2019-11-22, 16:45
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan du ge något exempel på där man bor tio mil från jobbet och bor i hus, där man inte kan flytta närmare för att boendekostnaden då skulle bli mer än vad man tjänar på mindre pendlingskostnad?
Noterar att du tidigare explicit skrev billigare boende, så mitt förra inlägg är såklart nonsens. Ber om ursäkt!
Citera
2019-11-22, 16:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Noterar att du tidigare explicit skrev billigare boende, så mitt förra inlägg är såklart nonsens. Ber om ursäkt!
Oj, tack. Snyggt gjort.
Citera
2019-11-22, 17:17
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Nu är det inte så att jag har 39000 netto!
Får väl kanske ut runt 30 men då räknar jag med barnbidragen

Jag har ca 14000 i fasta utgifter varje månad
lån
försäkringar
el
värme
pensionspar
etc

låt säga 15 över.
det ska räcka till bensin, pendlar ca 4 mil om dagen t or i en gammal v70
Jag brukar tanka bilen fullt minst 2 gånger i månaden
mat
månadspengar till ungarna
kläder och skor och sånt
mitt heliga snus 1 dosa dagen
en fet katt

Det går undan. Speciellt om man inte är sådär superduktig på att veckohandla och planera mat in i minsta detalj.
Det blir inte mycket över.. så är det bara.. Håller dessutom på att renovera så mycket jag kan till så billigt som möjligt...

Och, ja det gör mig förbannad att man inte har råd att svänga in på systemet och köpa en fin amarone till en bit svenskt oxfilé längre utan att rodna om jag skulle se mig i spegeln.
Pengar är såklart inte allt men jag hatar att det blivit så här.

Renoveringen kan du även spara in stora pengar på om du hårt känner att du vill bo kvar.
När jag renoverade fick jag

- Nya vitvaror av ett bättre märke från Tyskland till 40% lägre pris än i Sverige.
- Jag hittade parkettgolv på blocket nya i kartong som var över från ett bygge för 150kr/m2 som kostar 750 kr/m2 som billigast i handeln just nu.
- Blandare ny i kartong för ungefär en femma och en fimp vilket kostade bra mycket mer i handeln.

Jag ville ha en viss standard men hade egentligen inte råd, men jag gjorde att jag fick råd.

Kika blocket och leta byggvaror som du behöver och gör en sport av det, då blir det lite roligt och jaga priser på ett sätt och det säger jag som annars inte jagar bäst mjölkpriser på ICA direkt.
Citera
2019-11-22, 17:33
Medlem
Citat:
Nu är det inte så att jag har 39000 netto!
Får väl kanske ut runt 30 men då räknar jag med barnbidragen

Jag har ca 14000 i fasta utgifter varje månad
lån
försäkringar
el
värme
pensionspar
etc

låt säga 15 över.
det ska räcka till bensin, pendlar ca 4 mil om dagen t or i en gammal v70
Jag brukar tanka bilen fullt minst 2 gånger i månaden
mat
månadspengar till ungarna
kläder och skor och sånt
mitt heliga snus 1 dosa dagen
en fet katt

Det går undan. Speciellt om man inte är sådär superduktig på att veckohandla och planera mat in i minsta detalj.
Det blir inte mycket över.. så är det bara.. Håller dessutom på att renovera så mycket jag kan till så billigt som möjligt...

Och, ja det gör mig förbannad att man inte har råd att svänga in på systemet och köpa en fin amarone till en bit svenskt oxfilé längre utan att rodna om jag skulle se mig i spegeln.
Pengar är såklart inte allt men jag hatar att det blivit så här.

