2019-11-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför har dessa bilar så hög effekt, varför inte istället längre körsträcka eller ännu bättre mindre batterier? Måste elbilar ha sportbilsprestanda för att säljas? De flesta ska väl ta sig till jobbet, transportera familjen osv.
?

Elmotorer är väldigt effektiva över ett stort spann, så gör inte jättestor skillnad för räckvidden med en svagare motor, men det blir i alla fall billigare. Sen får man tänka på att elbilstillverkarna anger peak effekt, inte den kontinuerliga. Kör man på autobahn på full gas så kommer motor och batteri bli för varmt, då stryps effekten. Om 400hk är peak så kanske 200hk är den kontinuerliga effekten.
Citera
2019-11-15, 13:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Kalla det empirisk forskning om du så vill. Jag har hört vad vänner och bekanta har för erfarenheter av franska bilar som har några år på nacken, och det räcker mer än väl för min del. Sedan kan man självklart ha otur med vilket bilmärke som helst, även så kallade premiumbilar, men när man anar ett tydligt mönster aktar åtminstone jag mig.
Jag har för övrigt inte för vana att dra saker "ur röven", du är säkert mycket bättre på det. Du borde kanske slipa lite på ditt tilltal när du kommunicerar det du vill ha sagt. Folk tar till sig argument bättre om man klarar att hålla en hyfsad ton.
Om man hittar på saker för att man inte orkar ta reda på fakta så får man nog stå ut med ett tråkigt tilltal, jag tycker nog inte att en eufemism för att hitta på är så himla farligt för den delen. Men om du har ont av det ska jag försöka vara snällare.

Jag hänger upp mig på när man, du i det här fallet, påstår saker för att vara sanna men inte klarar av att bevisa att det är så. "Tala är silver men tiga är guld" är ett bra ordstäv att tänka på när man känner en trängande lust att påstå saker man inte har belägg för.
Citera
2019-11-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om man hittar på saker för att man inte orkar ta reda på fakta så får man nog stå ut med ett tråkigt tilltal, jag tycker nog inte att en eufemism för att hitta på är så himla farligt för den delen. Men om du har ont av det ska jag försöka vara snällare.

Jag hänger upp mig på när man, du i det här fallet, påstår saker för att vara sanna men inte klarar av att bevisa att det är så. "Tala är silver men tiga är guld" är ett bra ordstäv att tänka på när man känner en trängande lust att påstå saker man inte har belägg för.

Du har förstås statistik och forskning bakom allt du skriver här antar jag då. Ingen tillåts hädanefter lufta egna åsikter utan att bifoga länkar till aktuell forskning, right? Suck.
Citera
2019-11-15, 22:42
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Du har förstås statistik och forskning bakom allt du skriver här antar jag då. Ingen tillåts hädanefter lufta egna åsikter utan att bifoga länkar till aktuell forskning, right? Suck.
Jodå, nog får du ha egna åsikter, om du inte gillar franska åk är det fullständigt ok. Det är först när du påstår felaktiga saker som du av nån anledning inte "orkar" underbygga med fakta du får stå med dumstruten.
Den som orkar leta lite fakta kommer snart till insikt om att varken kvalitet eller värdeminskning är markant annorlunda för just franska bilar, men som vanligt är det den som påstår saker som ska bevisa det. Så om du bevisar ska jag motbevisa. Så länge du inte bevisar kan du ha hittat på det.
Citera
2019-11-16, 13:53
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoppSugaren
Kina har 25% importtariff på importerade bilar. Det är dåligt att Sverige inte har samma system

Nja, Danmark och Norge tillverkar ju inga bilar, och det är skitdyrt att köpa bil där jämfört med i Sverige...

Så länge vi tillverkar bilar här, är det nog ganska dumt att straffbeskatta import av bilar, de länder vi exporterar bilarna till lär svara med samma mynt...
Citera
2020-10-02, 22:35
Medlem
KillenArCPs avatar
https://www.di.se/nyheter/motorstopp...llas-kritiskt/

Tvättäkta "Made in China"!
Citera
2020-10-03, 03:55
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP

Jag trodde dock att en sådan avancerad bil gick att uppdatera via online, men inte(?)
Citera
2020-10-03, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag trodde dock att en sådan avancerad bil gick att uppdatera via online, men inte(?)

Ja man tycker ju att om detta hade hänt Tesla så hade det fixats via OTA. Jag trodde Volvo, Polestar hade det också, men jag kanske hade fel?
Citera
2020-10-03, 06:16
Medlem
Var ute och gick för ett tag sedan i Lund. En bil gled förbi mig på väg in i en återvändsgränd. Tyckte att bakljusen såg speciella och bekanta ut. Tänkte viken bil jag sett dem på innan och funderade på var jag sett det. Var det inte en Volvo, kanske S90? Eller nej, den är ju även snygg bakifrån, men vad var det? Kom snart fram till den i vändzonen och tänkte att det kan väl inte vara en ... jo minsann. Polestar 2. Den har ganska diskret varumärke i form av sin stjärna, knappt synlig!
Citera
2020-10-03, 14:06
Medlem
BAB7s avatar
Verkar vara en kinesisk skitbil.
Kollade lite på teslabjörns tester med bilen, han är ju relativt opartisk när han testar bilarna, även om han gott kunde ha läst på lite innan han sätter sig i bilarna och filmar och kör.

Men iaf, enligt teslabjörn är Polestar bekväm, har bra ljus och bra infotainment.
Dock faller bilen igenom på flera andra punkter:

- Läderklädseln andas inte, man blir blöt på ryggen snabbt..

- Mittkonsollen är så bred att den tar bort all komfort och utrymme för både förare och framsätespassagere...

-Den är törstig och drar betydligt mer ström än den borde vilket betyder att den verkliga räckvidden är mycket kortare än angiven räckvidd, på vintern lär det vara ännu värre.

- Den verkar lida av COLDGATE, batteriet tål inte kallt väder.. - den påvisade tydliga "coldgate" tendenser redan vid 10 plusgrader...
Batteriet laddade inte ens hälften så snabbt som det skulle göra, 60-70 kW istället för 130 kW....
Och detta milt höstväder, 10 plusgrader, lycka till i vinter!
Citera
2020-10-03, 17:38
Medlem
PeterNosters avatar
Jämförelse VW ID3 1st Plus vs Polestar 2 vid 120 km/h. Det fetade är förbrukningen i Wh/km. understruket är räckvidd i km:

Car Season Surface Temp Tires Wheel front Wheel rear Speed Wh/km Capacity km mi

VW ID3 1st Plus Summer Dry 13 Continental EC6 215/50-19 215/50-19 120 201 55,6 277 172
Polestar 2 Summer Dry 18 Michelin Pri 4 245/45-19 245/45-19 120 229 69,8 305 189

Motsvarande för 90 km/h.
VW ID3 1st Plus Summer Dry 12 Continental EC6 215/50-19 215/50-19 90 152 55,8 367 228
Polestar 2 Summer Dry 20 Michelin Pri 4 245/45-19 245/45-19 90 167 72,8 435 270
Senast redigerad av PeterNoster 2020-10-03 kl. 17:51.
Citera
2020-10-03, 19:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Verkar vara en kinesisk skitbil.
Kollade lite på teslabjörns tester med bilen, han är ju relativt opartisk när han testar bilarna, även om han gott kunde ha läst på lite innan han sätter sig i bilarna och filmar och kör.

Men iaf, enligt teslabjörn är Polestar bekväm, har bra ljus och bra infotainment.
Dock faller bilen igenom på flera andra punkter:

- Läderklädseln andas inte, man blir blöt på ryggen snabbt..

- Mittkonsollen är så bred att den tar bort all komfort och utrymme för både förare och framsätespassagere...

-Den är törstig och drar betydligt mer ström än den borde vilket betyder att den verkliga räckvidden är mycket kortare än angiven räckvidd, på vintern lär det vara ännu värre.

- Den verkar lida av COLDGATE, batteriet tål inte kallt väder.. - den påvisade tydliga "coldgate" tendenser redan vid 10 plusgrader...
Batteriet laddade inte ens hälften så snabbt som det skulle göra, 60-70 kW istället för 130 kW....
Och detta milt höstväder, 10 plusgrader, lycka till i vinter!
Har dessutom läst på andra ställen om att den är rejält plastig på fel ställen. I TV:s test mot Jaguar e-pace och Model 3 så vann Model 3 rätt överlägset. Precis som du säger så var Polestar eltörstig och hade väl en del andra brister, men den är inte helkass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in