2019-12-03, 20:56
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Gul/röd lök och vitlök är bästa kryddan.

Plus på det. Lägg till salt och vitpeppar, så skulle jag kunna klara mig utan allt annat i kryddväg.
Citera
2019-12-03, 20:56
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
Är ganska många som har problem med magen, då hjälper det i många fall att hoppa löken.
Men håna på du.
Dom där icke lökätarna måste tycka du är så häftig.

Varför skall man som lökätare bry sig om människor med defekta magar?
Citera
2019-12-03, 21:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotesvansson
Lök har man ju i för att det ska vara med och man alltid har gjort så, men smakar det egentligen så mycket? Vitlök vet jag ju att de blir en jävla skjuts av...
Gör ett praktiskt prov då. Laga två köttfärssåser, en med lök och en där du har exakt samma ingredienser, minus lök.
Citera
2019-12-03, 21:15
Medlem
Tycker man ser i väldigt många recept att det ska vara gullök som man börjar med att fräsa i stekpanna. Köttfärssåser, grytor, pajfyllningar och diverse annat. Tycker den verken är underskattad eller överskattad utan den fyller sin aromatiska funktion.
Citera
2019-12-03, 21:18
Medlem
borrizs avatar
Lök är en stapel vara i matlagningen
Citera
2019-12-03, 21:45
Medlem
TonyFlygares avatar
Det finns i princip ingen näring att hämta över huvud taget i lök och varje människa gör sig själv en tjänst genom att utesluta det ur kosten.
Citera
2019-12-03, 21:57
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malfoybaggins
Det slog mig idag när jag handlade att lök (speciellt gullök) är ganska billigt. Jag köpte 6st lagom stora lökar för 9kr. Jag använder gullök till 80% av min matlagning. Och jag får för mig, utan att göra nån undersökning i ämnet att stora delar av världen har gullök som en ståndpelare i deras matlagning.

Får för mig det kan vara för det är väldigt enkelt att olda? Alternativt att man kan enkelt skippa lök i de flesta rätterna?

Och när jag ändå skriver om gullök, vad tycker ni om vuxna människor som inte kan äta lök? Tex i en köttfärssås? Jag tycker det är så barnsligt att jag ofta hånar mina icke lökätande vänner.
Gul lök kan aldrig undervärderas!
Citera
2019-12-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Det finns i princip ingen näring att hämta över huvud taget i lök och varje människa gör sig själv en tjänst genom att utesluta det ur kosten.
Lök är väldigt nyttigt. Vore det inte för risken att få gasig mage så borde vi alla äta en lök om dagen. Förutom c-vitamin innehåller det antioxidanter som tex. stärker immunförsvaret.
Citera
2019-12-03, 22:45
Medlem
Lök = En slemmig tånagel som luktar svett i maten! Nej tack.

Gullök och rödlök är vidrigt, resten går att äta.
Citera
2019-12-03, 23:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Gul lök växer väl nästan i sand, lätt att odla för den trädgårdsintresserade. Jag hade däremot för mig att det är svårt att odla i stor, kommersiell skala pga olika sjukdomar och angrepp, jag snabbgooglade, om man kollar globalt används det jämförelsevis lite bekämpningsmedel vid odling av lök, men i Sverige går det åt mycket:

Citat:
I Sverige finns ingen officiell lista på vilka svenska grödor som är mest besprutade, men enligt Peter Bergkvist på Kemikalieinspektionen ligger potatis i topp tätt följt av lök och jordgubbar. Minst besprutat är betesvall och slåttervall.

Tvetydigt resultat, hur som helst växer löken i mager jord, är lätt att lagra och transportera, därav det facila priset.

Gällande lök i matlagning måste jag säga att jag är tveksam till lök i just köttfärssås, annars passar det till det mesta.
Citera
2019-12-03, 23:02
Medlem
Tvonds avatar
Lök är supergott i maten har de i allt från enkla salladen till köttfärssås eller stekt som tillbehör till köttet eller i grytor. Brukar köpa en 25 kilos säck då och då för dryga hundringen å fylla på bingen nere i matkällaren. Billigt, Gott och nyttigt
Citera
2019-12-03, 23:31
Medlem
StigAllans avatar
Är många tusen lökar jag hackat, skivat eller rivit.

Ett måste i väldigt många maträtter.
Trist är när det inte är bra lök att tillgå, kan hända ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in