2019-11-21, 18:49
Medlem
Har också en diesel med samma intervall, bytte vid 15000 just för att kunna göra det på sommaren och inte utomhus mitt i vintern.

Kunde knappt se skillnad på den gamla och den nya remmen.

Högst troligt håller den, men det är din bil och nattsömn...
Citera
2019-11-21, 21:03
Medlem
immenhusens avatar
Som många skriver är det ett rent lotteri. Har själv aldrig råkat ut för att en rem har gått av, och kanske beror det på att jag har låtit byta den på mina bilar för husfridens skull när det börjat dra ihop sig.

Hade jag varit du hade jag låtit bytt den, och samtidigt passa på att byta vattenpumpen som många skriver. Därtill skulle jag även låta byta övriga remmar medan man ändå håller på (för servo, fläkt m.m.). Jag är å andra sidan inte händig själv för dessa ingrepp, och betalade ca 6000 kr för byte av allt ovan på min Peugeot för någon månad sedan.
Citera
2019-11-21, 23:08
Medlem
carminaburanas avatar
dags för min att bytas med, inte pga milen men tiden, 5 år. den har knappt gått hälften av milen. jag köpte remmarna själv (mindre än halva priset jämfört med vad garaget sklulle ha för att ta hem det), och hittade ett garage som gör jobbet för 3000 kr ink moms. det är jag nöjd med.
Citera
2019-11-21, 23:29
Medlem
Jag är också i precis samma dilemma. Jag kör en Volvo V70N av modellår 2003 vilken har gått cirka 600 mil över intervallet nu, och så har jag en annan Volvo också som står på förvaring för tillfället vilken också behöver ett kamremsbyte. Dock har jag inte heller någon tillgång till varmgarage, och jag har dessutom aldrig bytt en kamrem tidigare. Flertalet andra mer eller mindre knepiga jobb har jag gett mig på, men faktiskt aldrig en kamrem.

Jag kommer att chansa på att remmen håller tills våren. Däremot har jag ett missljud från något lager i området runt generatorn. Det måste jag åtgärda inom det snaraste. Förmodligen är det spännrullen som låter, men jag är inte helt säker på det. Jag tänkte hänga av multiremmen i dagarna och känna på alla lager. Min största förhoppning är att ljudet ska försvinna när jag startar motorn utan multiremmen, för annars kan det ju vara vattenpumpen som låter, och då blir det plötsligt mycket jobbigare, för i så fall måste jag nog trots allt byta kamremmen inom det snaraste vare sig jag känner för det eller ej.

En rolig anekdot i sammanhanget är att mina föräldrar körde en V70N av modellår 2002 från 2012 och fram till i våras. Sedan började allt fler bekymmer dyka upp och den ställdes av och är stående nu. Totalt har den gått strax under 50 000 mil och kamremmen byttes sist omkring år 2010 och vid cirka 20 000 mil. Rätt så imponerande att den remmen höll. Den gick som slit-och-släng-bil och servades inte på säkert fem år, utan olja fylldes bara på när stickan hade svårt att nå ned till oljan och liknande. Jag tycker synd om bilen, men den startade ta mig fan alltid och gick igenom besiktningen vartenda år fram tills i år.
Citera
2019-11-24, 21:13
Medlem
Jag har en riktigt sunkig gammal Opel som jag använder som slit o släng bil. Slumpar fram över stock o sten och fraktar allt möjligt i den.
Kommer inte kosta på den en krona förutom däck, skatt och bensin. När den rasar eller inte klarar besiktningen så skrotas den.

Ligger just nu på 9000 mil och fem år över bytesintervallet på kamremmen. 😀
Citera
2019-12-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Min bil har 160.000 km/8 år interval på kamremsbyte. 4 cylindring Diesel

Nu har den passerat 170.000 km och eftersom jag kan byte själv känns det onödigt att lämna in den på verkstad. Har dock ingen verkstad och tänker inte stå ute i minusgrader och byta. Satsar helt enkelt på att den håller fram tills våren. Uppskattar att jag kommer köra minst 1000 mil innan dess.

Altså 180.000 km innan byte. Bilen är 2012 års modell så på åren är det lugnt.

Hur stor risk uppskattar ni det är att remmen pajjar innan dess?

Tilverkaren av remmen garanterar ju att den håller så länge den är monterat fackmannsmessigt och inget konstigt händer. Känns därför som att 0.01% av alla kamremmar eller mindre borde gå sönder innan 160.000 km som är intervall i mitt fall.

Och eftersom bilar används på mycket olika sätt, t.ex några varver utta helvete och kör som svin, andra t.ex taxi kan stå hundratals timmar på tomgång så brukar kamremmen hålla ändå.

Hur länge uppskattar ni att jag kan köra innan det är 10, 50 eller 90-100% risk att remmen går av?

Jag uppskattar själv att risken för kamremshavari innan 200.000 km är 10% eller mindre och 50% risk vid kanske 250.000 km

Hur långt över intervall har du själv kört?

