2019-12-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

De flesta män misshandlar inte sin partner, så försöker verkligen inte dra alla över samma kam. Jag tror dock inte misshandel inom nära relationer är begränsat till samhällets nedre skikt och invandrare.

Och visst är det så, om (och mycket tyder på att det är relativt sällsynt) att kvinnomisshandel är väldigt stigmatiserande.

Du tror mycket du... fakta är mer intressant....

Oavsett är det en vidrig misshandel. Fakta är att migranter är överpresenterade i princip alla brottskategorier.

BRÅ:1996 och BRÅ:2006 är väl lämpliga att läsa

Edit: hittade faktiskt en färskare artikel i GP med:
https://www.gp.se/debatt/d%C3%A4rf%C...ken-1.21177620

Slutsats:
Inlåter man sig med migrantmän tar man en större risk så är det bara. Sen att det finns några individer som är ok förändrar inte faktum att risken är större...
Senast redigerad av obisvenkanobi 2019-12-07 kl. 13:52.
Citera
2019-12-07, 13:50
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Du tror mycket du... fakta är mer intressant....

BRÅ:1996 och BRÅ:2006 är väl lämpliga att läsa.

Hej,

Håller med, BRÅ har mycket matnyttigt om våld i nära relationer
Citera
2019-12-07, 13:52
Medlem
Flyktingar är ju sååååå spännande
Vanliga killar duger inte!
Citera
2019-12-07, 13:54
Medlem
Citat:
Hej,

Har inga synpunkter på invandrares överrepresentation inom brottslighet eller vad som är acceptabelt beteende inom vissa kulturer.

Men det betyder inte att diskussionen behöver fokusera på invandrade mäns misshandel av kvinnor - svenska eller från deras ursprungliga land.

Inlägg #143 formulerade det bra. Jag behöver inte upprepa dessa fakta.
Citera
2019-12-07, 13:58
Bannlyst
Äntligen någon som dömts till högre steaf
Mem han är väl ute 5 år och några månader.
Citera
2019-12-07, 14:18
Medlem
Nono.s avatar
Är det bekräftat att BO var en rasförrädare?
Citera
2019-12-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nono.
Är det bekräftat att BO var en rasförrädare?

I sådant fall bryr jag mig inte om hon var lika liten som en pygmé - det är förtjänat.
Citera
2019-12-07, 15:13
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ja, det är väl det vi alla går och funderar över. När ska egentligen kvinnor börja ta ansvar för att deras pojkvänner, fästmän och män misshandlar dem...
Hei.

Ok, men jeg skulle gjerne hørt ditt forslag om hva jeg faktisk kunne gjort her? Du legger ansvaret her på menn generelt, men hva er det faktisk du mener normale menn som ikke slår kvinner (det store flertallet) skal gjøre når en kvinne oppsøker en voldelig mann og skjuler volden for omgivelsene til hun nesten dør? Det jeg ofte får fra sånne som deg er floskler om noe slags vagt og udefinerbart "holdningsskapende arbeid" men jeg kan jo ikke forandre noen holdninger hos en person jeg ikke kjenner eller har noe med, og ikke engang vet hva driver med fordi offeret passer på at ingen får vite hva han driver med.

Så hva er din praktiske og realistiske løsning for at en åpenbart psykisk syk kvinne som oppsøker, legger til rette for og så dekker over et misbruk ikke havner i den situasjonen? Eneste jeg kan se for meg er at jeg måtte hatt noen slags kontroll over hennes liv og gjort bedre avgjørelser rundt hennes oppførsel enn hun er i stand til selv, samt fulgt med i livet hennes til en grad som kompanserer for hennes behov til å skjule sin misbrukers oppførsel.

Da hadde jo selvsagt hele situasjonen vært unngått, men jeg har forstått at dette ikke er spesielt interessant heller?

Er jo lettere å være enig med de som mener denne mannen ikke burde vært i Sverige i førsteomgang, for selv om det er en svært drastisk løsning er det jo i alle fall en praktisk løsning av noe slag, i motsetning til noe jeg noengang har hørt fra dere "alle menn har delt skyld" feminister.

Hei.
Citera
2019-12-07, 15:32
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Hej,

Hade du läst vad jag skrev skulle du besparat dig själv dumstruten.

Citat:
Hej,

Innan vi går vidare: Varför är det så viktigt för dig att skilja mellan misshandel av kvinnor baserat utifrån svenska - invandrade män?

Detta, ovan, svarade jag på - svårt att inte svara på det sättet jag då gjorde... Det vill säga; du ifrågasätter varför etniciteten är viktig - DETTA svarade jag på.
Citera
2019-12-07, 15:35
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Hei.

Ok, men jeg skulle gjerne hørt ditt forslag om hva jeg faktisk kunne gjort her? Du legger ansvaret her på menn generelt, men hva er det faktisk du mener normale menn som ikke slår kvinner (det store flertallet) skal gjøre når en kvinne oppsøker en voldelig mann og skjuler volden for omgivelsene til hun nesten dør? Det jeg ofte får fra sånne som deg er floskler om noe slags vagt og udefinerbart "holdningsskapende arbeid" men jeg kan jo ikke forandre noen holdninger hos en person jeg ikke kjenner eller har noe med, og ikke engang vet hva driver med fordi offeret passer på at ingen får vite hva han driver med.

Så hva er din praktiske og realistiske løsning for at en åpenbart psykisk syk kvinne som oppsøker, legger til rette for og så dekker over et misbruk ikke havner i den situasjonen? Eneste jeg kan se for meg er at jeg måtte hatt noen slags kontroll over hennes liv og gjort bedre avgjørelser rundt hennes oppførsel enn hun er i stand til selv, samt fulgt med i livet hennes til en grad som kompanserer for hennes behov til å skjule sin misbrukers oppførsel.

Da hadde jo selvsagt hele situasjonen vært unngått, men jeg har forstått at dette ikke er spesielt interessant heller?

Er jo lettere å være enig med de som mener denne mannen ikke burde vært i Sverige i førsteomgang, for selv om det er en svært drastisk løsning er det jo i alle fall en praktisk løsning av noe slag, i motsetning til noe jeg noengang har hørt fra dere "alle menn har delt skyld" feminister.

Hei.

Hej,

Med reservation för att min norska är sådär...

Jag lägger ansvaret hos den som slår, det stämmer. Var lägger du själv ansvaret för våld i nära relationer - oavsett om den misshandlade är psykiskt sjuk eller hemmafru på Aker Brygge?

Sannolikt finns ingen quick fix för att hjälpa kvinnor utsatta för misshandel i nära relationer, och inget du kunde ha gjort för att hjälpa Josefin (såvida du inte fanns i hennes närhet).

Det vanliga män som inte slår kan göra är floskler som att fråga om återkommande blåmärken, kontrollerande beteende och sluta försvara kompisar som beter sig illa. Vad tycker du själv?
Senast redigerad av submariner 2019-12-07 kl. 15:46.
Citera
2019-12-07, 15:38
Medlem
Citat:
Hej,

I tisdags dömdes 24 åriga Josefins fd. pojkvän till 8 års fängelse för synnerligen grov misshandel.

Hur i h*lvete är man funtad när man misshandlar en 150 cm. lång och 44 kg. lätt tjej på detta viset?

DN artikel 6/12:e

DN artikel 6/12:e

Vem är aset?

Har sagt det förr och säger det igen, ge fan i att rasblanda med muslimer dom har en allmänt skev kvinnosyn.

Börjar fan nästan tycka att brudar som blir muslim madrasser får skylla sig själv
Citera
2019-12-07, 15:51
Medlem
Citat:
Hej,

Nej, jag missförstod dig inte. Vad jag menar är att misshandel inom nära relationer likt alkoholism skär genom alla grupper i samhället.

Den upptäcks och rapporteras dock mer frekvent bland de grupper av människor som har t.ex. Polisens och Socialtjänstens ögon på sig.

Om du blir sambo med en vit medelålders svensk man i Bromma är risken betydligt mindre att du drabbas av våld i nära relation än om du skulle sammanbo med en MENA i Rinkeby.

"Under 2018 polisanmäldes 3.000 fall av kvinnor som utsatts för våld i en nära relation i Stockholmsregionen, varav hela 500 kommer från Rinkeby. Det är vart sjätte fall av kvinnomisshandel."

Brandkåren behöver inte heller be om förstärkning av polisen när det får larm i Bromma..

https://samtiden.nu/2019/07/58539/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in