2019-11-14, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Ja varsågod. Kineser får gärna köpa en polestar för 600000. Gör mig ingenting. Jag ser bara inte hur den är konkurrenskraftig här.

Det får du ju snart veta.
Citera
2019-11-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Mindre batteri med ökad kapacitet ökar risken för brand, kom-ihåg Sony litium jon batterier bränder till laptop 00 tal.

Litium jon är en grupp av mycket olika joner.
Det får du gärna utveckla, förstår inte vad du menar. Om man sänker effekten, för vem behöver över 400 hk för att köra till jobbet och köra runt familjen? Så kommer det gå åt mindre ström vilket i sin tur ger att det behövs mindre batteri för att köra samma sträcka. Varför skulle det då öka risken för brand? Däremot så sänker man vikten vilket i sig gör att förbrukningen sjunker och inte minst priset för batteriet sjunker. Det sista är ju inte minst viktigt för andra- och tredjeköparen osv.
Citera
2019-11-14, 22:55
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför har dessa bilar så hög effekt, varför inte istället längre körsträcka eller ännu bättre mindre batterier? Måste elbilar ha sportbilsprestanda för att säljas? De flesta ska väl ta sig till jobbet, transportera familjen osv.

Att/hur jag kan ladda mobilen trådlöst är av mindre intresse. Det har aldrig varit ett problem att ladda mobilen i en bil. Bättre de berättade vad bilen kan som bil. Vad lastar den, hur mycket kan man hänga på kroken, bagageutrymme och passagerarutrymme, säkerhetssystem, krockprov osv?

Hur säkert är en nyckel bestående av Blåtand? Var blev 2-dörrars coupén av?

Du vet väl att att man bestämmer med högerfoten hur mycket effekt man gör av med.
Citera
2019-11-14, 23:10
Medlem
Jag har provsuttit i Polestar 1 och Polestar 2. Bägge har nice design. Kvaliteten känns speciellt bra i Polestar 2 för det priset. Jag hoppas den klarar bli en konkurrent på Model 3 med tanke på pris och faktiskt räckvidd.

Jag kör själv en Tesla Model 3 idag, och om man jämför så var mitt första intryck av Polestar 2 att den kändes å ha bättre byggkvalitet! Tesla Model 3 har egentligen inte speciellt bra byggkvalitet med tanke på pris. Den är ganska plastig.

Det kommer dock bli svårt att slå Model 3 på pris och räckvidd, samtidigt som Model 3 kan ha 200kw laddning. Jag kör ofta långa sträckor och laddar på Ionity på deras 350kw laddare med 193kw. Riktigt snabbt, billigt och sjukt bra! Om Polestar kan matcha det, skulle jag inte ha något problem att byta min nuvarande bil!
Citera
2019-11-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det får du gärna utveckla, förstår inte vad du menar. Om man sänker effekten, för vem behöver över 400 hk för att köra till jobbet och köra runt familjen? Så kommer det gå åt mindre ström vilket i sin tur ger att det behövs mindre batteri för att köra samma sträcka. Varför skulle det då öka risken för brand? Däremot så sänker man vikten vilket i sig gör att förbrukningen sjunker och inte minst priset för batteriet sjunker. Det sista är ju inte minst viktigt för andra- och tredjeköparen osv.

Orsaken varför det är så är för att dels avser det systemeffekten summerat på två elmotorer på vardera axel eftersom bilen har fyrhjulsdrift. Normalt körning i vanliga läge som när bilen startar så går den typiskt på den klenaste motorn på framaxeln. Vid behov sportläge, omfördelning till bakhjul vid halka, kraftigare acceleration får man få full effekt. Att ha två motorer gör faktiskt att bilen kan gå billigare, en motor för acceleration och en mindre för att hålla hastigheten och allt däremellan är det en dator som fördelar. En annan fördel med två elmotorer är för att kunna använda elmotorn och växelriktaren som broms på alla fyra hjulen och återvinna bromsenergin till batteriet. Sen finns det olika typer av elmotorer där man kan utnyttja en svagare motor men som har högre energieffektivitet som hjälpmotor.

Sen är lite av en bieffekt med elmotor eftersom de har så hög verkningsgrad att designar man en elmotor för en bil med rätt dimension, rätt vridmoment etc så åker man på rätt hög effekt T.ex Tesla som ger 310kW på en elmotor som är stor som en vattenmelon. Har man två motorer så blir det väldigt hög systemeffekt jämfört med en fossil motor. Systemeffekten går inte att jämföra rakt av, 407hk systemeffekt för el är kanske är som 350hk "fossila" hästkrafter i ren acceleration. Sen är det inte heller hela sanningen då en elmotor har fullt vridmoment redan vid 0 rpm vilket gör att det kan bli svårt att jämföra ändå.
Senast redigerad av sunnis 2019-11-14 kl. 23:38.
Citera
2019-11-15, 00:03
Medlem
Kina har 25% importtariff på importerade bilar. Det är dåligt att Sverige inte har samma system
Citera
2019-11-15, 00:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverkerKA
https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-g...verige-6973336

Polestar 2: Fakta, specifikationer och pris
Specifikationer:

Pris: Från 39 900 euro. Till en början kommer bara toppversionen säljas för 659 000 svenska kronor

Batteri: 78 kWh, 324 påsceller, 27 moduler, vätskekylt – levererat av LG Chem

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Inbyggd laddare: 11 kW

Motorer: Två elmotorer, en på vardera axel

Systemeffekt: 300 kW (408 hästkrafter)

Vridmoment: 660 Nm

Räckvidd: målet är 500 km enligt WLTP

Acceleration: 0-100 km/h: 4,7 sekunder

Dimensioner:

Längd: 4 607 mm

Höjd: 1 478 mm

Bredd inklusive backspeglar: 1 859 mm

Hjulbas: 2 735 mm

Finesser:

Bluetooth mobilnyckel

Trådlös laddning av telefon

Android Auto operativsystem i både instrumentering och mittskärm

Trådlös fjärruppdatering av bilen

Finns det en marknad i Sverige för alla elbilar som poppar upp? 650 000 kr får man en Tesla för varför skulle de kinesiska märket kunna konkurrera med det?

Nästan 700.000:- ???
- min Renault ZOE kostade bara 364.000:- , Polestar är alltså nästan dubbelt så dyr!

11 kW AC-laddning???
- sicket jävla skämt på en bil för 700.000:-...
- min Renault ZOE kan ladda dubbelt så snabb AC, 22kW!

Polestars motor på 408 hk är väl det enda som imponerar i så fall, det är ju klart mer än min ZOE som har 90 hk.
- men det är knappast värt merkostnaden.

Förövrigt är polestar ett märke helt utan historia och traditioner, precis som tesla, sådana bilar skulle jag aldrig kunna köpa.

Renault är däremot ett europeiskt traditionsmärke, med en anrik historia och ett varumärke och en symbol som vi bör vara stolta över.
För mig är detta viktigt, mycket viktigare än nonsens som prestanda och dyligt.
Citera
2019-11-15, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
- min Renault ZOE kostade bara 364.000:- , Polestar är alltså nästan dubbelt så dyr!

11 kW AC-laddning???

Polestars motor på 408 hk är väl det enda som imponerar i så fall, det är ju klart mer än min ZOE som har 90 hk.

Förövrigt är polestar ett märke helt utan historia och traditioner, precis som tesla, sådana bilar skulle jag aldrig kunna köpa.

Renault är däremot ett europeiskt traditionsmärke, med en anrik historia och ett varumärke och en symbol som vi bör vara stolta över.

Fast du är väl medveten om att franska bilar är ansedda att vara späckade med inbyggda problem, och det syns inte minst på priserna på begagnatmarknaden. Fransoserna är ofta väldigt snygga i lacken och har hög komfort och många finesser. Men kvaliteten och konstruktionerna håller inte högsta klass och problemen börjar visa ganska så snabbt även på relativt nya bilar. Det är den "anrika historien" full av exempel på.
Detta är i falla fall min egen erfarenhet, någon faktastatistik orkar jag inte leta upp.
Men är du så översvallande begeistrad i din Zoe så för all del, alla blir saliga på sin fason.
Citera
2019-11-15, 01:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

-------------------------------------------------------------------------

Historia från 1994:

Citat:
1994 började Volvo tävla i det brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC med en Volvo 850 kombi. Förare var Rickard Rydell, som körde mellan 1994 och 1999, samt Jan Lammers, Tim Harvey, Kelvin Burt, Gianni Morbidelli och Vincent Radermecker.

Citat:
Under åren 2004-2005 stärks samarbetet mellan Volvo och Cyan. Robert Dahlgren anställs och vinner sin första STCC-tävling. Bolaget byter namn till Polestar Racing då Jan "Flash" Nilson säljer sin andel av företaget och behåller namnet Flash Engineering. Christian Dahl är ny majoritetsägare. Det kommande året flyttar Cyan sin verksamhet till Göteborg och bolaget tar också över delar av Volvos utbildningsverksamhet.

Citat:
2014 tog Polestar nästa steg genom att börja serietillverka gatbilar tillsammans med Volvo i form av de 350-hästkrafter starka modellerna Volvo S60 och V60 Polestar.

Citat:
Juli 2015 sålde Christian Dahl Polestars prestandaavdelning till Volvo Personvagnar, i köpet ingick även namnet Polestar. Kvar i Dahls ägo är racingavdelningen som i samband med affären bytte namn till Cyan Racing.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cyan_Racing

Polestar är Volvos racingteam. Man trimmar volvomotorer.

Citat:
Polestar (Polestar Performance AB) är numera ett helt eget bilvarumärke som härstammar från Volvo Personvagnars prestandabolag och varumärke, baserad i Göteborg, Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polestar

Trimdelar till din Volvo från Polestar Engineering.
https://engineered.polestar.com/se/
Citera
2019-11-15, 01:46
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

11 kW AC-laddning???

Återigen, för miljonte gången, ska vi behöva läsa om din fula fransos från tillverkaren normalt funtade bilmänniskor skyr som pesten - Renault. Som vanligt när dina eldrivna skygglappar fastnat i nedfällt läge så missar du att Polestar både har historia och traditioner (som PeterNoster tar upp i inlägget ovanför). Design/utseendemässigt så spelar Polestar i en helt annan division och det tillsammans med en, som det verkar, lite skojigare motor så motiverar det priset - även om jag skulle kunna rabbla över 100 bilar jag hellre skulle köpa för de pengarna.

Att däremot betala nästan 400.000:- för en elektrisk liten motorsvag Renault känns väl ungefär lika vettigt som när KLF eldade upp 1 miljon pund i en skottkärra. Fast de hade åtminstone roligt.
Citera
2019-11-15, 06:25
Moderator
Citat:

11 kW AC-laddning???

Men snälla nån, du jämför en Polestar med en Renault?
Anser du på samma sätt att din Renault håller samma byggkvalitet och utstrålar samma kvalitet som din MB? Premium är kanske onödigt, men du gillar det ju själv i din Merca, givetvis finns det de som gillar det i elbilar med.

Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Fast du är väl medveten om att franska bilar är ansedda att vara späckade med inbyggda problem, och det syns inte minst på priserna på begagnatmarknaden. Fransoserna är ofta väldigt snygga i lacken och har hög komfort och många finesser. Men kvaliteten och konstruktionerna håller inte högsta klass och problemen börjar visa ganska så snabbt även på relativt nya bilar. Det är den "anrika historien" full av exempel på.
Detta är i falla fall min egen erfarenhet, någon faktastatistik orkar jag inte leta upp.
Men är du så översvallande begeistrad i din Zoe så för all del, alla blir saliga på sin fason.
Du "orkar" inte leta upp fakta, aka du har sökt men inte hittat så därför drar du ett gäng påståenden ur röven och menar att de är sanna, hade det inte varit bättre att inte skriva nåt alls istället för att hitta på?
Citera
2019-11-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Men snälla nån, du jämför en Polestar med en Renault?
Anser du på samma sätt att din Renault håller samma byggkvalitet och utstrålar samma kvalitet som din MB? Premium är kanske onödigt, men du gillar det ju själv i din Merca, givetvis finns det de som gillar det i elbilar med.

Du "orkar" inte leta upp fakta, aka du har sökt men inte hittat så därför drar du ett gäng påståenden ur röven och menar att de är sanna, hade det inte varit bättre att inte skriva nåt alls istället för att hitta på?

Kalla det empirisk forskning om du så vill. Jag har hört vad vänner och bekanta har för erfarenheter av franska bilar som har några år på nacken, och det räcker mer än väl för min del. Sedan kan man självklart ha otur med vilket bilmärke som helst, även så kallade premiumbilar, men när man anar ett tydligt mönster aktar åtminstone jag mig.
Jag har för övrigt inte för vana att dra saker "ur röven", du är säkert mycket bättre på det. Du borde kanske slipa lite på ditt tilltal när du kommunicerar det du vill ha sagt. Folk tar till sig argument bättre om man klarar att hålla en hyfsad ton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in