Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-08, 21:32
  #1
Medlem
KansasCityFagots avatar
I Lappland fanns det en tradition att sätta upp "liar" av trä med syftet att klyva stormen så att byggnader inte skadades. Finns det någon vetenskaplig grund i denna tradition? Man kan tänka sig att det uppstår virvlar bakom liarna som stör stormvinden och på så sätt minskar vindhastigheten. Inom fysiken finns det ju ett fenomen som kallas diffraktion och som stör ut vågrörelser bakom det föremål som orsakat diffraktionen. Är det applicerbart i fallet med liar för att skydda byggnader mot stormvindar?

Här är en bild på hur det kunde se ut: http://www.bernhardnordh.se/?lang=se...ristormen2.jpg
Citera
2019-11-08, 21:58
  #2
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag kan tänka mig att dessa kan bidra till att minska storleken på turbulens-virvlar och därmed jämna ut vindlasten, och därmed minska de högsta krafterna. Tex på skorstenar så ser man ibland en "spiral" upptill. Dessa är till för att det inte ska uppstå s.k. avlösningsvirvlar vilket kan leda till pulserande krafter som får skorstenen att börja gunga fram och tillbaka.
Citera
2019-11-08, 22:21
  #3
Medlem
Antar att huvudsyftet handlar mer om att störa luftflödet så den snö yr runt samlas runt stolparna istället för att blåsas direkt mot väggen där det kan byggas upp och bli jobbigare att underhålla
Citera
2019-11-09, 12:31
  #4
Medlem
Den ensamma pinnen kan inte göra något men jag tycker mig skymta att man byggt som en mur med björkslanor längst med huset.

Lite som alla bondgårdar har en hög häck runt omkring gården.

Man bromsar upp vinden för att slippa att värmen ska sugas ut ur huset.

Som Buckla skriver så är det även snö inblandat och inte bara vinden.
Bucklas teori verkar vettig.
Citera
2019-11-09, 14:17
  #5
Medlem
En storm som skadar timrade byggnader torde föra med sig de där ynkliga störarna till fjälls eller till Finland!

Gissningsvis satte man upp dem för att veta var man skulle ploga väg, ungefär som man sätter upp vägpinnar idag. Och när någon sörlänning sedan undrade över syftet med dem tyckte man att det var roligt att driva litet med vederbörande..!
Citera
2019-11-09, 15:13
  #6
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
En storm som skadar timrade byggnader torde föra med sig de där ynkliga störarna till fjälls eller till Finland!

Gissningsvis satte man upp dem för att veta var man skulle ploga väg, ungefär som man sätter upp vägpinnar idag. Och när någon sörlänning sedan undrade över syftet med dem tyckte man att det var roligt att driva litet med vederbörande..!
Bilden i länken kommer från Bernhard Nordh-sällskapet och i författarens böcker återkommer berättelserna om dessa "liar" och deras funktion om och om igen. Det uttryckliga syftet med liarna är att "klyva" vinden så att vindstyrkan dämpas för att på så sätt skydda byggnaderna. Deras funktion har alltså ingenting med snö att göra,
Citera
2019-11-09, 15:40
  #7
Medlem
Soterns avatar
Skulle man kunna göra detta i större skala och ”klyva” en förödande tornado i annalkande?
Citera
2019-11-09, 15:50
  #8
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Skulle man kunna göra detta i större skala och ”klyva” en förödande tornado i annalkande?
Ja, om det nu finns några vetenskapliga belägg för att liarna, som de är konstruerade, har någon verklig effekt när det gäller att oskadliggöra vindens raseri. Att ett hinder skapar turbulens och därigenom stör vinden råder det inget tvivel på. Frågan är om de tre liarna på bilden har en sådan avgörande betydelse att om man tog bort dem så skulle kåken blåsa sönder.

Problemet med att fylla exempelvis hela USA:s östkust med, säg, 2.500 meter höga liar var 50:e meter måste man nog fundera lite på. Det skulle troligen kosta tusentals, ja rent av tiotusentals kronor att realisera.
Citera
2019-11-09, 18:40
  #9
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Ja, om det nu finns några vetenskapliga belägg för att liarna, som de är konstruerade, har någon verklig effekt när det gäller att oskadliggöra vindens raseri. Att ett hinder skapar turbulens och därigenom stör vinden råder det inget tvivel på. Frågan är om de tre liarna på bilden har en sådan avgörande betydelse att om man tog bort dem så skulle kåken blåsa sönder.

Problemet med att fylla exempelvis hela USA:s östkust med, säg, 2.500 meter höga liar var 50:e meter måste man nog fundera lite på. Det skulle troligen kosta tusentals, ja rent av tiotusentals kronor att realisera.
Såvida du inte är inbiten excelanvändare eller mätningstekniker med ovanan att använda tre decimaler i alla sammanhang, nog låter väl två och en halv kilometeter som lite väl högt?

Nog för att välformade käppar av den längden skulle ha en ganska märkbar effekt, men tiotusentals kronor låter som om det kan vara räknat lite i underkant.
Citera
2019-11-10, 00:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Bilden i länken kommer från Bernhard Nordh-sällskapet och i författarens böcker återkommer berättelserna om dessa "liar" och deras funktion om och om igen. Det uttryckliga syftet med liarna är att "klyva" vinden så att vindstyrkan dämpas för att på så sätt skydda byggnaderna. Deras funktion har alltså ingenting med snö att göra,

Jo, jag är övertygad om att Bernhard Nordh blev serverad den förklaringen, och (sannolikt i god tro) upprepat den om och om igen...
Citera
2019-11-10, 00:56
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Stena Line testade en grej som jag tycker påminner om det där.

Citat:
Lösningen bygger på två turbiner som kommer att monteras på 4 meter höga master i fören av fartyget. De två turbinerna kommer att producera ström till fartygets elnät. Genom att de är placerade i fören kommer de också att bidra till att luftmotståndet reduceras.
https://news.cision.com/se/stena-lin...farja,c9137478

Fast nu tror jag att de är borta. Och jag vet inget om varför.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback