2019-12-19, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Varför ens skriva ett långt inlägg om en så korkad fråga här? Gå ut i garaget och byt remmen.. vad är problemet?

På vilket sätt är frågan korkad? Problemet är att jag inte vil låta mig knullas av verkstaden när jag kan göra jobbet själv. Jag har dock inget garage och är inte sugen på att stå ute i minusgrader och byta rem.
Jag undrar helt enkelt hur länge det är rimligt att den håller utöver 16.000 mil. Kan tillägga at bilen nu passerat 17.200 mil och lever fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Jag tror du har fel. Har själv en VW 2012 1,6TDI. På den är det 21,000 mil på kamremsbyte. Bytes i våras då bilen gått 21,500 mil då det ändå var dags för service.

Före den bilen hade jag en VW 1,6 bensin 1998
På den var det 18,000 mil på kamremsbyte. Jag bytte den på 19,000+ mil

Fel på vilket sätt?
Citera
2019-12-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
På vilket sätt är frågan korkad? Problemet är att jag inte vil låta mig knullas av verkstaden när jag kan göra jobbet själv. Jag har dock inget garage och är inte sugen på att stå ute i minusgrader och byta rem.
Jag undrar helt enkelt hur länge det är rimligt att den håller utöver 16.000 mil. Kan tillägga at bilen nu passerat 17.200 mil och lever fortfarande.

Jag har haft 5 bilar från 4 olika länder som alla gått över 25 000 mil. Jag har aldrig bytt kamrem och aldrig varit med om ras. Kamremmen är väl bytt nån gång antar jag men inget jag haft koll på. Sannolikt går den en bra bit över bytesintervallet.

Tycker frågan är väldigt berättigad.
Citera
2019-12-19, 21:24
Medlem
Skattebrotts avatar
Faktorer som spelar in:

1. Om motorn är "interference", dvs om den går sönder ifall kamremmarna går av, eller inte.

2. Hur många kamremmar det är. Tre kamremmar är lite säkrare för om en går av så sägs det att man märker det och kan stanna innan motorn går sönder (stämmer det?).

3. Hur mycket bytet kostar på den aktuella motorn, i tid (om du byter själv) eller pengar (om du lämnar bort arbetet).

4. Vad kostnaden blir ifall motorn går sönder, dvs vad motorbyte kostar (en enkel fyra monterad i ett rymligt motorrum och det finns gott om motorer i bra skick på bilskrotarna, eller en dyr V12 som kostar 60000 kr att ersätta) eller vad bilen är värd (för en bil vars värde endast är 15000 kr kanske det är bättre att fortsätta köra och hoppas på det bästa).

5. Om du behöver göra något annat arbete samtidigt så att synergifördelar uppnås ifall man gör båda jobben samtidigt, t.ex. byta termostathus eller vattenpump.

Om kamremmen sägs hålla 8 år kanske jag skulle våga chansa på 12 år om bilen är värd säg 20000 kr, men därefter byta.
Senast redigerad av Skattebrott 2019-12-19 kl. 21:27.
Citera
2020-06-07, 00:05
Medlem
Liten update här!

Bilen har nu passerat 18.400 mil, altså 2400 mil över rekommenderat interval på kamremsbyte, still going strong!

Kommer att byta kamremen nu under som närmaste veckorna.
Citera
2020-06-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Liten update här!

Bilen har nu passerat 18.400 mil, altså 2400 mil över rekommenderat interval på kamremsbyte, still going strong!

Kommer att byta kamremen nu under som närmaste veckorna.

Är omöjligt att svara på hur länge en kamrem håller därför drar biltillverkarna ner tidsintervallet så man ligger på en någorlunda säker nivå.
Allt beror givetvis på hur bilen körs, om man belastar motorn hårt, drar tungt så slits det mer.
Den kan hålla 5år eller 25år. Inte för att jag skulle vilja köra omkring i en bil med 25 år gammal kamrem.

Kör man normalt så skulle jag inte vara orolig över att överskrida intervallet med något år eller ett par tusen mil. Men var väl medveten om att om den går och du har en "interference motor" så kan du i värsta fall bli tvungen att köpa en ny topp och nya kolvar eller t.o.m trycka ner skrot mellan kolv och cylinder.

Men i många fall så brukar det inte hända så mycket. Det är vanligt att man monterar ny kamrem och ser om allt är som det skall innan man river motorn efter att gamremen gått.
Citera
2020-06-07, 15:31
Medlem
Hej jag tycker du ska byta nu direkt så slipper du en ordentligt motorhaveri på 25-35 lök men har du motor garanti kvar så blir det bara några tusenlappar i självrisk om den nu skulle smälla av.
Citera
2020-06-07, 15:51
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Är omöjligt att svara på hur länge en kamrem håller därför drar biltillverkarna ner tidsintervallet så man ligger på en någorlunda säker nivå.
Allt beror givetvis på hur bilen körs, om man belastar motorn hårt, drar tungt så slits det mer.
Den kan hålla 5år eller 25år. Inte för att jag skulle vilja köra omkring i en bil med 25 år gammal kamrem.

Kör man normalt så skulle jag inte vara orolig över att överskrida intervallet med något år eller ett par tusen mil. Men var väl medveten om att om den går och du har en "interference motor" så kan du i värsta fall bli tvungen att köpa en ny topp och nya kolvar eller t.o.m trycka ner skrot mellan kolv och cylinder.

Men i många fall så brukar det inte hända så mycket. Det är vanligt att man monterar ny kamrem och ser om allt är som det skall innan man river motorn efter att gamremen gått.

Har du koll eller...?
Många biltillverkare har övergått till att inspektera remmen okulärt vid service och inte bara gå på miltal eller ålder. En kamrem med sprickor eller skador ska genast bytas men ser den fin ut väntar man till nästa service. Jag skulle absolut inte chansa och har också varit med om ett kamremsbrott som inträffade före rekommenderad ålder/miltal.

Dom flesta motorer är av typen interference och får man s k "ventilsallad" så behöver man inte köpa ny topp eller ofta inte ens kolvar utan det är ventilerna som böjs och måste ersättas. Trycka ner skrot mellan kolv och cylinder??? Vad är det för trams?

Och det brukar, tvärt om vad du säger, oftast bli skador vid ett kamremsbrott. Dom flesta remmar brukar gå av vid start av motorn, dvs vid låga varv och låg belastning men det hjälper inte: när kolv och öppen ventil möts så blir det obönhörligen skador!

Inga bilar har sen tre kamremmar som @skattebrott säger. De allra flesta har en, vissa två (men det är ovanligt) och går en av så kan den trasiga remmen i sig trassla in sig i den andra remmen och sen orsaka ett nytt brott. Det kan också hända om det sitter en s k balansaxelrem där som brister.
Citera
2020-06-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag tycker du ska byta nu direkt så slipper du en ordentligt motorhaveri på 25-35 lök men har du motor garanti kvar så blir det bara några tusenlappar i självrisk om den nu skulle smälla av.
Lär inte existera någon sådan garanti för en bil som rullat över 17000 mil.
Citera
2020-06-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har du koll eller...?
Många biltillverkare har övergått till att inspektera remmen okulärt vid service och inte bara gå på miltal eller ålder. En kamrem med sprickor eller skador ska genast bytas men ser den fin ut väntar man till nästa service. Jag skulle absolut inte chansa och har också varit med om ett kamremsbrott som inträffade före rekommenderad ålder/miltal.

Dom flesta motorer är av typen interference och får man s k "ventilsallad" så behöver man inte köpa ny topp eller ofta inte ens kolvar utan det är ventilerna som böjs och måste ersättas. Trycka ner skrot mellan kolv och cylinder??? Vad är det för trams?

Och det brukar, tvärt om vad du säger, oftast bli skador vid ett kamremsbrott. Dom flesta remmar brukar gå av vid start av motorn, dvs vid låga varv och låg belastning men det hjälper inte: när kolv och öppen ventil möts så blir det obönhörligen skador!

Inga bilar har sen tre kamremmar som @skattebrott säger. De allra flesta har en, vissa två (men det är ovanligt) och går en av så kan den trasiga remmen i sig trassla in sig i den andra remmen och sen orsaka ett nytt brott. Det kan också hända om det sitter en s k balansaxelrem där som brister.
Boxermotorer har två, kanske så även på V-motorer?
Tre? Nej, var hittas den konstruktionen?
Citera
2020-06-07, 23:17
Medlem
Vissa boxer- eller V-motorer har två kamremmar, men många har också bara en lång. Det senare verkar vara det vanligaste nuförtiden på de motorer jag sett. Och om bara en av remmarna går sönder (och inte trasslar in sig i den kvarvarande) så är motorn ändå i princip lika körd, även om det bara är ventilsallad i hälften av cylindrarna.

Byte av kamrem för en äldre bil (om man inte är så oroad över andrahandsvärdet på bilen vid försäljning) är enkel matematik baserat på en lite svår uppskattning av risker. Om (bilens värde) x (sannolikhet för kamremsras) < (kostnaden för kamremsbyte) är det egentligen inte värt det. Förutsatt att man inte är sentimentalt förtjust i sin bil, eller inte kan sova om nätterna när nåt är ett par veckor över angivet serviceintervall.
Citera
2020-06-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har du koll eller...?

Beror helt på hur du kör och när brottet händer!
Tar man en vanlig "svenssonbil" så har 99% av bilarna en kamrem/kamkedja. Även om du har interferencemotor så kan man klara sig hyggligt... Med det sagt så skulle jag aldrig hoppa över ett kamremsbyte, men att köra 1000-2000 mil över rekommenderat intervall ser jag inte som något som helst problem förutsatt att man inte överbelastat motorn som jag sker tidigare (drar mycket tungt eller allmänt kör som en idiot)!

Och ja, du kan trycka ner skrot mellan kolv och cylinder, inte helt ovanligt om t.ex. en ventil går sönder.

