Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-11-21, 17:51
  #1
Avstängd
Som många andra så älskar jag att läsa i detta forumet. Det slår mig dock att det hemska Sverige som skildras på forumet inte är så hemskt när jag lämnar min ytterdörr.

- Vi har bästa levnadsstandarden någonsin. Kanske rentav bäst i världen just nu.
- Vi har, trots våra fjuttiga 10 miljoner, framgångsrika internationella företag som ger befolkningen sitt levebröd. ALLA, och då menar jag ALLA i min bekantskapskrets arbetar.
- Sverige är fortfarande ett relativt säkert land. Majoriteten av brott (som rån och misshandel) mot personer sker i samband med olika uppgörelser. Undviker man mörka gränder 03:00 en helgkväll så är man säker.
- Vi ligger ständigt i toppen när det gäller lyckligast folk, enbart Schweiz och Danmark brukar ligga före oss.
- Många skulle på en sekund lämna sitt land för Sverige.

Varför framställs Sverige som ett dåligt land på detta forum? Är människor med personliga missöden överrepresenterade på forumet?
Citera
2019-11-21, 17:59
  #2
Medlem
Tsunemoris avatar
Det har väl varit en dödsskjutning per dag nästan i Malmö de senaste veckorna. Bara för att landet inte är lika jävligt som USA så betyder det inte att landet är bra, och bara för att just du inte ser något våld när du går utanför din ytterdörr så betyder det inte att våldet inte finns.

Sverige kanske är ett relativt säkert land, men det var säkrare förr. Det ska inte vara såhär osäkert i Sverige. Dina anekdotiska erfarenheter av att dina vänner jobbar och att du inte ser något våld är inte relevanta. Arbetslösheten är skyhög i Sverige, bostadsbristen är skyhög och ja, våldet är på en rekordnivå och ökar hela tiden.
__________________
Senast redigerad av Tsunemori 2019-11-21 kl. 18:01.
Citera
2019-11-21, 18:01
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tsunemori
Det har väl varit en dödsskjutning per dag nästan i Malmö de senaste veckorna. Bara för att landet inte är lika jävligt som USA så betyder det inte att landet är bra, och bara för att just du inte ser något våld när du går utanför din ytterdörr så betyder det inte att våldet inte finns.

Sverige kanske är ett relativt säkert land, men det var säkrare förr. Det ska inte vara såhär osäkert i Sverige.

Har du eller någon i din närmsta bekantskapskrets blivit drabbad av skjutningar?
Citera
2019-11-21, 18:03
  #4
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Som många andra så älskar jag att läsa i detta forumet. Det slår mig dock att det hemska Sverige som skildras på forumet inte är så hemskt när jag lämnar min ytterdörr.

- Vi har bästa levnadsstandarden någonsin. Kanske rentav bäst i världen just nu.
- Vi har, trots våra fjuttiga 10 miljoner, framgångsrika internationella företag som ger befolkningen sitt levebröd. ALLA, och då menar jag ALLA i min bekantskapskrets arbetar.
- Sverige är fortfarande ett relativt säkert land. Majoriteten av brott (som rån och misshandel) mot personer sker i samband med olika uppgörelser. Undviker man mörka gränder 03:00 en helgkväll så är man säker.
- Vi ligger ständigt i toppen när det gäller lyckligast folk, enbart Schweiz och Danmark brukar ligga före oss.
- Många skulle på en sekund lämna sitt land för Sverige.

Varför framställs Sverige som ett dåligt land på detta forum? Är människor med personliga missöden överrepresenterade på forumet?

Invandringspolitiken är idiotisk och sådant som det som skedde på Drottninggatan i Stockholm är helt oförlåtligt, liksom många andra brott orsakade av invandringspolitiken, men det blåses trots det upp enormt här, ja.

Förmodligen är det många med personliga tillkortakommande och svåra hävdelsebehov här. De har troligen heller aldrig sett någon plats på jorden som är riktigt jävlig.
Citera
2019-11-21, 18:04
  #5
Medlem
Tsunemoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Har du eller någon i din närmsta bekantskapskrets blivit drabbad av skjutningar?

Nej, och det är inte relevant. Du gör samma argumentationsfel som Betnér. Du snackar om anekdotiska erfarenheter när vi egentligen borde se på statistik.
Citera
2019-11-21, 18:05
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Invandringspolitiken är idiotisk och sådant som det som skedde på Drottninggatan i Stockholm är helt oförlåtligt, liksom många andra brott orsakade av invandringspolitiken, men det blåses trots det upp enormt här, ja.

Förmodligen är det många med personliga tillkortakommande och svåra hävdelsebehov här. De har troligen heller aldrig sett någon plats på jorden som är riktigt jävlig.

Jag håller med om att vi har ett verkligt problem med invandring och jag är övertygad om att medelsvensken, dvs vanligt hederligt folk som arbetar och gör rätt för sig inte längre är rädda för att yttra sig så. Är övertygad om att vi kommer se förbättringar över kommande 10 åren.
Citera
2019-11-21, 18:06
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tsunemori
Nej, och det är inte relevant. Du gör samma argumentationsfel som Betnér. Du snackar om anekdotiska erfarenheter när vi egentligen borde se på statistik.

Det är visst relevant. Hur många fall där en vanlig, oskyldig medborgare blivit skjuten kan du peka på? Således: håll dig borta från gängskit så är du säker. Inte så svårt.
Citera
2019-11-21, 18:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsunemori
Det har väl varit en dödsskjutning per dag nästan i Malmö de senaste veckorna. Bara för att landet inte är lika jävligt som USA så betyder det inte att landet är bra, och bara för att just du inte ser något våld när du går utanför din ytterdörr så betyder det inte att våldet inte finns.

Sverige kanske är ett relativt säkert land, men det var säkrare förr. Det ska inte vara såhär osäkert i Sverige. Dina anekdotiska erfarenheter av att dina vänner jobbar och att du inte ser något våld är inte relevanta. Arbetslösheten är skyhög i Sverige, bostadsbristen är skyhög och ja, våldet är på en rekordnivå och ökar hela tiden.
På vilket sätt har det påverkat dig ??
Citera
2019-11-21, 18:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Invandringspolitiken är idiotisk och sådant som det som skedde på Drottninggatan i Stockholm är helt oförlåtligt, liksom många andra brott orsakade av invandringspolitiken, men det blåses trots det upp enormt här, ja.

Förmodligen är det många med personliga tillkortakommande och svåra hävdelsebehov här. De har troligen heller aldrig sett någon plats på jorden som är riktigt jävlig.
Ska det aldrig hända nåt i Sverige ?? Vadå är ni speciella 😝 ni kom undan alla världskrig ändå skäms inte att gnälla 😊
Citera
2019-11-21, 18:11
  #10
Medlem
Tsunemoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är visst relevant. Hur många fall där en vanlig, oskyldig medborgare blivit skjuten kan du peka på? Således: håll dig borta från gängskit så är du säker. Inte så svårt.

Så du menar att gängen aldrig befinner sig i närheten av oskyldiga, och att exempelvis bomber och liknande är helt säkra för alla som inte är tungt kriminella?

Men du har en poäng, ska göra en tråd där jag efterlyser statistik om hur dödsskjutningar påverkar (eller inte påverkar) oskyldiga. Ska bli intressant att se hur det ser ut, för jag har själv ingen aning.
Citera
2019-11-21, 18:23
  #11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsunemori
Så du menar att gängen aldrig befinner sig i närheten av oskyldiga, och att exempelvis bomber och liknande är helt säkra för alla som inte är tungt kriminella?

Men du har en poäng, ska göra en tråd där jag efterlyser statistik om hur dödsskjutningar påverkar (eller inte påverkar) oskyldiga. Ska bli intressant att se hur det ser ut, för jag har själv ingen aning.

I närtid har vi ju den där tjejen som blev skjuten till döds med sin baby på armen, den där tjejen som råkade gå förbi när en bomb sprängdes (överlevde men med svåra skador). För något år sedan var det väl en tandläkarstudent som blev skjuten till döds, nån liten kille som blev sprängd till döds i en lägenhet, nån gubbe som dog när han plockade upp en handgranat och en liten tjej som blev sprängd till döds i en bil. Ett litet axplock för att starta listan.

Tryggt och bra.
Citera
2019-11-21, 18:24
  #12
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Som många andra så älskar jag att läsa i detta forumet. Det slår mig dock att det hemska Sverige som skildras på forumet inte är så hemskt när jag lämnar min ytterdörr.

- Vi har bästa levnadsstandarden någonsin. Kanske rentav bäst i världen just nu.
- Vi har, trots våra fjuttiga 10 miljoner, framgångsrika internationella företag som ger befolkningen sitt levebröd. ALLA, och då menar jag ALLA i min bekantskapskrets arbetar.
- Sverige är fortfarande ett relativt säkert land. Majoriteten av brott (som rån och misshandel) mot personer sker i samband med olika uppgörelser. Undviker man mörka gränder 03:00 en helgkväll så är man säker.
- Vi ligger ständigt i toppen när det gäller lyckligast folk, enbart Schweiz och Danmark brukar ligga före oss.
- Många skulle på en sekund lämna sitt land för Sverige.

Varför framställs Sverige som ett dåligt land på detta forum? Är människor med personliga missöden överrepresenterade på forumet?

För det första så är de/vi som skriver här inte precis representativa för sveriges befolkning.
Utan att ha någon statistik eller källa så vill jag påstå att vissa grupper är klart överrepresenterade.

Vita lågutbildade män, oftast hemmahörande på högerkanten.
Narkotikamissbrukare.
Homofober.
Islamofober.
Rättshaverister och konspirationsteoretiker.
Människor som säger sig veta, men som i själva verket bara tror och lyssnar på det som de vill höra och tro.

I den bästa av världar vore detta ett forum där alla kunde mötas och diskutera öppet, men även om vi lever i ett väldigt bra land, i en bra tid, så lever vi inte i den bästa av världar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback