• 5
  • 6
2021-04-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Verkar vara en kinesisk skitbil.
Kollade lite på teslabjörns tester med bilen, han är ju relativt opartisk när han testar bilarna, även om han gott kunde ha läst på lite innan han sätter sig i bilarna och filmar och kör.

Men iaf, enligt teslabjörn är Polestar bekväm, har bra ljus och bra infotainment.
Dock faller bilen igenom på flera andra punkter:

- Läderklädseln andas inte, man blir blöt på ryggen snabbt..

- Mittkonsollen är så bred att den tar bort all komfort och utrymme för både förare och framsätespassagere...

-Den är törstig och drar betydligt mer ström än den borde vilket betyder att den verkliga räckvidden är mycket kortare än angiven räckvidd, på vintern lär det vara ännu värre.

- Den verkar lida av COLDGATE, batteriet tål inte kallt väder.. - den påvisade tydliga "coldgate" tendenser redan vid 10 plusgrader...
Batteriet laddade inte ens hälften så snabbt som det skulle göra, 60-70 kW istället för 130 kW....
Och detta milt höstväder, 10 plusgrader, lycka till i vinter!

Håller med om att den kanske är lite väl törstig, men med tanke på att det är en ICE-bil (XC40) som de i efterhand konverterat till en elbil, så tycker jag de ändå lyckats väl givet de förutsättningarna.

Tesla och ID-bilarna är ju rena elbilar som är ifrån grunden konstruerade och byggda för att vara enbart elbilar. Då är det mycket lättare att optimera de för att få en lägre förbrukning än elbilar som från början är byggda för att vara fossilbilar.

Tycker även infotainment är fantastiskt bra och fin på PS2, och slår faktiskt Tesla på en hel del punkter. Tycker Volvo och Polestar lyckats väldigt väl där tillsammans med Google.

Gällande stolar så har jag alltid älskat Volvos stolar, och håller se som absolut #1 i världen (med Tesla M3/MY som god tvåa, och även Audi har mycket bra stolar IMO). De finns på PS2 även att välja i andra material som verkar andas lite bättre än det material som är standard. Kan vara värt att tänka på när man skall beställa sin PS2:a. Gör man så får man i mitt tycke den elbil med absolut bäst stolar som går att få.

Sedan håller jag med om att det är tråkigt att bilarna görs i Kina, och inte här i Europa.
Citera
2021-04-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Håller med om att den kanske är lite väl törstig, men med tanke på att det är en ICE-bil (XC40) som de i efterhand konverterat till en elbil, så tycker jag de ändå lyckats väl givet de förutsättningarna.

Tesla och ID-bilarna är ju rena elbilar som är ifrån grunden konstruerade och byggda för att vara enbart elbilar. Då är det mycket lättare att optimera de för att få en lägre förbrukning än elbilar som från början är byggda för att vara fossilbilar.

Tycker även infotainment är fantastiskt bra och fin på PS2, och slår faktiskt Tesla på en hel del punkter. Tycker Volvo och Polestar lyckats väldigt väl där tillsammans med Google.

Gällande stolar så har jag alltid älskat Volvos stolar, och håller se som absolut #1 i världen (med Tesla M3/MY som god tvåa, och även Audi har mycket bra stolar IMO). De finns på PS2 även att välja i andra material som verkar andas lite bättre än det material som är standard. Kan vara värt att tänka på när man skall beställa sin PS2:a. Gör man så får man i mitt tycke den elbil med absolut bäst stolar som går att få.

Sedan håller jag med om att det är tråkigt att bilarna görs i Kina, och inte här i Europa.

Ja om jag skulle få välja och vraka bland infotainment idag så skulle ett android baserat system likt polestar komma först på min lista. På andra plats Teslas.

Känns som att det finns mer potential för mer appar i ett Androidbaserat system än Tesla, i alla fall idag, men jag tror säkert att Tesla har i planerna att göra en appstore. Varför skulle dom inte göra det. Känns som en självklarhet i framtiden i och med FSD, men android har fördelen av att det finns på enorm många mobiltelefoner världen över, men även mediaspelare, Smart TV's osv, de har redan en appstore och har haft det länge.

Skulle aldrig i världen byta min Philips OLED TV med android för något annat. Så smidigt med Androids app store, även på TVn. Skulle gärna ha detsamma i bilen.
Citera
2021-04-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja om jag skulle få välja och vraka bland infotainment idag så skulle ett android baserat system likt polestar komma först på min lista. På andra plats Teslas.

Känns som att det finns mer potential för mer appar i ett Androidbaserat system än Tesla, i alla fall idag, men jag tror säkert att Tesla har i planerna att göra en appstore. Varför skulle dom inte göra det. Känns som en självklarhet i framtiden i och med FSD, men android har fördelen av att det finns på enorm många mobiltelefoner världen över, men även mediaspelare, Smart TV's osv, de har redan en appstore och har haft det länge.

Håller med. Gillar klart bättre det användargränssnittet som är på Tesla ur ren UX/användarvänlighet, men Polestar 2 vinner på Android Automotive med den flexibla möjligheten till tredjepartsappar. Kommer nog troligen en appstore till Tesla så småningom, men idag så är det Android Automotive som vinner pga. det.

Ju längre Tesla väntar, ju mer riskerar de även att tappa sin potential med tredjepartsappar (om de skall bli motsvarigheten till Apple med eget ekosystem). Skall bli mycket spännande och intressant att följa denna utvecklingen!
Citera
2021-04-14, 23:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Skulle aldrig i världen byta min Philips OLED TV med android för något annat. Så smidigt med Androids app store, även på TVn. Skulle gärna ha detsamma i bilen.

Citat:
Håller med. Gillar klart bättre det användargränssnittet som är på Tesla ur ren UX/användarvänlighet, men Polestar 2 vinner på Android Automotive med den flexibla möjligheten till tredjepartsappar. Kommer nog troligen en appstore till Tesla så småningom, men idag så är det Android Automotive som vinner pga. det.

Ju längre Tesla väntar, ju mer riskerar de även att tappa sin potential med tredjepartsappar (om de skall bli motsvarigheten till Apple med eget ekosystem). Skall bli mycket spännande och intressant att följa denna utvecklingen!

Vad har ni för nytta av allt det där tramset?

Jag har en mobiltelefon för att ringa med.
Jag har radio bilen för att lyssna på radio medan jag kör.
Jag har även en inbyggd navigation i min ZOE (tom-tom kartor)

Mer vill jag inte ha!
Big-Tech bolagen kommer inte in i min bil!
Jag värdesätter min frihet.
Citera
2021-04-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Vad har ni för nytta av allt det där tramset?

Jag har en mobiltelefon för att ringa med.
Jag har radio bilen för att lyssna på radio medan jag kör.
Jag har även en inbyggd navigation i min ZOE (tom-tom kartor)

Mer vill jag inte ha!
Big-Tech bolagen kommer inte in i min bil!
Jag värdesätter min frihet.

En fördel kan vara att tex. köra ABRP (https://abetterrouteplanner.com/) direkt i bilen. Då får den ju tillgång till bilens alla data, och kan beräkna den optimala färdplanen ännu bättre.

Man kan även tänka sig appar som visar live status på olika laddstolpar, om de är lediga/upptagna, OK/ur funktion, etc.

Radio är ju en annan möjlighet. Har ju Spotify och TuneIn för att lyssna på radio (och musik) i Teslan, men med tredjepartsappar öppnar ju upp för fler radio/musikmöjligheter.

En fjärde möjlighet skulle kunna vara parkeringsappar, där bilen själv kan betala för parkering, så slipper man köra sådana appar i mobilen.

En bra körjournalsapp, tex. för företagare och förmånsbilar, som är godkänd av Skatteverket, skulle ju kunna vara en potentiell femte kategori av nyttiga appar som bilist.

