2019-11-11, 18:08
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Jag vet inte riktigt vad som händer. När jag känner med fingrarna är de lösa med någon millimeter (det går att vricka på dem), men inte skruva av dem. Med momentnyckel kan jag stå och veva i all evighet känns det som, som om hylsan inte greppar muttern. Med en storlek mindre hylsa går det inte att trä på den på muttern (bara toppen omsluts).

Originalmuttrarna ska ha varit 19 mm. Jag kan inte svära på att de nya muttrarna är 20 mm, men i och med att en 19 mm hylsa inte passar, bara toppen täcks, borde det vara det. En 21 mm-hylsa hade förmodligen inte passat i fälgarna (som är 17 tum). Vill inte gärna avslöja bilmodell p.g.a. anonymitetsskäl, men hoppas det går att lösa problemet ändå.
Lösa muttrar kan du inte åka med då dom kan lossna och att bulthålet i fälgen blir förstört. Vet att nyare chrysler har en hylsa på muttrarna som gör att hylsan går att vicka på även om det är draget. Den hysan ser ut som en hjulmutter och är större än 19. Tar man inte loss hylsan utan försöker dra loss den endå går muttern innanför sönder och har någon skumt mått på 18.5 mm och om jag inte minns fel. Har du nu vanliga muttrar som bara snurrar på gängorna, ja då har du problem. Då är gängorna i mutter och på tappen kass troligen på grund av fel gängstigning på gängan i muttern och tvingat dit dom med maskin
Citera
2019-11-11, 18:09
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Men vad, mer exakt menar du med att du kan "vicka" på dom? Kan du snurra bultarna utan att dom kommer ut eller mer "vicka" lite fram och tillbaka?

Ta gärna en bild och lägg upp.

Det går inte att snurra på dem, bara vricka lite fram och tillbaka. Ska försöka fixa en bild.
Citera
2019-11-11, 18:16
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Det går inte att snurra på dem, bara vricka lite fram och tillbaka. Ska försöka fixa en bild.

Kan du vicka på dom med fingrarna, eller bara med hylsa på?
Om du kan vicka på dom med fingrarna är det nästan garanterat något slags skydd eller styling du måste dra loss innan du kommer åt bultarna.
Om du bara kan vicka med hylsa ovanpå antar jag att du känner det lilla glapp som man (nästan alltid) känner och i detta fall bör du bara ta i och skruva loss skiten.

Men somsagt, en bild underlättar.
Citera
2019-11-11, 18:19
Medlem
Citat:
Kan det röra sig om någon form av kromat lock över hylsan (detta är helt nytt för mig)? Hur får man i sådana fall bort det?

Ja, det är lättmetallfälgar (17 tum). Den korrekta tekniska termen är väl bult antar jag, "muttrarna" har inga hål som en traditionell mutter. Jag kan fixa bild eller klipp senare om det inte går att lösa tidigare.

Där har du svaret? Stålmuttrar de satt en kromad hatt på!
Är det en Ford?
Dumhet vet inga gränser nuförtiden.
Köp muttrar utan detta kompletta vansinne.
Du får ta en hylsa som nästan går på och slå på den med en slägga. Tum " hylsa
Citera
2019-11-11, 18:23
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hjulmuttrar med 20 mm hylsa har jag aldrig sett på någon bil under dom 25 år som jag har skruvat yrkesmässigt.

Det är inte så att det sitter någon plast eller krom-hylsa påtryckt ovanpå dina muttrar, så det är den som du vickar på...?

Det normala är 17, 19 och 21 mm hylsa för hjulmuttrar och hjulskruv.

Vad är det för bilmodell?
Haha, minns att man missa detta nån gång när man jobba på verkstad, fräste till och flög en massa plast vill jag minnas.
Citat:
Åk tillbaka till verkstaden, om de dragit på fel muttrar och skadat bulten så får de stå för skadan. Har du kollat att det inte är såna plastkromade pimp hylsor över den riktiga muttern?
Citera
2019-11-11, 18:25
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Där har du svaret? Stålmuttrar de satt en kromad hatt på!
Är det en Ford?
Dumhet vet inga gränser nuförtiden.
Köp muttrar utan detta kompletta vansinne.
Du får ta en hylsa som nästan går på och slå på den med en slägga. Tum " hylsa

Det var verkstaden som satte dit dem, jag bryr mig inte om några kromade hattar. Finns det inget annat sätt än att slå fast en för liten hylsa? Det blir väl ett helvete att försöka få bort hatten sen då jag behöver återanvända hylsan.
Citera
2019-11-11, 18:25
Medlem
trasko666s avatar
Åk till en riktig verkstad och be dom byta till korrekta bultar/muttrar eller vad du nu har med korrekt skalle som ska vara 19mm på din bil. 20mm existerar inte ens.
Citera
2019-11-11, 18:29
Medlem
paperboy85s avatar
Okej. Då vet jag vad problemet är och ska nog kunna fixa resten själv, om inget annat med hjälp av befintliga guider på nätet. Tack alla för hjälpen!
Citera
2019-11-11, 18:41
Medlem
Nails avatar
Citat:
Okej. Då vet jag vad problemet är och ska nog kunna fixa resten själv, om inget annat med hjälp av befintliga guider på nätet. Tack alla för hjälpen!

Om du kommer åt med en skruvmejsel bakom den kromade plasthatten kan du kanske bända loss fanskapet?
Citera
2019-11-11, 18:44
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Om du kommer åt med en skruvmejsel bakom den kromade plasthatten kan du kanske bända loss fanskapet?

Tack! Ska testa.
Citera
2019-11-11, 20:30
Medlem
Torrtkisss avatar
Annat var det innan millennium skiftet då böt vi däck, satte i vintertermostaten, fläktremmar kamremmar och olja på bilarna... Nu klarar inte gemene man att skifta hjul på sin egna automobil.

Åk till en verkstad innan du skadar dig. Eller släng upp en bild via din smartphone så kan du få tips.......
Citera
2019-11-11, 21:00
Medlem
Gör som tidigare år, gå till verkstaden. Det är tydligt att du bara kommer ha sönder något ändå, och då blir det dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in