Varför ens skriva ett långt inlägg om en så korkad fråga här? Gå ut i garaget och byt remmen.. vad är problemet?
Citera
2019-12-16, 20:34
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Varför ens skriva ett långt inlägg om en så korkad fråga här? Gå ut i garaget och byt remmen.. vad är problemet?
Det är väl inte så ”bara” att byta kamrem?
Citera
2019-12-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Det är väl inte så ”bara” att byta kamrem?

Allt går om man vill. Så länge man sitter här och spekulerar blir det inte gjort iaf..
Orkar man inte eller att man fryser ber man en mekpolare man litar på att göra jobbet.
Obs.. inget klantarsel alltså.
Då kan man lika gärna skrota och köpa nåt med kedjedriven kam ist.
Citera
2019-12-16, 21:40
Medlem
..ska tilläggas att har man imte större bekymmer än att oroa sig för ett rembrott, då vore livet ganska glatt :-D
Citera
2019-12-16, 22:05
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaZeX
Jag är också i precis samma dilemma. Jag kör en Volvo V70N av modellår 2003 vilken har gått cirka 600 mil över intervallet nu, och så har jag en annan Volvo också som står på förvaring för tillfället vilken också behöver ett kamremsbyte. Dock har jag inte heller någon tillgång till varmgarage, och jag har dessutom aldrig bytt en kamrem tidigare. Flertalet andra mer eller mindre knepiga jobb har jag gett mig på, men faktiskt aldrig en kamrem.

Jag kommer att chansa på att remmen håller tills våren. Däremot har jag ett missljud från något lager i området runt generatorn. Det måste jag åtgärda inom det snaraste. Förmodligen är det spännrullen som låter, men jag är inte helt säker på det. Jag tänkte hänga av multiremmen i dagarna och känna på alla lager. Min största förhoppning är att ljudet ska försvinna när jag startar motorn utan multiremmen, för annars kan det ju vara vattenpumpen som låter, och då blir det plötsligt mycket jobbigare, för i så fall måste jag nog trots allt byta kamremmen inom det snaraste vare sig jag känner för det eller ej.

En rolig anekdot i sammanhanget är att mina föräldrar körde en V70N av modellår 2002 från 2012 och fram till i våras. Sedan började allt fler bekymmer dyka upp och den ställdes av och är stående nu. Totalt har den gått strax under 50 000 mil och kamremmen byttes sist omkring år 2010 och vid cirka 20 000 mil. Rätt så imponerande att den remmen höll. Den gick som slit-och-släng-bil och servades inte på säkert fem år, utan olja fylldes bara på när stickan hade svårt att nå ned till oljan och liknande. Jag tycker synd om bilen, men den startade ta mig fan alltid och gick igenom besiktningen vartenda år fram tills i år.

Inspektera remmen efter sprickor

Gör ett stetoskop och lyssna på rullarna, googla
Citera
2019-12-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Inspektera remmen efter sprickor

Gör ett stetoskop och lyssna på rullarna, googla

Min kamrem såg fräsch ut, så den får sitta kvar tills våren kommer. Och oljudet kom från spännrullen till multiremmen. Det är åtminstone åtgärdat nu.
Citera
2019-12-17, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Min bil har 160.000 km/8 år interval på kamremsbyte. 4 cylindring Diesel

Nu har den passerat 170.000 km och eftersom jag kan byte själv känns det onödigt att lämna in den på verkstad. Har dock ingen verkstad och tänker inte stå ute i minusgrader och byta. Satsar helt enkelt på att den håller fram tills våren. Uppskattar att jag kommer köra minst 1000 mil innan dess.

Altså 180.000 km innan byte. Bilen är 2012 års modell så på åren är det lugnt.

Hur stor risk uppskattar ni det är att remmen pajjar innan dess?

Tilverkaren av remmen garanterar ju att den håller så länge den är monterat fackmannsmessigt och inget konstigt händer. Känns därför som att 0.01% av alla kamremmar eller mindre borde gå sönder innan 160.000 km som är intervall i mitt fall.

Och eftersom bilar används på mycket olika sätt, t.ex några varver utta helvete och kör som svin, andra t.ex taxi kan stå hundratals timmar på tomgång så brukar kamremmen hålla ändå.

Hur länge uppskattar ni att jag kan köra innan det är 10, 50 eller 90-100% risk att remmen går av?

Jag uppskattar själv att risken för kamremshavari innan 200.000 km är 10% eller mindre och 50% risk vid kanske 250.000 km

Hur långt över intervall har du själv kört?
Jag tror du har fel. Har själv en VW 2012 1,6TDI. På den är det 21,000 mil på kamremsbyte. Bytes i våras då bilen gått 21,500 mil då det ändå var dags för service.

Före den bilen hade jag en VW 1,6 bensin 1998
På den var det 18,000 mil på kamremsbyte. Jag bytte den på 19,000+ mil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in