Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-27, 23:02
  #1
Medlem
Hej!
Har haft en molande värk som kommit och gått under höger revbensbåge. Man har kollat tarmarna via kolo och DT av buken. Samt ultraljud av gallan och övriga organ.

Tagit samarin och lite annat för att lindra. Ibland känner jag inte alls av det och sen kommer det tillbaka.

Tycker att det känns bättre när jag har ätit.

Toavanorna är bra. Inget blod. Luktar inte illa. Gör inte ont vid toabesök heller.

Blir såklart värre av stress men känns även lugna dagar.

Kan man säga att det inte är något farligt när Man gått med smärtan länge? Smärtan är typ 0 ibland och ibland 3 och väldigt sällan 4-5 på en 10 skala. Äter normalt och har bra aptit.
Citera
2019-11-27, 23:09
  #2
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad har läkarna sagt att det skulle kunna vara?
Citera
2019-11-27, 23:09
  #3
Medlem
Kattskatts avatar
Jag har bråck på magmunnen och har precis så du beskriver ibland... har de kollat det?
Citera
2019-11-27, 23:19
  #4
Medlem
Dom trodde först crohns men tarmen var helt ren. Inte det minsta tecken på inflammation.

Själva symptomen är lite typiskt för lite allt möjligt

Magsår
Magkatarr
Dyspepsi

Kan beskriva det som ett skavsår och ett molande. Dock verkar jag inte ha nån blödning då det aldrig kommer blod. Kan äta vad som helst.
Citera
2019-11-27, 23:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskatt
Jag har bråck på magmunnen och har precis så du beskriver ibland... har de kollat det?

Nej det har dom inte. Dock har jag inga sura uppstötningar men det kanske är lite olika
Citera
2019-11-28, 06:14
  #6
Medlem
Inget illamående? Spänd och uppblåst i höjd med mellangärdet? Hosta?
Citera
2019-11-28, 07:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Inget illamående? Spänd och uppblåst i höjd med mellangärdet? Hosta?

Kanske spänd och uppblåst emellanåt men inte illamående. Ingen hosta.
Citera
2019-11-28, 14:37
  #8
Medlem
indianhejs avatar
Din fråga är om man kan utesluta att det är något farligt när man gått med smärtan så länge. Du skriver ju inte hur länge det varit. För att svara på den frågan ändå så blir det nej ( maligna tillstånd i tarm brukar ge förhöjt kalprotektin, ibland hög SR, ofta pos F-hb, förändrade avföringsvanor och viktnedgång. Men, du har ju nu blivit undersökt med koloskopi och över buken och man har inte funnit någonting vilket man sällan gör när det handlar om yngre patienter med magproblem. Jag förstår faktiskt inte hur man kan börja prata om Chrons då det brukar vara ganska specifika symtom och inte lite diffus smärta i arcusområdet- det hade dessutom varit lägligt att titta på inflammationsgrad från ett vanligt avföringsprov.

Du kan med stor säkerhet utgå från att du är helt frisk. Förstår faktiskt inte att är orolig. Jag arbetar i sjukvården och hade jag haft dina problem så hade inte varit orolig för något allvarligt initialt och absolut inte det minsta orolig efter koloskopi och DT buk. För mig låter det helt otroligt att du fått göra koloskopi när patienter med hög misstanke om tarmcancer får väntar upp till 8-10 månader på denna undersökning. Du måste hamnat hos någon riktigt nybörjare.
__________________
Senast redigerad av indianhej 2019-11-28 kl. 14:47.
Citera
2019-11-28, 22:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Din fråga är om man kan utesluta att det är något farligt när man gått med smärtan så länge. Du skriver ju inte hur länge det varit. För att svara på den frågan ändå så blir det nej ( maligna tillstånd i tarm brukar ge förhöjt kalprotektin, ibland hög SR, ofta pos F-hb, förändrade avföringsvanor och viktnedgång. Men, du har ju nu blivit undersökt med koloskopi och över buken och man har inte funnit någonting vilket man sällan gör när det handlar om yngre patienter med magproblem. Jag förstår faktiskt inte hur man kan börja prata om Chrons då det brukar vara ganska specifika symtom och inte lite diffus smärta i arcusområdet- det hade dessutom varit lägligt att titta på inflammationsgrad från ett vanligt avföringsprov.

Du kan med stor säkerhet utgå från att du är helt frisk. Förstår faktiskt inte att är orolig. Jag arbetar i sjukvården och hade jag haft dina problem så hade inte varit orolig för något allvarligt initialt och absolut inte det minsta orolig efter koloskopi och DT buk. För mig låter det helt otroligt att du fått göra koloskopi när patienter med hög misstanke om tarmcancer får väntar upp till 8-10 månader på denna undersökning. Du måste hamnat hos någon riktigt nybörjare.

Hade en terminal ileum och 39 graders feber. Därför misstanke om crohns
Citera
2019-12-01, 02:17
  #10
Medlem
AmerikanskDoktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej!
Har haft en molande värk som kommit och gått under höger revbensbåge. Man har kollat tarmarna via kolo och DT av buken. Samt ultraljud av gallan och övriga organ.

Tagit samarin och lite annat för att lindra. Ibland känner jag inte alls av det och sen kommer det tillbaka.

Tycker att det känns bättre när jag har ätit.

Toavanorna är bra. Inget blod. Luktar inte illa. Gör inte ont vid toabesök heller.

Blir såklart värre av stress men känns även lugna dagar.

Kan man säga att det inte är något farligt när Man gått med smärtan länge? Smärtan är typ 0 ibland och ibland 3 och väldigt sällan 4-5 på en 10 skala. Äter normalt och har bra aptit.


Har man gjort en gastroskopi (kartläggning av matstrupe/magmun/magsäck/tolvfingertarm)?
Om det är gjort så kan du vara lugn. Din utredning har i så fall uteslutit farliga/vanliga saker. Smärta är för övrigt ett väldigt sent symtom på cancer, och den brukar visa sig på helt andra sätt.

Diff-diagnoser kan sträcka sig från IBS till grus i gallgångarna (alltså inga större gallstenar).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback