Citat:
Ursprungligen postat av
NoF8
Ja det är en bra idé om att den som tidigare är dömd för våld i nära relationer ska ha någon form av krav på sig att registrera sin bostad. Dock blir det svårt i praktiken att veta vilken relation de är i så att det går att informera om personen. Troligen extremt dyrt att övervaka ett sådant system med.
Vad jag menar är inte att det är ansvar i form av att man ska hållas ansvarig och i längden förmildrande för GM. Vad jag menar är att min åsikt är att det talas för lite om de rättigheter personen som blir utsatt har och att man indirekt innan det ens hänt eroderar BOs möjligheter till motstånd genom att man inte tydligt deklarerar att det är fullt acceptabelt att oskadliggöra hotet.
Du talar som om ett motstånd är uteslutet för alla och det alltid handlar om fysisk styrka. Även tar du ett exempel om våldtäkt. Jag menar på att alla scenarion inte alltid ser ut så. Jag är fullt medveten om att alla situationer inte går att värja sig för och det är ju inte det jag sagt i något av mina inlägg heller.
Det jag säger är som sagt att det är fler variabler i en våldsam relation än bara GMs skuld. Den skulden är oomtvistad men samtidigt måste det finnas ett eget ansvar som består av flera delar.
1, sätt dig inte i en relation med en våldsam person.
2, upptäcker du att du befinner dig i en våldsam relation så lämna den eller använd rätten till att möta dödligt våld med dödligt våld.
Det jag säger är inte att de ska hålla fast GM till polisen kommer utan det jag säger är att under ett möjligt dödligt angrepp, även putativt angrepp så har man rätten att möta detta med dödligt våld. Jag Har repeterat mig flera gånger nu så jag hoppas att min inställning tydliggjorts.
Eller att man bara lägger till det i en sökfunktion om personer som Eniro mm.
Verkar den här personen knepig?
Sök på personen här och få se tidigare domar.
Jaså vart har jag skrivit att motstånd är uteslutet?
Jag säger att det inte är så lätt när man har blivit nedbruten, fysiskt underlägsen och personen hotar dina barn, familj och vänner.
Finns ju ett flertal händelser bara här i Sverige när offret har kontaktat polis mm men inte blivit tagna seriöst och blivit ihjälslagna av gm som fått ett raseri utbrott pga att de just har kontaktat polis mm.
Tror du man behöver upplysa någon som sitter i en sits där de blir hotade till livet etc om att de har rätt att försvara sig?
Man tänker inte i juridiska banor när någon försöker slå ihjäl en.
Man gör vad man tror att man klarar av och vad som man tror kan rädda livet på en.
Du har uppenbarligen aldrig varit i en liknande sits själv eller träffat någon som varit i den sitsen.
Tycker du seriöst att man har ett ansvar för huruvida man blir ihjälslagen eller inte för att man har träffat på fel person?
Jag kan sträcka mig till att man är dum, naiv etc men fan inte man har ett ansvar för att inte blir ihjälslagen.
1,2 ja det kan vilken tonårig själv räkna upp men tror du att världen är så enkel?
Vilket man åter igen inte reflekterar över när man hamnar i en sits som är på liv eller död.
Enligt nödvärnsrätten så jag använda mig av en försvarlig mängd våld för att freda mig mot pojkvännen som försöker hugga ner mig med en kniv.
Kom igen nu snälla!
Nej det skulle i så fall vara att man får lära sig försvara sig med eller utan vapen.
Är vapen med i bilden så måste man kunna avsluta om man väljer att använda ett vapen mot någon.