• 1
  • 2
2019-11-09, 21:49
Medlem
KansasCityFagots avatar
När jag var parvel på 70-talet såg man segelflygplan överallt i skyn. Jag tyckte det var spännande att se när dragplanet släppte linan och segelflygplanet fick sticka till väders på egna äventyr. Det kryllade av segelflygplan från tidig vår till sen höst.

Jag kan däremot inte minnas att jag sett ett segelflygplan på flera år nu. Har man slutat med denna sport?
Citera
2019-11-09, 21:52
Bannlyst
http://epihotell.vgregion.se/alingsa...gelflygsklubb/ + en jävla massa andra klubbar runt om i landet.

En tänkbar teori är att det blivit allt mer av en överklassport - - > färre har råd - - > du ser segelflygplanen allt mer sällan.
Citera
2019-11-09, 21:58
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
http://epihotell.vgregion.se/alingsa...gelflygsklubb/ + en jävla massa andra klubbar runt om i landet.

En tänkbar teori är att det blivit allt mer av en överklassport - - > färre har råd - - > du ser segelflygplanen allt mer sällan.
Delar du min uppfattning att segelflyget avtagit i Sverige, baserat på egna observationer?
Citera
2019-11-09, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Delar du min uppfattning att segelflyget avtagit i Sverige, baserat på egna observationer?
Du sa att segelflygningen upphört i din trådstart, inte avtagit. Avtagit innebär att någonting minskat, och det går ju inte ihop med citat: "Har man slutat med denna sport?".

Jag har själv aldrig tänkt på frågan direkt men att påstå att sporten inte existerar i Sverige längre är lite världsfrånvänt när man med en enkel googling får vid handen att det finns aktiva klubbar.
Citera
2019-11-09, 22:27
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Du sa att segelflygningen upphört i din trådstart, inte avtagit. Avtagit innebär att någonting minskat, och det går ju inte ihop med citat: "Har man slutat med denna sport?".

Jag har själv aldrig tänkt på frågan direkt men att påstå att sporten inte existerar i Sverige längre är lite världsfrånvänt när man med en enkel googling får vid handen att det finns aktiva klubbar.
Var hittar du ordet "upphört" i min trådstart?
Citera
2019-11-09, 22:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Jag har aldrig träffat någon som sysslar med segelflyg som inte bor i enorm jävla villa med tre bilar. Så det har nog alltid varit en överklassport. Det kan omöjligt vara billigt.
Citera
2019-11-09, 22:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Var hittar du ordet "upphört" i min trådstart?
Ordet "försvunnit" i din rubrik antyder att det är borta, finns inte kvar. "Upphört" om man så vill.
Citera
2019-11-09, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har aldrig träffat någon som sysslar med segelflyg som inte bor i enorm jävla villa med tre bilar. Så det har nog alltid varit en överklassport. Det kan omöjligt vara billigt.
Jo, det har du rätt i. Sen kanske det är så också att allt fler ungdomar nuförtiden inte har något intresse av flygning (Greta-generationen). Och att mindre flygfält får ge vika för den kommersiella trafiken som ökar, vilket gör att fler klubbar går i graven.
Citera
2019-11-09, 22:50
Medlem
Citat:
Jo, det har du rätt i. Sen kanske det är så också att allt fler ungdomar nuförtiden inte har något intresse av flygning (Greta-generationen). Och att mindre flygfält får ge vika för den kommersiella trafiken som ökar, vilket gör att fler klubbar går i graven.

Varifrån fick du det med att fler klubbar går i graven på grund av en ökning av den kommersiella trafiken ifrån. ?
Citera
2019-11-09, 22:50
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Då fanns det mycket överklass på 70-talet i Sverige. Vill du som moderator bidra till "Kvalitet Före Kvantitet" och antingen bekräfta eller vederlägga min hypotes att segelflyget avtagit i Sverige i stället för att gissa hur mycket det kostar att flyga segelflyg?

Hur ser det ut med segelflyget från din horisont? Tycker du, om jag nu skulle ha rätt, att det är synd att man inte ser de smäckra farkosterna dansa och göra piruetter i skyn mot en blå himmel?
Citera
2019-11-09, 22:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag vet inte. Fallskärmshoppning verkar ju fortfarande rätt poppis och det behöver man ju ett flygfält till.
Citera
2019-11-09, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varifrån fick du det med att fler klubbar går i graven på grund av en ökning av den kommersiella trafiken ifrån. ?
Den kommersiella lufttrafiken har ökat kraftigt på bara 10 år. Ju fler plan som är i luften desto mindre njutbart blir det för dessa segelflygare.

Det här är som sagt bara en teori, men den kan stämma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in