Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-16, 20:52
  #1
Medlem
Hej.

Som rubriken lyder anser jag mig vara en person av hög kreativ förmåga. Tidigt i livet visade jag ett stort intresse för musik och jag spelar en diverse olika instrument på hyfsat avancerad nivå och allt har jag lärt mig på egen hand. Jag säger inte att det varit lätt, men jag har lyckats med det. Musiken har alltid varit min största komfort och gjort att jag känt mig speciell. Men när det kommer till enklare uppgifter som en majoritet av befolkningen har lätt att förhålla sig till känner jag mig vilsen och rent ut sagt efterbliven. För att komma med ett exempel kan vi ta saker att förhålla sig till inom mitt nuvarande arbete. Jag jobbar inom restaurang, uppgifter som en normalt funtad person inte borde ha några problem med att klara av lyckas jag alltid klanta till. T.ex. att memorera vilka ingredienser som kunden ska ha i sin sallad, att inte glömma saker framme efter stängning (t.ex. kött som ska placeras i frys etc.). Att helt enkelt minnas hur jag ska gå tillväga med någonting som min chef förklarade för mig dagen innan utan att behöva fråga igen. Jag har så otroligt svårt för att ta in saker som inte engagerar mig, och då kanske ni undrar varför jag jobbar på en restaurang om det inte engerar mig - eftersom jag är en vilsen 23-åring som fick ett erbjudande av en bekant och som i sitt nuvarande tillstånd inte har några specifika ambitioner i livet. Det här med att anpassa sig efter saker och ting som anses vara nödvändiga och självklara inom samhället för att få livet att flyta på är inte tillräckligt tillfredsställande för mig som det verkar vara för andra. Jag kan inte behålla ett jobb under längre perioder utan att känna att jag måste bort därifrån och göra något nytt, det kan nästan beskrivas likt en panikkänsla. Mitt dåliga förhållningssätt till rutiner, planering och konstanta misslyckande med enkla uppgifter på jobbet får mig att må extremt dåligt och tro att mina kollegor ser mig som korkad. Detta intensifierar min dåliga självkänsla som jag alltid brottats med och orsakar mycket ångest. Hade jag fått sammanfatta min personlighet med ett ord hade det ordet varit Trög. Behovet av att lämna mitt nuvarande liv bakom mig och resa långt bort och leva enkelt blir större för var dag.

Kan man ha relativt låg IQ men samtidigt besitta hög kreativ förmåga? Hur hade ni definierat intelligens?

Finns det någon där ute som kan relatera till min personlighet?
Citera
2019-11-16, 20:56
  #2
Medlem
Jag tror inte du har låg IQ, däremot tror jag inte att du är vidare ordningssam och strukturerad i din personlighet. Inga konstigheter, finns många artister och väldigt kreativa människor som har liknande egenskaper.

Jag tror du är begåvad men möjligt du har ADD/ADHD-drag.
Citera
2019-11-16, 21:13
  #3
Medlem
Rullandegalnings avatar
På vilket sätt är du kreativ?
Citera
2019-11-17, 00:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Jag tror inte du har låg IQ, däremot tror jag inte att du är vidare ordningssam och strukturerad i din personlighet. Inga konstigheter, finns många artister och väldigt kreativa människor som har liknande egenskaper.

Jag tror du är begåvad men möjligt du har ADD/ADHD-drag.
Tack för din fundering. Det kan nog stämma att jag har en släng av ADHD men har alltid varit tveksam till att jag skulle få diagnosen. Känner två personer som har fått diagnosen och jag tycker mig kunna se ett mönster hos dom som jag inte riktigt kan applicera till mig själv. Men som du säger är det möjligt att det kan vara mer av ett drag än en diagnos.
Citera
2019-11-17, 00:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
På vilket sätt är du kreativ?
Bara älskar att skriva, måla, spela musik och pyssla allmänt. Fick högsta betyg i musik och bild i grundskolan och uppmuntrandes mycket av lärarna så har alltid sett mig överlägsen inom dessa områden, det kanske låter överdrivet självgott men det är min trygghet, där jag känner mig säker.

Efter en månad i Thailand blev jag stressad över att inte ha en gitarr att plinka på att jag var tvungen att googla fram en musikaffär och gå och köpa mig en vilket jag till slut gjorde.
Citera
2019-11-17, 00:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadeInSweden
Hej.

Som rubriken lyder anser jag mig vara en person av hög kreativ förmåga. Tidigt i livet visade jag ett stort intresse för musik och jag spelar en diverse olika instrument på hyfsat avancerad nivå och allt har jag lärt mig på egen hand. Jag säger inte att det varit lätt, men jag har lyckats med det. Musiken har alltid varit min största komfort och gjort att jag känt mig speciell. Men när det kommer till enklare uppgifter som en majoritet av befolkningen har lätt att förhålla sig till känner jag mig vilsen och rent ut sagt efterbliven. För att komma med ett exempel kan vi ta saker att förhålla sig till inom mitt nuvarande arbete. Jag jobbar inom restaurang, uppgifter som en normalt funtad person inte borde ha några problem med att klara av lyckas jag alltid klanta till. T.ex. att memorera vilka ingredienser som kunden ska ha i sin sallad, att inte glömma saker framme efter stängning (t.ex. kött som ska placeras i frys etc.). Att helt enkelt minnas hur jag ska gå tillväga med någonting som min chef förklarade för mig dagen innan utan att behöva fråga igen. Jag har så otroligt svårt för att ta in saker som inte engagerar mig, och då kanske ni undrar varför jag jobbar på en restaurang om det inte engerar mig - eftersom jag är en vilsen 23-åring som fick ett erbjudande av en bekant och som i sitt nuvarande tillstånd inte har några specifika ambitioner i livet. Det här med att anpassa sig efter saker och ting som anses vara nödvändiga och självklara inom samhället för att få livet att flyta på är inte tillräckligt tillfredsställande för mig som det verkar vara för andra. Jag kan inte behålla ett jobb under längre perioder utan att känna att jag måste bort därifrån och göra något nytt, det kan nästan beskrivas likt en panikkänsla. Mitt dåliga förhållningssätt till rutiner, planering och konstanta misslyckande med enkla uppgifter på jobbet får mig att må extremt dåligt och tro att mina kollegor ser mig som korkad. Detta intensifierar min dåliga självkänsla som jag alltid brottats med och orsakar mycket ångest. Hade jag fått sammanfatta min personlighet med ett ord hade det ordet varit Trög. Behovet av att lämna mitt nuvarande liv bakom mig och resa långt bort och leva enkelt blir större för var dag.

Kan man ha relativt låg IQ men samtidigt besitta hög kreativ förmåga? Hur hade ni definierat intelligens?

Finns det någon där ute som kan relatera till min personlighet?
Jag skulle säga Asperger och/eller ADD. Skulle kunna vara lite av båda (men kanske inte tillräckligt för att få diagnos). Skulle säga Asperger med tanke på att du har stor förmåga att lära dig det du intresserar dig av och svårt att ta till dig det som inte intresserar dig, och Add pg a att du inte är så ordningssam, svårt att ta till dig längre information/komma ihåg saker. Oavsett vad så tror jag inte att du är osmart, utan bara ojämn begåvning, inget konstigt skulle jag säga!
Brukar du skapa egen musik, eller något annat kreativt? Har själv spelat fiol rätt länge men lagt av med det.
Citera
2019-11-17, 05:53
  #7
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeInSweden
Bara älskar att skriva, måla, spela musik och pyssla allmänt. Fick högsta betyg i musik och bild i grundskolan och uppmuntrandes mycket av lärarna så har alltid sett mig överlägsen inom dessa områden, det kanske låter överdrivet självgott men det är min trygghet, där jag känner mig säker.

Efter en månad i Thailand blev jag stressad över att inte ha en gitarr att plinka på att jag var tvungen att googla fram en musikaffär och gå och köpa mig en vilket jag till slut gjorde.

Försök att hitta ett kreativt yrke så du får utlopp för skapandet och blir nöjd med det du gör, då lär du inte tänka på att du kanske inte e så smart om du nu oroar dig för det👍
Citera
2019-11-17, 06:35
  #8
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Har samma sak angående ”det här med att anpassa sig till saker och ting som anses vara nödvändiga och självklara inom samhället för att få livet att flyta på är inte tillräckligt tillfredsställande för mig som det verkar för andra”. Hmm undrar varför man känner så?
Din text säger inte att du är osmart, men har svårt att minnas saker du är ointresserad av, du kanske tänker på något annat.

Om man läser text (https://www.huffpost.com/entry/creat...9?guccounter=1 ) det står att kreativa människor är mer ”intrinsically” motiverade , vet inte riktigt vad det betyder på svenska men typ att motiveras av inre saker istället för yttre . Står även fler saker som liknar hur du beskriver dig själv som de säger hör ihop med att vara kreativ. Jag tror inte du behöver tänka att du är osmart.
__________________
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2019-11-17 kl. 06:57.
Citera
2019-11-18, 13:19
  #9
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeInSweden
Hej.

Som rubriken lyder anser jag mig vara en person av hög kreativ förmåga. Tidigt i livet visade jag ett stort intresse för musik och jag spelar en diverse olika instrument på hyfsat avancerad nivå och allt har jag lärt mig på egen hand. Jag säger inte att det varit lätt, men jag har lyckats med det. Musiken har alltid varit min största komfort och gjort att jag känt mig speciell. Men när det kommer till enklare uppgifter som en majoritet av befolkningen har lätt att förhålla sig till känner jag mig vilsen och rent ut sagt efterbliven. För att komma med ett exempel kan vi ta saker att förhålla sig till inom mitt nuvarande arbete. Jag jobbar inom restaurang, uppgifter som en normalt funtad person inte borde ha några problem med att klara av lyckas jag alltid klanta till. T.ex. att memorera vilka ingredienser som kunden ska ha i sin sallad, att inte glömma saker framme efter stängning (t.ex. kött som ska placeras i frys etc.). Att helt enkelt minnas hur jag ska gå tillväga med någonting som min chef förklarade för mig dagen innan utan att behöva fråga igen. Jag har så otroligt svårt för att ta in saker som inte engagerar mig, och då kanske ni undrar varför jag jobbar på en restaurang om det inte engerar mig - eftersom jag är en vilsen 23-åring som fick ett erbjudande av en bekant och som i sitt nuvarande tillstånd inte har några specifika ambitioner i livet. Det här med att anpassa sig efter saker och ting som anses vara nödvändiga och självklara inom samhället för att få livet att flyta på är inte tillräckligt tillfredsställande för mig som det verkar vara för andra. Jag kan inte behålla ett jobb under längre perioder utan att känna att jag måste bort därifrån och göra något nytt, det kan nästan beskrivas likt en panikkänsla. Mitt dåliga förhållningssätt till rutiner, planering och konstanta misslyckande med enkla uppgifter på jobbet får mig att må extremt dåligt och tro att mina kollegor ser mig som korkad. Detta intensifierar min dåliga självkänsla som jag alltid brottats med och orsakar mycket ångest. Hade jag fått sammanfatta min personlighet med ett ord hade det ordet varit Trög. Behovet av att lämna mitt nuvarande liv bakom mig och resa långt bort och leva enkelt blir större för var dag.

Kan man ha relativt låg IQ men samtidigt besitta hög kreativ förmåga? Hur hade ni definierat intelligens?

Finns det någon där ute som kan relatera till min personlighet?

Du är inne på något! Mycket handlar ju också om konventioner. Att instruktionerna du får tar ifrån dig möjligheten att själv tänka ut hur du vill lösa något. Om man inte är en tänkande/kreativ människa så finns det ingen "friktion" att ta in regler och förhållningssätt från andra. Alltså kan dumskallar verka smarta eftersom de inte har något alternativ än att anpassa sig, varför de då framstår som kompetenta efter att de har lärt sig.

Kreativa/smarta människor klarar allt väldigt bra. Kruxet är att de tidigt i livet lär sig att omgivningen finner dem excentriska och kan t.o.m skratta åt dom. Det är här som det blir problematiskt. Den självständigt tänkande vill inte utmärka sig och försöker därmed att anpassa sig, vilket aldrig blir lika bra som för dem som inte vet att det finns ett alternativ till anpassning, nämligen eget tänkande och kreativitet.

Du är inte lika programmerbar, vilket något bra. Förväxla inte det med låg IQ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback