Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Har du koll eller...?
Många biltillverkare har övergått till att inspektera remmen okulärt vid service och inte bara gå på miltal eller ålder. En kamrem med sprickor eller skador ska genast bytas men ser den fin ut väntar man till nästa service. Jag skulle absolut inte chansa och har också varit med om ett kamremsbrott som inträffade före rekommenderad ålder/miltal.
Dom flesta motorer är av typen interference och får man s k "ventilsallad" så behöver man inte köpa ny topp eller ofta inte ens kolvar utan det är ventilerna som böjs och måste ersättas.
Trycka ner skrot mellan kolv och cylinder??? Vad är det för trams?
Och det brukar, tvärt om vad du säger,
oftast bli skador vid ett kamremsbrott. Dom flesta remmar brukar gå av vid start av motorn, dvs vid låga varv och låg belastning men det hjälper inte: när kolv och öppen ventil möts så blir det obönhörligen skador!
Inga bilar har sen tre kamremmar som @skattebrott säger. De allra flesta har en, vissa två (men det är ovanligt) och går en av så kan den trasiga remmen i sig trassla in sig i den andra remmen och sen orsaka ett nytt brott. Det kan också hända om det sitter en s k balansaxelrem där som brister.
Beror helt på hur du kör och när brottet händer!
Tar man en vanlig "svenssonbil" så har 99% av bilarna en kamrem/kamkedja. Även om du har interferencemotor så kan man klara sig hyggligt... Med det sagt så skulle jag aldrig hoppa över ett kamremsbyte, men att köra 1000-2000 mil över rekommenderat intervall ser jag inte som något som helst problem förutsatt att man inte överbelastat motorn som jag sker tidigare (drar mycket tungt eller allmänt kör som en idiot)!
Och ja, du kan trycka ner skrot mellan kolv och cylinder, inte helt ovanligt om t.ex. en ventil går sönder.
Nu har jag ingen statistik på hur många totalhaverier det blir av alla kamremsbrott så säger inte att du har fel. Men enligt mina erfarenheter så är det fler bilar som klarat sig än som inte gjort det.
Ber om ursäkt för att det kanske lät som ett påstående, det var inte alls meningen. Det jag syftade på var att det inte nödvändigtvis behöver vara katastrof om kamremmen går av som alla tycks tro!
Anledningen till att jag säger detta är att jag vet att en del verkstäder har satt i system att försöka lura av bilar billigt av ovetande kunder som haft kamremshaveri! Man påstår att bilen behöver en helt ny motor och att det kommer kosta 50.000,- och bilen är värd max 40.000,- när den är fixad, så dom erbjuder någon tusenlapp för att "hjälpa" kunden bli av med skiten då det i själva verket bara varit att sätta dit en kamrem och fortsätta köra!!
Och får du "ventilsallad" så har ventilerna tagit emot någonting, alltså en kolv, så det räcker inte alltid med att bara byta ventiler, ofta har du betydligt fler grejer som skadats. MEN, inte alltid, det ser man först när man river isär allting.
Nu skall man skilja på en prestandabil där remmen går av vid full belastning och en personbil där den går av när man backar ut från parkeringen!