• 2
  • 3
2019-12-03, 23:55
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Det finns i princip ingen näring att hämta över huvud taget i lök och varje människa gör sig själv en tjänst genom att utesluta det ur kosten.

Lök är jävligt gott, t ex i köttfärssås eller en fin höstgryta. Du får väl äta vitaminer istället, om lök inte passar herrn.
Citera
2019-12-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malfoybaggins
Så tänker jag också. Jag hade garanterat köpt lika mycket, och har aldrig ens kollat på priset på lök, så skulle inte ens veta om affären hade höjt priset med 100%.

Det är väl precis vad dom har gjort, jag skulle tro att gul lök kostar ungeför dubbelt så mycket idag jämfört med för ett år sedan.
Citera
2019-12-04, 00:40
Medlem
Citat:
Det slog mig idag när jag handlade att lök (speciellt gullök) är ganska billigt. Jag köpte 6st lagom stora lökar för 9kr. Jag använder gullök till 80% av min matlagning. Och jag får för mig, utan att göra nån undersökning i ämnet att stora delar av världen har gullök som en ståndpelare i deras matlagning.

Får för mig det kan vara för det är väldigt enkelt att olda? Alternativt att man kan enkelt skippa lök i de flesta rätterna?

Och när jag ändå skriver om gullök, vad tycker ni om vuxna människor som inte kan äta lök? Tex i en köttfärssås? Jag tycker det är så barnsligt att jag ofta hånar mina icke lökätande vänner.

Håller med till 100%.
Ser till att alltid ha gullök hemma till köttfärs, soppor mm. Tillsammans med en vitlöksklyfta blir det svårslagen kombo.
Sen är det ju jävligt gött att varva med lite mer smakrika purjolökar eller rödlökar, men priset gör gullöken till mer av en basvara såklart.
Hade fan inte kunnat leva utan ett lökigt kök...
Senast redigerad av Deballerur 2019-12-04 kl. 00:44.
Citera
2019-12-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Det finns i princip ingen näring att hämta över huvud taget i lök och varje människa gör sig själv en tjänst genom att utesluta det ur kosten.

Lök innehåller som någon tidigare nämnde mycket antioxidanter, så att det skulle vara näringsfattigt stämmer inte. Dessutom innehåller det väldigt lite kalorier, så det finns ingen orsak att utesluta det ur kosten om man nu inte råkar ogilla det. Själv skulle det kännas väldigt fattigt utan lök. Är mer regel än undantag att matlagning börjar med att skala o hacka eller strimla någon form av lök.
Citera
2019-12-04, 15:36
Medlem
MeanMEs avatar
Hade gul lök introducerats idag hade det väl i det närmaste sålts som en "supergröda".
Höga halter av nyttiga ämnen mm.

Så svaret är nog ja.
Citera
2019-12-04, 17:58
Medlem
morkfromorks avatar
Jag käkar gul lök i alla former, tom. rå hackad ibland. Verkligen en billig och smakgivande ingrediens.

Jag förstår dock de som inte gillar smaken eller sitter på ett tyst kontor med magen bubblande som en tryckkokare efter en rejäl lökfest.

Den är heller inte helt utan näring, har runt 40cal/100g.
Citera
2019-12-04, 18:00
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag käkar gul lök i alla former, tom. rå hackad ibland. Verkligen en billig och smakgivande ingrediens.

Jag förstår dock de som inte gillar smaken eller sitter på ett tyst kontor med magen bubblande som en tryckkokare efter en rejäl lökfest.

Kan bara hålla med, Lök gör allt bättre. Hjälper även kroppen att sänka kolesterolet.
Citera
2019-12-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Fast nu mäts inte näring i kilokalorier, det är energin. Näringsämnen är vitaminer, minareler, antioxidanter osv ...
Citera
2019-12-04, 21:13
Medlem
TraXzmans avatar
Tycker det är tragiskt.. bara en så enkel sak som stekt gullök, med några vitlöksklyftor som man värmer på inkl sen valfria lökar till ochså som bryns är jättegott i till en färdig kyckling buljong som hälls över (dagen efter ris) dvs kokt ris om kallnat i kylskåp som man sen steker på lite lät i stekpannan och blandar med löken och kycklingbuljongen samt nån klick smör...

och ev små finhackade kyckling bitar i ochså men inte så mycket (valfri kryddning sen om så önskas)
Citera
2019-12-05, 00:29
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Det slog mig idag när jag handlade att lök (speciellt gullök) är ganska billigt. Jag köpte 6st lagom stora lökar för 9kr. Jag använder gullök till 80% av min matlagning. Och jag får för mig, utan att göra nån undersökning i ämnet att stora delar av världen har gullök som en ståndpelare i deras matlagning.

Får för mig det kan vara för det är väldigt enkelt att olda? Alternativt att man kan enkelt skippa lök i de flesta rätterna?

Och när jag ändå skriver om gullök, vad tycker ni om vuxna människor som inte kan äta lök? Tex i en köttfärssås? Jag tycker det är så barnsligt att jag ofta hånar mina icke lökätande vänner.

Din tes om att lök är en hörnpelare i vårt svenska kök är självklart helt rätt. Odiskutabelt.
Och alla dom som inte äter lök är inte helt hemma. Lök tillför. Ätes icke rå. Orkar inte förklara.
(Men..... en löksoppa är värd att dö för)

,
Citera
2019-12-05, 03:07
Medlem
Citat:

Vad betyder olda? Som i "Får för mig det kan vara för det är väldigt enkelt att olda?"

Med tanke på att gul lök är så pass vanligt, och används i många olika maträtter så har jag svårt att se hur löken är underskattad. På vilket sätt är gul lök underskattad? Men ja, man kan enkelt skippa gul lök i många rätter.

Varför tycker du att det är barnsligt att ogilla gul lök, och att det ger dig rätt att håna dina vänner? Det finns säkert saker som du ogillar i matväg, men dina vänner hånar dig säkert inte för det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in