Sedan kan jag även se nytta för åkerier, taxi, och andra nya typer av företag och tjänster, att kunna köra sina egenutvecklade appar direkt i bilen. Finns många praktiska och intressanta möjligheter där.

Men allt detta potentiellt mycket nyttiga och högst praktiska med vissa appar, så håller jag med om att jag inte är så bekväm med att Google skall få spionera och samla in ännu mer data om mig. Man skall aldrig glömma bort att det inte är vi som är Googles kunder. Vi, vår data och vårt privatliv är handelsvaran som Google samlar in och sedan säljer till sina verkliga kunder.
Senast redigerad av mtflash 2021-04-14 kl. 23:41.
Citera
2021-04-15, 00:41
Medlem
PeterNosters avatar
Polesstar 2 i 200 knyck på autobahn
https://www.youtube.com/watch?v=Mtx6_Jze_qg&t=2749s
Citera
2021-04-15, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Polesstar 2 i 200 knyck på autobahn
https://www.youtube.com/watch?v=Mtx6_Jze_qg&t=2749s

Väldigt dåligt att hastighetsmätaren inte filmades som brukligt.

Man hade ju även som brukligt velat se tider, och deltider, för acceleration från 0-200. Speciellt som det är ofta svaghet hos elbilar (med endast en fast utväxling) att accelerera från 100-200 (0-100 går ju mycket lättare för de flesta elbilar).

Sedan är ju inte 200 speciellt test intressant att kryssa fram i? Det klarar ju de flesta svensson/vardagskärror utan minsta problem.

Mer intressant om de visat hur bilen beter sig när man kommer över 230 och ytterligare en bit högre. Då blir det genast mycket mer utmaning att man har bra balanserade däck, chassi, aerodynamik, etc.
Citera
2021-04-15, 18:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Väldigt dåligt att hastighetsmätaren inte filmades som brukligt.

Man hade ju även som brukligt velat se tider, och deltider, för acceleration från 0-200. Speciellt som det är ofta svaghet hos elbilar (med endast en fast utväxling) att accelerera från 100-200 (0-100 går ju mycket lättare för de flesta elbilar).

Sedan är ju inte 200 speciellt test intressant att kryssa fram i? Det klarar ju de flesta svensson/vardagskärror utan minsta problem.

Mer intressant om de visat hur bilen beter sig när man kommer över 230 och ytterligare en bit högre. Då blir det genast mycket mer utmaning att man har bra balanserade däck, chassi, aerodynamik, etc.

Föraren säger ju att vid 200 började det kännas farligt för hans del. Klokt.
Det var heller ingen test utan en transportsträcka för att göra de vanliga testerna, 90, 120 och 130.

Någon Svensson som kör 230 i Sverige önskar jag ett kort liv.
Citera
2021-04-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Föraren säger ju att vid 200 började det kännas farligt för hans del. Klokt.
Det var heller ingen test utan en transportsträcka för att göra de vanliga testerna, 90, 120 och 130.

Någon Svensson som kör 230 i Sverige önskar jag ett kort liv.

Vi talar ju om Autobahn här (inte Sverige).

Ok att det inte är något test (köper det).

Dock inte någon bra konstruktion om den inte känns säker att framföra i sina godkända hastigheter (om det inte var förarens kunskaper eller kompetens det var fel på istället för på bilen).

Här är ett mer informativt test med acc. från 0-266 med en M3 P:
https://youtu.be/K8YwOhtroAc

Här är inget test med tider, men mer en som en film som din ovan med PS2, fast med en vanlig M3 LR. Ser dock helt odramatiskt och lugn ut, fast bilen kryssar mellan 200 och 230+ km/h:
https://youtu.be/WG8y2KBH0xY

Här är dock en lite mer "crazy" film av ett par kanadensare som kör i hög fart i kurvor på en oval (känns inte lika tryggt som de testerna på autobahn ovan).
https://youtu.be/iw_Hq31nltU

En annan ganska odramatisk test av M3 P i 260+ km/h på autobahn (går mycket tryggt och stabilt):
https://www.youtube.com/watch?v=54IF-g2V1DU
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in