2019-12-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Tråkigt att höra.

Jag har inga problem att acceptera kvinnors våld mot män, men är nyfiken på varför sno’s saxande ur BRÅ’s rapporter inkluderade då mycket som talar för detta fenomen (kvinnors våld mot män) och exkluderade de delar som berör motsatsen.

Källan vi hämtat info ifrån (BRÅ) är ju trots allt densamma

Förra veckan dömdes 24 åriga ”Josefins” fd. pojkvän till 8 års fängelse för synnerligen grov misshandel. GM är irakisk arab, 35 år, som kom till Sverige 2009.

Här: https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klip...niska-12514773

berättar Josefins målsägandebiträde Silvia Ingolfsdottir Åkermark att Josefin – nu 24år – har ”levt med den här mannen i nästan 10 år”.

Redan här kan vem som helst förstå att ”Josefins” problem började långt innan hon ens träffade irakiern. Hon har alldeles uppenbarligen inte haft några föräldrar att tala om. Annars söker sig inte en 14åring till en 24-25årig flykting (som dessutom precis har passerat gränsen).

Oklart om ”Josefin” redan då hade börjat knarka (tror det), men säkert har knarkandet varit en faktor som har bundit paret tillsammans. Och förutom de kulturella skillnaderna (att han kommer från en kultur där det är ok att spöa upp kvinnor) spelar även missbruket en stor roll. I missbrukarkretsar hör våldet till vardagen. Ofta eskalerar våldet – vilket det också har gjort i detta fall.
Om man talar om riskfaktorer då finns det alltså dels den ”kulturella biten” dels missbruksproblematiken. Båda parterna tycks ha knarkat bort sin hjärna och sitt omdöme.

Jag vill minnas att ”Josefin” ville skriva en skoluppsats om den här killen som hon ”redan hade träffat vid ett tidigare tillfälle”. Sen blev de ett par när ”Josefin” kontaktade honom.

Efter att ha läst den här lilla biten om fallet (utan FUP) inser vem som helst att det verkligen INTE handlar om ”mäns våld mot kvinnor” och absolut inte om att ”svenska män ska sluta slå sina kvinnor” utan det samma gamla vanliga: våldet inom missbrukarkretsar som naturligtvis drabbar hårdast den som är svagast.

Jag har inte läst FUP:en men jag gissar att ”Josefin” är av finskt ursprung, uppvuxen i någon trist förort med föräldrar (eller bara en mamma) - som själva missbrukar? I Husby tycks det vanligaste vara att en finska slår sina påsar ihop med en irakisk man.

Jag efterlyser – och önskar – att man skulle kunna diskutera sådana här fall ärligt utan filter. Nu vrider ju PK-maffian dvs. tidningarna och tv:n detta till något det INTE representerar.

Detta är ett ypperligt exempel på just hur vissa män i vissa kretsar beter sig. Inte hur svenska män beter sig.

Man kan freda sig till 99% genom att inte umgås i dessa kretsar. Men det förutsätter förstås att man håller sig knarkfri så att man slipper kontakta dessa kranar och betala med sin kropp.
Citera
2019-12-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Ja det är en bra idé om att den som tidigare är dömd för våld i nära relationer ska ha någon form av krav på sig att registrera sin bostad. Dock blir det svårt i praktiken att veta vilken relation de är i så att det går att informera om personen. Troligen extremt dyrt att övervaka ett sådant system med.

Vad jag menar är inte att det är ansvar i form av att man ska hållas ansvarig och i längden förmildrande för GM. Vad jag menar är att min åsikt är att det talas för lite om de rättigheter personen som blir utsatt har och att man indirekt innan det ens hänt eroderar BOs möjligheter till motstånd genom att man inte tydligt deklarerar att det är fullt acceptabelt att oskadliggöra hotet.

Du talar som om ett motstånd är uteslutet för alla och det alltid handlar om fysisk styrka. Även tar du ett exempel om våldtäkt. Jag menar på att alla scenarion inte alltid ser ut så. Jag är fullt medveten om att alla situationer inte går att värja sig för och det är ju inte det jag sagt i något av mina inlägg heller.

Det jag säger är som sagt att det är fler variabler i en våldsam relation än bara GMs skuld. Den skulden är oomtvistad men samtidigt måste det finnas ett eget ansvar som består av flera delar.

1, sätt dig inte i en relation med en våldsam person.
2, upptäcker du att du befinner dig i en våldsam relation så lämna den eller använd rätten till att möta dödligt våld med dödligt våld.

