt skillnaden så vill man inte gå tillbaka.

Är fortfarande nyfiken på första inlägget, vad fan tänkte du med egentligen?

Kör själv med 144hz hemma. Köpte en 27" skärm på jobbet, 4k 60hz. Den laggar vid 30hz, men inte vid 60 som den är designad för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in