Snuset kan du lösa genom att göra det själv.
Köp en snussats för 229:-, lite aromer, salt och glycerol, så har du 2,5kg färdigt lössnus efter någon dag och använder du portion finns det så man kan göra egna påsar.
Det drar iväg fort om man sätter sprätt på en köpedosa/dag, speciellt om man kör på lös.
Behöver du tips och hjälp hur du ska komma igång kan du skicka ett mess.
Senast redigerad av peckapecan 2019-11-22 kl. 17:38.
Citera
2019-11-22, 19:59
Medlem
Citat:
Jag är 47 år. Bara att erkänna att man börjar bli gammal även om man i huvudet alltid är 25.
När jag skilde mig för ett par år sedan så hade jag ingen aning om hur mycket det skulle påverka min privata ekonomi. Jag tjänar "ok". Bor i en småstad i mellersta sverige och tjänar runt 39000 kr i månaden. Ska väl egentligen inte klaga.
Mitt X tjänade mycket bättre, runt 45 och hade förmånsbil. Tillsammans hade vi ett liv som hade det gott ställt men som många andra levde vi över våra tillgångar men dyra viner och många middagsbjudningar och helgresor hit och dit

Sen kom skilsmässan med tre barn varannan vecka. Jag tog över kåken och var tvungen att köpa ut henne och köpa en äldre billig bil som drar soppa som bara fan.
Det blev en ny dyster verklighet.

jag pensionspar 1000 kr i månaden, dyra viner köper jag aldrig längre. Det är väldigt sällan man går ut och äter och tänker varje månad att nu ska jag försöka lägga undan lite.
Alltid händer det nåt. Bilen måste på verkstad, nåt måste fixas till kåken. Nån jävla oförutsedd räkning på 500 kr hit och dit och ungarna behöver och måste ha det och det.

Kontentan är att man är black varje månad innan lönen kommer. Ingen buffert. Bara hoppas på att inget allvarligt går sönder i huset eller att bilen lägger ned. Köper man sig en ny t-shirt eller ett par brallor till sig själv så får man dåligt samvete.
Jag fucking hatar det här.

Nu blir det jul! Julklappar och dyr jävla julmat och dyra räkningar för värme.
Känns som att livet bara är en sträcka för att hålla sig vid liv och att ge barnen så bra förutsättningar som möjligt.
Mitt X lever bra! Var otrogen med chefen och bor nu med honom i en stor villa med ett lika stort garage. Två förmånsbilar modell -18 och reser i europa var och varannan vecka.

men jag är inte bitter...

Dumpa bilen, åk kommunalt. När du måste ha biltransport några gånger om året från typ IKEA eller liknande så ringer du bara efter en taxi.

Sälj villan, skaffa lägenhet där värme och varmvatten ingår i hyran.

Vips så räcker 39k till att bjuda alla tre skitungar på schysst käk och presenter, varannan vecka året om.
Citera
2019-11-22, 20:22
Förstår inte det där med att "bo billigare". Så länge man inte har dumbelånat sig upp till öronen så är det otroligt billigt att bo i hus i Sverige idag.

Min villa är värderad till 6.2M, jag köpte den för 4.8 till en ränta på 1.69%. Den rena "hyran" är således ca 2660kr/mån på belåning 3025000.
Vårt lånebelopp är högre än snittet i Sverige och har enbart en hyra på 2660kr, hur kan man bo billigare än så?

Visst tillkommer el,vatten och övriga driftkostnader, men kostnaden för min 192kvm villa i ett skapligt fint område i en storstad är fortfarande billigare än en smutsig tvåa i random byhåla.

Är det lyxfällan som gjort folks villor så dyra? Lån via skräpbolag till kontanrinsats på 10% samt bolån via en skitbank på 5% förstår jag ger en väldigt hög månadskostnad, men folk är väl inte så dumma att man sätter sig i den fällan?
Citera
2019-11-22, 20:32
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
ping
Det här att "unna" sig själv nånting är lite omoget, som du var inne på i första inlägget. Du får börja prioritera det som verkligen spelar roll och kämpa för att skapa lite sinnesro.

Dom flesta i din situation hade varit glada över att man har hus, bil, familj, en ekonomi som går ihop. Sen ska du veta att olyckor händer utan förvarning och du kan stå utan inkomst, och i stort behov av pengar snabbt. Ekonomin kan vända, bostadspriserna kraschar, bensin går upp, börja oroa dig för ifall det blir kris. Det är det som spelar roll. Att vara beredd på det värsta.
Oxfile och snus är bara oseriösa sparare som håller på med.

