Citat:
Ursprungligen postat av
Jiren
Jag förstår hur ni resonerar.
Men jag känner mig själv mycket väl. Personligen skulle jag aldrig kunna motstå begäret att planera och utföra den perfekta hämnden. Annars skulle jag aldrig kunna gå vidare.
Om t.ex min frus mördare gick fri så skulle hela mitt väsen och tillvaro kännas så jävla mycket värre än om jag hamnade i fängelse för hämnd. Jag skulle spendera resten av mitt liv i hat, vrede, sorg och en ständig blodtörst.
Lätt att förstå om mördaren inte åker in eller får ett löjligt straff på några år.
Samtidigt blir inget bättre av hämnd även om det är lätt att tro det. Förutom att man fått sin fru dödad har man dödat någon själv och hamnar kanske i fängelse på livstid. Inget gott någonstans och alltför gott om tid att ångra sig. Har man dessutom barn har man gjort något värre än den som mördade frun och ens föräldrar får också leva med ångesten och sorgen.
Det vore nog bättre att ägna resten av livet åt terapi, för det lär man behöva.
Blodshämnd skapar överjävliga samhällen överallt där det är vanligt. Finns skäl till att den svenska klanen valt att bannlysa sådant. Sedan har politikerna svikit på senare decennier med löjligt låga straff.
Jag hoppas de får tag på den skyldige och att han får minst 10 år. Det blir nog inte alltför svårt att hitta honom, han är rökt.