• 2
  • 3
2019-11-25, 18:24
Medlem
Pestoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Kul fråga!

Jag försöker tvinga i mig ägg för att få i mig fullvärdigt protein och B12. Som tur är kan de ju inkluderas i rätt många rätter utan att de gör alltför mycket väsen av sig. Pannkakor och pajer gillar jag t.ex. Klarar dock inte av när det blir för mycket äggstanning - uäck! Äggsmör (d.v.s. hackat ägg blandat med smör) på knäckebröd går också ner, men jag skulle aldrig kunna äta hårdkokt skivat ägg på smörgås. För att inte tala om löskokta ägg eller omelett ...

Fisk borde man väl äta egentligen, men jag klarar det helt enkelt inte. Är nog född vegetarian.

När det gäller grönsaker tycker jag om det mesta med ytterst få undantag. Skippar följaktligen detta (t.ex. blomkål och brysselkål) med gott samvete.

Intressant, jag älskar ägg kan fan äta hur mkt som helst men hejdar mig, det ska vara lagom av allt då tror jag man får en sjysst balans. Brysselkål smakar skit även om jag älskar annan kål.
Citera
2019-11-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Men all nyttig mat är väl inte äcklig ?

Menade att jag äter ibland mat som jag inte tycker är jättegott, tex. Tonfisk för det höga proteininnehållet.

Men i regel äter jag inte sånt som jag inte tycker är gott, tex grönsaker, ägg, fisk.
Citera
2019-11-25, 19:11
Medlem
Elementarts avatar
Är inte så förtjust i broccoli, men brukar äta det mest för att det är nyttigt.
Citera
2019-11-25, 19:32
Medlem
Kefalonias avatar
En del saker försöker jag att lära mig att äta, och gör det just för att det är nyttigt.
Ibland blir det en blandning av nyttigt och onyttigt.
Förut har jag haft svårt för beska livsmedel, men det är en vanesak har jag märkt.
Smaklökarna vänjer sig.
Gröna blad ska ju vara så nyttigt, och ruccola har inte varit en favorit men blivit. Byter ibland ut det vita brödet mot rågbröd, men det är inte gott, än.
Citera
2019-11-26, 21:06
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Äter och dricker bara det som smakar gott det är nog 30 år sedan jag åt grönsaker och frukt
Och TÄNK; du lever fortfarande
Många grönsaker och frukter är dessutom så hårt besprutade idag så man kan ärligt ifrågasätta vilket som är bättre...
Citera
2019-11-26, 21:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Och TÄNK; du lever fortfarande
Många grönsaker och frukter är dessutom så hårt besprutade idag så man kan ärligt ifrågasätta vilket som är bättre...
Javisst jag lever och rör mej åxå haha. Jo vad det är besprutat med vill nog inte folk veta
Citera
2019-11-27, 06:20
Medlem
maxorrs avatar
Vitkål som den är - nej, Vitkål som pizza sallad - ja
Morot som den är - nej, Riven morot med lite salladsdressing - ja
Kålrot som den är - nej, Kokt kålrot med salt eller rotmos - ja
Broccoli Blomkål som den är - nej, I en krämig sås ja eller i gratäng ja
I övrigt grönt eller rotfrukt gärna i wok eller gryta mm
Linser som dom är - nej, linssoppa - ja

osv...
Citera