För övrigt: behåll ditt hus, och byt inte bil nu, du får ha det som mål när du har en större buffert.

Rick Rozay out.
Citera
2019-11-22, 20:52
Ja skaffar man barn är det klart man får göra uppoffringar på annat i livet, varje barn kostar väl typ 1
miljon att föda upp. Barn = fattigdom skulle jag säga, iaf ekonomiskt. Sen är det dyrt att leva singel i Sverige oavsett barn eller inte.
Citera
2019-11-22, 21:07
Medlem
Babydolls avatar
Hyra ut ett rum?
Kanske till en släkting om det finns någon som är intresserad? Student? Pensionär?
Se bara upp lite vem du släpper över tröskeln då du har barn så det inte är ett peddo.

Samåka med någon?
Ni kan turas om att köra varannan vecka/sova i passagerarsätet varannan vecka.
Citera
2019-11-22, 21:50
Medlem
Glossuss avatar
Sorry mannen. Vill inte strö salt i dina sår, men du har gjort dina val i livet. Finns många män som förlorar sin dröm när kärringen plötsligt vill gå på grönbete...
Citera
2019-11-23, 01:48
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Så om 500 spänn till dras bort från dessa 6300 kr så är TS plötsligt pank?

Min pappa åkte kollektivtrafik med mig hela min uppväxt, det var det ingen som tog skada av.

TS har själv skrivit att det barnen får är månadspeng, och jag utgår ifrån att han ger samma rimliga månadspeng som alla andra. Kläder är inget som behövs varje månad, och köper man i second hand-butiker (vilket min pappa gjorde) så blir det snorbilligt.

Nej, TS har helt enkelt inte redovisat vart alla pengar går. Spelberoende? Hetsätning? Kläder som inte behövs?

Dessa 6300kr är en uträkning du har tagit fram, något vi knappast kan gå efter i en diskussion.
Huruvida din far gjorde med dig är irrelevant i denna diskussion också då varken du eller jag vet vilka möjligheter TS har samt hur det är med jobbet, jag personligen hade inte klarat av att arbeta heltid samt åka buss med 3barn som ska hämtas på olika ställen och vid olika tider samt äga ett hus på det.

I din kalkyl har du inte räknat med några utgifter för huset, vet av egen erfarenhet att det kostar minst 2.000kr i månaden i underhåll för äldre hus, vissa år/månader är det större kostnader som kommer. T ex en vanlig dränering kostar allt mellan 80.000-150.000kr, ett takbyte går på samma kostnad beroende på storlek.

Klart det går köpa kläder begagnat, dock inte alla som vill arbeta 100% på ett arbete, ta hand om barn, ta hand om hus och sedan köpa begagnat.
Citera
2019-11-23, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Dessa 6300kr är en uträkning du har tagit fram, något vi knappast kan gå efter i en diskussion.
Huruvida din far gjorde med dig är irrelevant i denna diskussion också då varken du eller jag vet vilka möjligheter TS har samt hur det är med jobbet, jag personligen hade inte klarat av att arbeta heltid samt åka buss med 3barn som ska hämtas på olika ställen och vid olika tider samt äga ett hus på det.

I din kalkyl har du inte räknat med några utgifter för huset, vet av egen erfarenhet att det kostar minst 2.000kr i månaden i underhåll för äldre hus, vissa år/månader är det större kostnader som kommer. T ex en vanlig dränering kostar allt mellan 80.000-150.000kr, ett takbyte går på samma kostnad beroende på storlek.

Klart det går köpa kläder begagnat, dock inte alla som vill arbeta 100% på ett arbete, ta hand om barn, ta hand om hus och sedan köpa begagnat.

Men varför lägger du till utgifter som inte TS själv har radat upp? Han skrev vilka fasta utgifter han har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in