• 1
  • 2
2019-11-09, 22:53
Avstängd
Sker bortåt Åmmeberg men tydligen även i västerås-men vem vill hålla på med sånt
när det finns riktiga flygplan
Citera
2019-11-09, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag vet inte. Fallskärmshoppning verkar ju fortfarande rätt poppis och det behöver man ju ett flygfält till.
Jo men fallskärmshoppare kan ju få plats många fler i samma flygplan än vad några segelflygare som är laidback kan göra i sina plan.

Det är säkert billigare också att hoppa fallskärm, de flesta som provar på något av alternativen för första gången gör säkert fallskärmshopp.
Citera
2019-11-09, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Sker bortåt Åmmeberg men tydligen även i västerås-men vem vill hålla på med sånt
när det finns riktiga flygplan
Det första flygplanet människan testade var mer likt ett segelflygplan än ett motoriserat flygplan.
Citera
2019-11-09, 22:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Då fanns det mycket överklass på 70-talet i Sverige. Vill du som moderator bidra till "Kvalitet Före Kvantitet" och antingen bekräfta eller vederlägga min hypotes att segelflyget avtagit i Sverige i stället för att gissa hur mycket det kostar att flyga segelflyg?

Hur ser det ut med segelflyget från din horisont? Tycker du, om jag nu skulle ha rätt, att det är synd att man inte ser de smäckra farkosterna dansa och göra piruetter i skyn mot en blå himmel?
70-talet är över 40 år sen och dessutom innan jag var född, så jag har inga referenser där. Men framför allt så såg ju den svenska ekonomin annorlunda ut. Förmodligen mentaliteten också eftersom föreningsvärlden överlag verkar sakta men säkert vara i avtagande. Vidare så gissar jag egentligen inte utan jag är fullt medveten om att det är en dyr hobby. Hos Linköpings klubb kostar det bortåt 40 loppor att ta cert. Kollar man på bara delar till planen så kostar dom ungefär lika mycket som jag lägger på alla mina hobbies på ett år. Vad ett helt plan kostar har jag inte hittat.

Vad jag tycker om det hela är att det är lite tråkigt att det är en hobby som är lite svårtillgänglig.
Citera
2019-11-09, 23:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jo men fallskärmshoppare kan ju få plats många fler i samma flygplan än vad några segelflygare som är laidback kan göra i sina plan.
Lite beroende på vad för plan man hoppar från men visst.

Citat:
Det är säkert billigare också att hoppa fallskärm, de flesta som provar på något av alternativen för första gången gör säkert fallskärmshopp.
Det kostar två papp att hoppa tandemhopp. Köper man ett presenkort hos Live It så kostar det 2495 har jag för mig. Att flyga segelplan kostar 1895.
Citera
2019-11-09, 23:16
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Den kommersiella lufttrafiken har ökat kraftigt på bara 10 år. Ju fler plan som är i luften desto mindre njutbart blir det för dessa segelflygare.

Det här är som sagt bara en teori, men den kan stämma.
Så du håller plötsligt med mig nu om att det är färre segelflygplan i luften idag, mitt i en högkonjunktur när landet går som än Tesla och bostäderna är värda mer än förgylld gravlax, än på det sunkiga och fattiga 70-talet, då männen hade polisonger och bruna gabardinbyxor och kvinnorna permanentat afrokrull och glasögon stora som cyklopögon?

Många i min klass i lågstadiet hade inte ens telefon hemma och trubaduren Carl-Anton, som bodde i Vitabergsparken, hade utedass. Kan du fatta det? Ingen telefon och utedass på Söder i Stockholm! Ändå hade allmogen råd att flyga segelflyg.

Hur ska man förklara det? Bristande intresse? Facebook och Cicci Wallin lockar mer än att sticka upp och pröva sina vingar i ett segelflygplan? Ja, kanske...
Citera
2019-11-09, 23:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har flugit segeflygplan en gång, det var en upplevelsepresent så att säga, mycket trefvligt var det.

Snubben jag flög med sade att det hade blivit betydligt tjorvigare att bedriva flygverksamhet sedan trafikverket tog över tillsynsansvaret från luftfartsverket, eller hur det nu var.

Dessutom har bensinen till bogserplanet blivit dyrare.

Men det jag tror är den starkast bidragande faktorn till att segelflyget, om det nu stämmer som TS påstår, har minskat är att det finns så mycket annat som drar och pockar på uppmärksamhet nu än för 40 år sedan, folk har inte den tid och det engagemang som krävs för att hålla på med avancerade saker som segelflygning.
Citera
2019-11-09, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har flugit segeflygplan en gång, det var en upplevelsepresent så att säga, mycket trefvligt var det.

Snubben jag flög med sade att det hade blivit betydligt tjorvigare att bedriva flygverksamhet sedan trafikverket tog över tillsynsansvaret från luftfartsverket, eller hur det nu var.

Men det jag tror är den starkast bidragande faktorn till att segelflyget, om det nu stämmer som TS påstår, har minskat är att det finns så mycket annat som drar och pockar på uppmärksamhet nu än för 40 år sedan, folk har inte den tid och det engagemang som krävs för att hålla på med avancerade saker som segelflygning.
Här har vi nog anledningen. Kidsen idag har inte drivkraft och tålamod till sånt här.

När jag var i mellanstadieåldern hade jag min första modellflygperiod. Man byggde, cyklade iväg och flög, åkte hem och lagade sen ut igen. Om och om igen. Har svårt att se en tolvåring idag göra nåt sånt.
Citera
2019-12-03, 22:11
Medlem
GalFisks avatar
Citat:

Fallskärmssporten har krympt rätt rejält den med. Spekulationerna här har gått i liknande banor som i tråden, man har inte tid och råd, och den ideella föreningskulturen är inte lika stark.
Flygklubben som vi hoppare delar fält med har en motorseglare som de svävar runt med, och jag känner flera som segelflyger eller har gjort det. Det med att luftrummet är fullare och mest inriktat kommersiell trafik är också ett problem alla luftsporter känner av.
Citera
2019-12-09, 17:33
Medlem
wwrs avatar
De gamla rävarna berättade att de kunde ge positionsangivelse som "korsningen av Sveavägen och Odengatan" eller liknande. De var lättare att se då. Det funkar inte längre.
Citera
2019-12-09, 21:06
Medlem
tyco_hundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Jo, låter vettigt. Min modelflygar bana slutade tvärt vid 14 då jag började spela spelet EverQuest...
Många enkla vanor som simulerar stimulationen från tidigare thrills.
Bara att snurra runt och zooma in på google earth skulle väl fått gemene man på 70-talet att se Gud.
Spännande tråd. Tror inflationens effekter också spelar in, med nästan uteslutande handbyggda farkoster borde denna hobby ha gått från exklusiv till direkt excentrisk.
Wing suits har kanske tagit över?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in