Nu har jag ingen statistik på hur många totalhaverier det blir av alla kamremsbrott så säger inte att du har fel. Men enligt mina erfarenheter så är det fler bilar som klarat sig än som inte gjort det.
Ber om ursäkt för att det kanske lät som ett påstående, det var inte alls meningen. Det jag syftade på var att det inte nödvändigtvis behöver vara katastrof om kamremmen går av som alla tycks tro!

Anledningen till att jag säger detta är att jag vet att en del verkstäder har satt i system att försöka lura av bilar billigt av ovetande kunder som haft kamremshaveri! Man påstår att bilen behöver en helt ny motor och att det kommer kosta 50.000,- och bilen är värd max 40.000,- när den är fixad, så dom erbjuder någon tusenlapp för att "hjälpa" kunden bli av med skiten då det i själva verket bara varit att sätta dit en kamrem och fortsätta köra!!

Och får du "ventilsallad" så har ventilerna tagit emot någonting, alltså en kolv, så det räcker inte alltid med att bara byta ventiler, ofta har du betydligt fler grejer som skadats. MEN, inte alltid, det ser man först när man river isär allting.
Nu skall man skilja på en prestandabil där remmen går av vid full belastning och en personbil där den går av när man backar ut från parkeringen!
Citera
2020-06-08, 18:24
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Beror helt på hur du kör och när brottet händer!
Tar man en vanlig "svenssonbil" så har 99% av bilarna en kamrem/kamkedja. Även om du har interferencemotor så kan man klara sig hyggligt... Med det sagt så skulle jag aldrig hoppa över ett kamremsbyte, men att köra 1000-2000 mil över rekommenderat intervall ser jag inte som något som helst problem förutsatt att man inte överbelastat motorn som jag sker tidigare (drar mycket tungt eller allmänt kör som en idiot)!

Och ja, du kan trycka ner skrot mellan kolv och cylinder, inte helt ovanligt om t.ex. en ventil går sönder.

Nu har jag ingen statistik på hur många totalhaverier det blir av alla kamremsbrott så säger inte att du har fel. Men enligt mina erfarenheter så är det fler bilar som klarat sig än som inte gjort det.
Ber om ursäkt för att det kanske lät som ett påstående, det var inte alls meningen. Det jag syftade på var att det inte nödvändigtvis behöver vara katastrof om kamremmen går av som alla tycks tro!

Anledningen till att jag säger detta är att jag vet att en del verkstäder har satt i system att försöka lura av bilar billigt av ovetande kunder som haft kamremshaveri! Man påstår att bilen behöver en helt ny motor och att det kommer kosta 50.000,- och bilen är värd max 40.000,- när den är fixad, så dom erbjuder någon tusenlapp för att "hjälpa" kunden bli av med skiten då det i själva verket bara varit att sätta dit en kamrem och fortsätta köra!!

Och får du "ventilsallad" så har ventilerna tagit emot någonting, alltså en kolv, så det räcker inte alltid med att bara byta ventiler, ofta har du betydligt fler grejer som skadats. MEN, inte alltid, det ser man först när man river isär allting.
Nu skall man skilja på en prestandabil där remmen går av vid full belastning och en personbil där den går av när man backar ut från parkeringen!

Hur mycket vet du om motorer egentligen?
Till att börja med så har nästan 100% av alla svenssonbilar kamrem eller kamkedja - enda undantagen är rena elbilar.

Och nej: man klarar sig inte hyggligt vid ett kamremsbrott vid en interferencemotor. Har aldrig hör nån som gjort det och det torde vara omöjligt då en motor snurrar hundratals varv per minut redan på tomgång och att det då inte inträffar att en ventil står öppen och en kolvtopp träffar den borde vara helt omöjligt. På en prestandabil är toleranserna ännu snävare så där torde risken för ytterligare motorskador också vara större.
Sen är jag inte så övertygad om att remmen belastas märkbart hårdare om man kör hårt, visst, en övervarvning är givetvis inte bra men att dra tungt ska knappast påverka kamremmen. Den har ju bara i uppgift att dra runt kammen eller kammarna och dom jobbar på samma sätt oavsett motorbelastning.
Jag har själv erfarenhet av fem kamremsbrott. På den första (Volvo) var det en non-interference motor så det var bara att haka på en ny rem och åka vidare. På den andra (Mitsubishi) som inträffade i 90km/h var det bara att skrota motorn. Öppnade den inte ens. Då hade jag 400 mil kvar till ett planerat kamremsbyte enligt miltal.
På den tredje, (Mitsubishi) som jag köpte billigt pga detta (remmen hade gått av vid start) så fick jag byta samtliga 16 ventiler - fanns inte en som klarat sig men det var också det enda som skadats i själva toppen. Det fanns små märken i kolvarna men dom hade inte havererat helt. Den fjärde och femte (Toyotor) köpte jag billigt då två verkstäder hade dömt ut dem efter detta, dom hade alltså inte koll på att det var non interference-motorer så det var bara att fixa ny rem och köra vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in