• 1
  • 2
2019-12-05, 15:54
Medlem
Jag har googlat en del om ämnet men hittar inte någonstans uppgifter om hur länge fytinsyrans näringshämmande effekt pågår i kroppen efter en måltid havregrynsgröt.

Rör det sig om några få timmar eller tar man upp näring sämre av andra måltider under säg ett dygn...

Ett sätt att undvika detta är att blötlägga havregrynen med bovete minst åtta timmar. Men det är ju ett bök med förberedelser bara för att få sig en portion havregrynsgröt som annars är snabbt och lätt att fixa.
Citera
2019-12-05, 16:02
Medlem
Om du äter till frukost lägg i blöt över natten. Godare och lenare i magen med.
Äter du gröt på jobbet, blötlägg i matlåda med lock.
Jag äter gröt ibland för att rensa magen men jag inbillar mig inte att den har något näringsvärde.
Citera
2019-12-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Om du äter till frukost lägg i blöt över natten. Godare och lenare i magen med.
Äter du gröt på jobbet, blötlägg i matlåda med lock.
Jag äter gröt ibland för att rensa magen men jag inbillar mig inte att den har något näringsvärde.
Jag undrar över hur länge fytinsyran blockerar näringsupptaget.
Havregryn är ju supernyttiga på så sätt att de tillför vattenlösliga fibrer som är bra för känsliga magar, det sänker även det dåliga kolesterolet. Men det var ju det här med fytinsyran som sagt.
Citera
2019-12-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag undrar över hur länge fytinsyran blockerar näringsupptaget.
Havregryn är ju supernyttiga på så sätt att de tillför vattenlösliga fibrer som är bra för känsliga magar, det sänker även det dåliga kolesterolet. Men det var ju det här med fytinsyran som sagt.
1. Ingen kan ge en exakt tidsangivelse. Om du tänker efter lite kan du säkert komma på ett antal variabler som inverkar.
2. Bry dig inte så mycket om näringsupptaget för även utan fytinsyra tas inte mycket näring upp (jag antar att du tänker på järnet). Gör som jag, käka havren för fibrerna.
Citera
2019-12-05, 16:24
Medlem
MuscleSharks avatar
Svårt att säga. För vissa är det inte några problem, medans det för andra kan vara det.
Tråkigt svar på en fråga kanske, men det är väldigt svår fråga att svara på då man inte vet hur det kommer påverka just dig.
Vissa kan ju lixom äta havregryn och mycket annat som innehåller fytinsyra, utan större problem iaf.
Men det kan vara bra att blötlägga grynen över natten iaf.
Andra påstår att man helst ska lägga dom i blöt i 2-3 dagar.

Sen om havregryn är så pass nyttigt som vissa säger vet jag inte.
Beror en hel del på hur pass känslig eller icke känslig man är för fytinsyra och spannmål generellt sett.
Får man problem med magen t.ex. som många får, då ska man hålla sig borta från det.
Citera
2019-12-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
1. Ingen kan ge en exakt tidsangivelse. Om du tänker efter lite kan du säkert komma på ett antal variabler som inverkar.
2. Bry dig inte så mycket om näringsupptaget för även utan fytinsyra tas inte mycket näring upp (jag antar att du tänker på järnet). Gör som jag, käka havren för fibrerna.
Det är imo mycket intressant ifall fytinsyran hämmar näringsupptaget endast i samband med grötmåltiden eller om den supernyttiga middagsmaten och vissa kosttillskott förlorar på fytinintaget typ fyra timmar tidigare.
Citera
2019-12-05, 16:32
Medlem
Citat:
Det är imo mycket intressant ifall fytinsyran hämmar näringsupptaget endast i samband med grötmåltiden eller om den supernyttiga middagsmaten och vissa kosttillskott förlorar på fytinintaget typ fyra timmar tidigare.
Du har fått svar av mig och du gillar det inte. Kanske får du svar du gillar bättre av nån annan. Lycka till!
Citera
2019-12-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Svårt att säga. För vissa är det inte några problem, medans det för andra kan vara det.
Tråkigt svar på en fråga kanske, men det är väldigt svår fråga att svara på då man inte vet hur det kommer påverka just dig.
Vissa kan ju lixom äta havregryn och mycket annat som innehåller fytinsyra, utan större problem iaf.
Men det kan vara bra att blötlägga grynen över natten iaf.
Andra påstår att man helst ska lägga dom i blöt i 2-3 dagar.

Sen om havregryn är så pass nyttigt som vissa säger vet jag inte.
Beror en hel del på hur pass känslig eller icke känslig man är för fytinsyra och spannmål generellt sett.
Får man problem med magen t.ex. som många får, då ska man hålla sig borta från det.

Ja det är väl därför jag inte hittar något konkret när jag googlar. Jag gillar havregrynsgröt, tycker det är gott, enkelt, och min mage mår bra av fibrerna. Verkligen så pass bra i magen att jag är förvånad. Men fytinsyran vill jag veta allt om. Det är något jag inte bekymmrat mig om förut men iom att jag numera äter havre så gott som varje dag så vill jag veta...
Citera
2019-12-05, 16:56
Medlem
Besök gärna denna tråden jag startade för att diskutera de överdrivna fördelarna med "havregrynsgröt".

https://www.flashback.org/t3024615

Enligt mig är rent socker förmodligen "nyttigare".
Citera
2019-12-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Besök gärna denna tråden jag startade för att diskutera de överdrivna fördelarna med "havregrynsgröt".

https://www.flashback.org/t3024615

Enligt mig är rent socker förmodligen "nyttigare".
Ska kika på den men jag har inte gått upp i vikt av mitt ökade intag av havre, däremot vet jag inte hur mitt blodsocker påverkats men inte så pass att jag får några blodsockerfall och blir hungrig. Jag vill äta havre främst för att min mage mår bra på det, har haft ibs många år och havre har stabiliserat min mage bättre än något annat.
Citera
2019-12-05, 17:29
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Jag har googlat en del om ämnet men hittar inte någonstans uppgifter om hur länge fytinsyrans näringshämmande effekt pågår i kroppen efter en måltid havregrynsgröt.

Rör det sig om några få timmar eller tar man upp näring sämre av andra måltider under säg ett dygn...

Ett sätt att undvika detta är att blötlägga havregrynen med bovete minst åtta timmar. Men det är ju ett bök med förberedelser bara för att få sig en portion havregrynsgröt som annars är snabbt och lätt att fixa.

Kan inte skaka fram källor på rak arm men gjorde mycket efterforskning om fytas/fytinsyra förr.
Det är alltså effektivt i magsäcken och tarmen, men 2-4 timmar efter intaget hämmar inte fytinsyran mineralupptaget längre. Beror ju på om du går på tomgång. Äter du en skål havregröt direkt efter stor måltid tar det ju mycket längre tid för din magsäck och tarm att processa fytinsyran.
Citera
2019-12-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Kan inte skaka fram källor på rak arm men gjorde mycket efterforskning om fytas/fytinsyra förr.
Det är alltså effektivt i magsäcken och tarmen, men 2-4 timmar efter intaget hämmar inte fytinsyran mineralupptaget längre. Beror ju på om du går på tomgång. Äter du en skål havregröt direkt efter stor måltid tar det ju mycket längre tid för din magsäck och tarm att processa fytinsyran.
Okej, intressant. Det hade varit behjälpligt med källa på det men jag uppskattar ditt svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in