2019-11-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Förstår inte det där med att "bo billigare". Så länge man inte har dumbelånat sig upp till öronen så är det otroligt billigt att bo i hus i Sverige idag.

Min villa är värderad till 6.2M, jag köpte den för 4.8 till en ränta på 1.69%. Den rena "hyran" är således ca 2660kr/mån på belåning 3025000.
Vårt lånebelopp är högre än snittet i Sverige och har enbart en hyra på 2660kr, hur kan man bo billigare än så?

Visst tillkommer el,vatten och övriga driftkostnader, men kostnaden för min 192kvm villa i ett skapligt fint område i en storstad är fortfarande billigare än en smutsig tvåa i random byhåla.

Är det lyxfällan som gjort folks villor så dyra? Lån via skräpbolag till kontanrinsats på 10% samt bolån via en skitbank på 5% förstår jag ger en väldigt hög månadskostnad, men folk är väl inte så dumma att man sätter sig i den fällan?

Svårt med begreppen? 2660:- kan knappast vara hyra, det är kostnaden för lånet. Driftkostnaden kan man mer likna hyran. Sen måste huset underhållas, hur räknar du in detta? Det är fortfarande billigt att bo i hus men inte gratis.
Citera
2019-11-23, 09:53
Medlem
idiamindadas avatar
Jag har gjort ungefär samma resa som TS, minus skilsmässa. Min lön som försörjer hela familjen räcker precis. Dessförinnan har jag kunnat strö pengar runt mig. Men hur jävla mycket måste man ha? Resa, vem bryr sig. Allt är lugnt och tryggt, finns det mer att önska så länge man har hälsan?
Citera
2019-11-23, 10:45
Medlem
Sueonias avatar
Hur kan du ha det så kärvt?

Du borde ju få ut 28-29k sen får du väl barnbidrag för åtminstone en av ungarna?

Du säger att du betalar 3k men säg att du betalar 6k tot för huset i månaden, 6k mat, 3k bil, andra kostnader 3k blir 18k. Då borde du ju ha 10-11k kvar att "unna dig"?
Citera
2019-11-23, 12:10
Medlem
EliasAlucards avatar
Alltså du får ju skylla dig själv; är du pank på en så fet månadslön så kan du ju tydligen inte hålla i pengar. Kanske dags att se över din livsstil och vilken onödig skit du bränner dina pengar på.
Citera
2019-11-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag är 47 år. Bara att erkänna att man börjar bli gammal även om man i huvudet alltid är 25.
När jag skilde mig för ett par år sedan så hade jag ingen aning om hur mycket det skulle påverka min privata ekonomi. Jag tjänar "ok". Bor i en småstad i mellersta sverige och tjänar runt 39000 kr i månaden. Ska väl egentligen inte klaga.
Mitt X tjänade mycket bättre, runt 45 och hade förmånsbil. Tillsammans hade vi ett liv som hade det gott ställt men som många andra levde vi över våra tillgångar men dyra viner och många middagsbjudningar och helgresor hit och dit

Sen kom skilsmässan med tre barn varannan vecka. Jag tog över kåken och var tvungen att köpa ut henne och köpa en äldre billig bil som drar soppa som bara fan.
Det blev en ny dyster verklighet.

jag pensionspar 1000 kr i månaden, dyra viner köper jag aldrig längre. Det är väldigt sällan man går ut och äter och tänker varje månad att nu ska jag försöka lägga undan lite.
Alltid händer det nåt. Bilen måste på verkstad, nåt måste fixas till kåken. Nån jävla oförutsedd räkning på 500 kr hit och dit och ungarna behöver och måste ha det och det.

Kontentan är att man är black varje månad innan lönen kommer. Ingen buffert. Bara hoppas på att inget allvarligt går sönder i huset eller att bilen lägger ned. Köper man sig en ny t-shirt eller ett par brallor till sig själv så får man dåligt samvete.
Jag fucking hatar det här.

Nu blir det jul! Julklappar och dyr jävla julmat och dyra räkningar för värme.
Känns som att livet bara är en sträcka för att hålla sig vid liv och att ge barnen så bra förutsättningar som möjligt.
Mitt X lever bra! Var otrogen med chefen och bor nu med honom i en stor villa med ett lika stort garage. Två förmånsbilar modell -18 och reser i europa var och varannan vecka.

men jag är inte bitter...

Lägg tiden på barnen och kämpa för att få ha kvar huset=barnen kommer finnas för dig där hela livet och ta hand om dig. medan frun slänger dem in på ålderdomshemmet när chefen Har hittat sin nya yngre älskarinna. Sitter hon där ensam med bältros på något hem borttappad och får uppleva helvetet i förtid. Karma kallas det.
Citera
2019-11-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Lägg tiden på barnen och kämpa för att få ha kvar huset=barnen kommer finnas för dig där hela livet och ta hand om dig. medan frun slänger dem in på ålderdomshemmet när chefen Har hittat sin nya yngre älskarinna. Sitter hon där ensam med bältros på något hem borttappad och får uppleva helvetet i förtid. Karma kallas det.

Att sitta och va bitter över att exet väljer nåt annat är ganska patetiskt.
Vem fn vill va ihop med nån som eg önskar sig ett annat liv?? Bättre att gå skilda vägar om man inte ksn jobba sig igenom det.

Vi är alla människor och döda om 100år.

Hitta nåt som gör dig lycklig, hitta nån dela resan med och om hon vill stanna livet ut och du vill detsamma så skitbra.

Fler borde göra slut och bryta upp från sina miserabla förhållanden.

Barnen känner av om man mår piss på insidan. Finns inga materiella saker att hålla fast vid som gör att barnen växer upp i ett hem där allting är på gränsen till möjligt, men barnen hela tiden känner att något är väldigt fel i bakgrunden.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-11-23 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in