• 1
  • 2
2019-11-11, 17:33
Medlem
paperboy85s avatar
Jag tänkte att jag skulle vara händig och spara lite pengar i processen genom att skifta till vinterhjul själv. Ett för mig märkligt problem har uppstått. Jag försökte få av muttrarna på ett däck först med en momentnyckel och därefter med en enklare hjulmutterdragare. När jag känner på muttrarna kan jag vricka på dem några millimeter fram och tillbaka men det går inte att skruva av dem. När jag använder verktygen är det som att hylsan inte har något grepp, men det borde vara rätt storlek på hylsan, 20 mm, då jag även har testat med 19 mm men då klarar inte hylsan av att omsluta muttern.

Verkstaden som skiftade till sommarhjulen i våras satte dit nya hjulmuttrar för de sa att de gamla var slitna och utnötta. De nya hjulmuttrarna är en storlek större, 20 mm som sagt, originalmuttrarna var 19 mm och de är även i någon mer slitstark metall (kommer inte ihåg vilken) enligt verkstaden. Kan det vara så illa att muttrarna har gjutits fast? Verkstaden borde ha koll på vilket metaller som är förenliga med varandra, det borde inte ens tillverkas muttrar som kan rosta fast, tycker jag. Det var ingen lite källarverkstad, men ingen stor märkesverkstad heller. Det är lättmetallfälgar som sitter på bilen. Bilen uppträder inte konstigt eller skakar när jag kör med dessa "lösa" hjulmuttrar.

Som sagt, med momentnyckeln blir det inget motstånd när jag skruvar motsols och med hjulmutterdragaren blir det ingen förändring, den knackar bara och värmer upp hylsan så den sväller och temporärt fastnar i fälgen. Jag hade behövt råd från er med större kunskap och erfarenhet än mig, om det finns något jag kan prova med.
Citera
2019-11-11, 17:39
Medlem
GanjaFarfars avatar
Använd en hylsnyckel med förlängare så att du får rejält moment när du ska släppa bultarna.
En momentnyckel är inte till för att släppa bultar/muttrar utan enbart dra fast dom.
Citera
2019-11-11, 17:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Jag tänkte att jag skulle vara händig och spara lite pengar i processen genom att skifta till vinterhjul själv. Ett för mig märkligt problem har uppstått. Jag försökte få av muttrarna på ett däck först med en momentnyckel och därefter med en enklare hjulmutterdragare. När jag känner på muttrarna kan jag vricka på dem några millimeter fram och tillbaka men det går inte att skruva av dem. När jag använder verktygen är det som att hylsan inte har något grepp, men det borde vara rätt storlek på hylsan, 20 mm, då jag även har testat med 19 mm men då klarar inte hylsan av att omsluta muttern.

Verkstaden som skiftade till sommarhjulen i våras satte dit nya hjulmuttrar för de sa att de gamla var slitna och utnötta. De nya hjulmuttrarna är en storlek större, 20 mm som sagt, originalmuttrarna var 19 mm och de är även i någon mer slitstark metall (kommer inte ihåg vilken) enligt verkstaden. Kan det vara så illa att muttrarna har gjutits fast? Verkstaden borde ha koll på vilket metaller som är förenliga med varandra, det borde inte ens tillverkas muttrar som kan rosta fast, tycker jag. Det var ingen lite källarverkstad, men ingen stor märkesverkstad heller. Det är lättmetallfälgar som sitter på bilen. Bilen uppträder inte konstigt eller skakar när jag kör med dessa "lösa" hjulmuttrar.

Som sagt, med momentnyckeln blir det inget motstånd när jag skruvar motsols och med hjulmutterdragaren blir det ingen förändring, den knackar bara och värmer upp hylsan så den sväller och temporärt fastnar i fälgen. Jag hade behövt råd från er med större kunskap och erfarenhet än mig, om det finns något jag kan prova med.
Muttern snurrar men lossnar inte?
Citera
2019-11-11, 17:42
Medlem
ormbitens avatar
Hjulmuttrar med 20 mm hylsa har jag aldrig sett på någon bil under dom 25 år som jag har skruvat yrkesmässigt.

Det är inte så att det sitter någon plast eller krom-hylsa påtryckt ovanpå dina muttrar, så det är den som du vickar på...?

Det normala är 17, 19 och 21 mm hylsa för hjulmuttrar och hjulskruv.

Vad är det för bilmodell?
Citera
2019-11-11, 17:46
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Använd en hylsnyckel med förlängare så att du får rejält moment när du ska släppa bultarna.
En momentnyckel är inte till för att släppa bultar/muttrar utan enbart dra fast dom.

Men jag har använt en mutterdragare av nedanstående modell utan någon förändring. Kommer det verkligen att göra någon skillnad att använda en förlängare när jag utan den kan stå och veva utan att något händer? Det blir bara motstånd när jag känner på muttern med fingrarna och försöker lossa den med händerna.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-...ragare-009120/
Citera
2019-11-11, 17:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Men jag har använt en mutterdragare av nedanstående modell utan någon förändring. Kommer det verkligen att göra någon skillnad att använda en förlängare när jag utan den kan stå och veva utan att något händer? Det blir bara motstånd när jag känner på muttern med fingrarna och försöker lossa den med händerna.

Är det så på var enda mutter?
Citera
2019-11-11, 17:51
Bannlyst
En del kan man vicka på och dom känns lösa även om dom sitter riktigt hårt dragna.
Citera
2019-11-11, 17:53
Medlem
Har du provat att pilla bort dom med en mejsel? Dvs rakt ut? 20 mm är en väldigt udda dimension för en hjulmutter/bult.

Om det är någon typ av hylsa över muttern kan den fungera som en momentstav gör, dvs knacken rår inte på den.
Citera
2019-11-11, 17:56
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Muttern snurrar men lossnar inte?

Jag vet inte riktigt vad som händer. När jag känner med fingrarna är de lösa med någon millimeter (det går att vricka på dem), men inte skruva av dem. Med momentnyckel kan jag stå och veva i all evighet känns det som, som om hylsan inte greppar muttern. Med en storlek mindre hylsa går det inte att trä på den på muttern (bara toppen omsluts).

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hjulmuttrar med 20 mm hylsa har jag aldrig sett på någon bil under dom 25 år som jag har skruvat yrkesmässigt.

Det är inte så att det sitter någon plast eller krom-hylsa påtryckt ovanpå dina muttrar, så det är den som du vickar på...?

Det normala är 17, 19 och 21 mm hylsa för hjulmuttrar och hjulskruv.

Vad är det för bilmodell?

Originalmuttrarna ska ha varit 19 mm. Jag kan inte svära på att de nya muttrarna är 20 mm, men i och med att en 19 mm hylsa inte passar, bara toppen täcks, borde det vara det. En 21 mm-hylsa hade förmodligen inte passat i fälgarna (som är 17 tum). En kromhylsa ovanpå muttrarna kanske det rör sig om ja (muttrarna är silvriga/kromade). Det hade kunnat förklara den udda storleken. Hur får jag bort den? Vill inte gärna avslöja bilmodell p.g.a. anonymitetsskäl, men hoppas det går att lösa problemet ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är det så på var enda mutter?

Tidigare var det bara på en mutter, senast idag när jag kände var alla så.
Senast redigerad av paperboy85 2019-11-11 kl. 18:01.
Citera
2019-11-11, 18:01
Medlem
LagomLats avatar
Är det muttrar eller bultar, gissar på bultar, är det lättmetallfälgar?

Släng upp en bild, så löser vi det här.

LL
Citera
2019-11-11, 18:04
Medlem
paperboy85s avatar
Kan det röra sig om någon form av kromat lock över hylsan (detta är helt nytt för mig)? Hur får man i sådana fall bort det?

Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Är det muttrar eller bultar, gissar på bultar, är det lättmetallfälgar?

Släng upp en bild, så löser vi det här.

LL

Ja, det är lättmetallfälgar (17 tum). Den korrekta tekniska termen är väl bult antar jag, "muttrarna" har inga hål som en traditionell mutter. Jag kan fixa bild eller klipp senare om det inte går att lösa tidigare.
Senast redigerad av paperboy85 2019-11-11 kl. 18:07.
Citera
2019-11-11, 18:07
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:

Man får betydligt mer kraft med en lång hylsnyckel/hylsnyckel med hävstång än ur en såndär maskin.

Men vad, mer exakt menar du med att du kan "vicka" på dom? Kan du snurra bultarna utan att dom kommer ut eller mer "vicka" lite fram och tillbaka?

Ta gärna en bild och lägg upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in