Det jag säger är inte att de ska hålla fast GM till polisen kommer utan det jag säger är att under ett möjligt dödligt angrepp, även putativt angrepp så har man rätten att möta detta med dödligt våld. Jag Har repeterat mig flera gånger nu så jag hoppas att min inställning tydliggjorts.

Det är ju inte brist på register (särskilt här i Sverige) utan dels brist på uppfostran (man växer upp i en trasig hemmiljö) och dels det faktum att missbrukare lever under andra premisser än vi vanliga medborgare. Missbrukare prioriterar sin dagliga dos istället för sin hälsa.
Citera
2019-12-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ju inte brist på register (särskilt här i Sverige) utan dels brist på uppfostran (man växer upp i en trasig hemmiljö) och dels det faktum att missbrukare lever under andra premisser än vi vanliga medborgare. Missbrukare prioriterar sin dagliga dos istället för sin hälsa.

Ja du har rätt på så sätt. Acceptansen att bli slagen är för hög. Det är märkligt att det blir så men tyvärr är det ju tydligen så.
Citera
2019-12-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ja du har rätt på så sätt. Acceptansen att bli slagen är för hög. Det är märkligt att det blir så men tyvärr är det ju tydligen så.

Fast det är ju inte konstigt. Om du får en bedövningsspruta hos tandläkaren då kan hen borra utan att du reagerar. Om du får morfin på sjukhuset känner du ingen smärta trots att du för en stund innan trodde att du skulle dö.. Om du tar heroin är det samma sak. Man känner inget.
Citera
2019-12-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det är ju inte konstigt. Om du får en bedövningsspruta hos tandläkaren då kan hen borra utan att du reagerar. Om du får morfin på sjukhuset känner du ingen smärta trots att du för en stund innan trodde att du skulle dö.. Om du tar heroin är det samma sak. Man känner inget.

Jo men jag tänker även på alla de som inte är klassiska pundare.
Citera
2019-12-09, 12:57
Medlem
23 sidor och ingen fup när tråden startades efter att fup kommit. Hur är det möjligt? Jo för att ingen diskuterar brottet utan spekulerat i massa annat skit som intresserar en handfull människor. Hur kan ni inte ha skakat fram fup ännu för att svart på vitt få reda på vad som hänt? Helt otroligt..
Citera
2019-12-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliassonsfinapojke
23 sidor och ingen fup när tråden startades efter att fup kommit. Hur är det möjligt? Jo för att ingen diskuterar brottet utan spekulerat i massa annat skit som intresserar en handfull människor. Hur kan ni inte ha skakat fram fup ännu för att svart på vitt få reda på vad som hänt? Helt otroligt..

Den som har FUP och som har lagt ut vissa delar av den vill inte lägga upp den, eftersom BO inte är avidentifierad. Hen vill skydda BO.

Vet inte egentligen varför, eftersom BO själv inte ha begärt sekretess. Dessutom bor BO på ett skyddat boende så ingen skulle ändå kunna kolla ngt om henne.
Citera
2019-12-09, 13:15
Medlem
Citat:
Jo men jag tänker även på alla de som inte är klassiska pundare.

Men parvåldet förekommer ju huvudsakligen i dessa kretsar: missbrukarkretsar, kriminella kretsar, kretsar med psykisk ohälsa etc. Det är inte vanliga (svenska) män som slår. Dessutom går dessa kretsar i varandra. Oftast leder missbruket (knarkandet) till att man umgås med kriminella. Ofta lider kriminella och missbrukare även av psykisk ohälsa.

Det är gammelmedia som med näbbar och klor försöker göra detta till vanliga svenssons problem.

"Svenska män som slår sin kvinna" - typ.
Citera
2019-12-09, 13:36
Medlem
F3ttans avatar
GM: Omar Abumghaiseeb

Domen:
https://minfil.com/b5uf0dEdn0/Nacka_...2019-12-03_pdf
Citera
2019-12-09, 13:42
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
GM: Omar Abumghaiseeb

Domen:
https://minfil.com/b5uf0dEdn0/Nacka_...2019-12-03_pdf
Vilken jävla skräll. Extra roligt blir det när kärringen i aftonhoran uppmanar svenska män till att sluta misshandla sina kvinnor. Hehehe. Som man bäddar får man ligga, bokstavligt talat.
Citera
2019-12-09, 13:53
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Finns dom och/eller FUP att ta del av någonstans?
Citera
2019-12-09, 13:57
Medlem
borgir82s avatar
GMs Instagram och Facebook:

https://instagram.com/lurky_?igshid=13sy8t1spgti8

https://www.facebook.com/omar.abumghaiseeb
Senast redigerad av borgir82 2019-12-09 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in